• lilla tummelisa

Byta blöja?

Hej
    Nu är jag alldeles snurrig... måste få detta förklarat för mig. En del säger att man ska använda tvål när man tvättar rumpan när man byter blöja (och vilken i så fall?) och andra säger barnolja? Vad är bäst?

Skillnaden mellan skumtvättlappar och vanliga papperstvättlappar? Vad är bäst?

• Svar på tråden Byta blöja?
  • lilla tummelisa

Nä, å andra sidan har i alla fall inte jag bajs i hela rumpan...

• Suneboll

Har aldrig någonsin anv tvål på vår 15 mån...helt onödigt.
    Vi sköljer av rumpan under kranen el torkar av med ljummet vatten på tvättlapp.
    Våtservetter innehåller MASSOR av giftiga ämnen o är onödiga, tvål torkar ut i onödan

• Maria R

Brukar använda bara vatten, ibland olja också. Tvål är ju inte direkt bakterie dödande vad jag vet, så det känns ganska onödigt tycker jag. Jag tvättar mig ju inte direkt med tvål om jag själv varit på toa. (även om jag nu inte använder blöja )

• Alfelina

Vad är det som är så farligt med just de bakterierna?, de är ju liksom på "rätt ställe" Däremot kan det ju vara en god ide att tvätta händerna efteråt...för där ska inte rump- bakterierna vara i allafall.

• Ragnar

Har aldrig använt annat än vanligt vatten och tvättlappar som tvättas med blöjorna i tvättmaskinen. Köpte ett paket våtservetter att ha i väskan förra sommaren men det är forfarande oöppnat.

• Yllet

Det ska inte vara bakteriefritt i rumpan, eller på huden!
    Men kladdfritt förstås
    Vatten använder vi, ibland med olja eftersom det kan vara lättare att få rent. Efter kissblöjor tvättar jag inte alls. Våtservetter har vi i skötväskan, smidigt & enkelt när man nte är hemma.

Testa vad som funkar bäst för er. Barnrumpor är också olika!

• Envis som en mulåsna

Jag använder bara ljumet vatten o torra tvättlappar hemma. När vi går ut ligger det speciella våtservetter i skötväskan (typ pampers opafymerade).

Man behöver inte använda tvål för små barn inte ens när man badar dem. Jag brukar dock ta ett par droppar barnolja i badvattnet för det kan om barnet har lite fnasig hud en viss insmörjning.

Mamma till Ludvig 2 månader
  • Katharina

Papperstvättlappar, olivolja från apoteket och vatten är absolut bäst för barnet och miljön

Barolja innehåller mineraloljor som faktiskt är farliga... olivolja är gosigare

• Zombra79

Jag använder bara barnolja när hon kissat, när hon bajsat tvättar jag med vatten först och sen med olja. Hon är känslig och olja är det bästa rengöringsmedlet för hennes hud verkar det som.. Hon blir sällan röd numera.

• Envis som en mulåsna
    lilla tummelisa skrev 2006-07-31 16:17:42 följande:
    Menar ni alltså att det blir rent på bakterier i baken om man bara torkar med en blöt tvättlapp?
    Ja, det räcker, man badar ju barnet o så. Man skall inte använda tvål eftersom det oftast eller rättare sagt många gånger kan ge barn utslag osv. Men som ngn sa om man tvunget måste använda tvål skall du köpa parfymfri sådan avsädd för barn.

Men jag skulle rekomendera att inte göra det. Men det är ditt barn o då bestämmer du.
    Mamma till Ludvig 2 månader
  • Tygtiiger

Vi har använt vatten och mandelolja hemma (sköljer under kranen och torkar med handduk/frottélapp) och våtservetter ute. Nu när han är större behöver vi ibland tvätta med tvål och använder då Ullrikes citrontvål, den luktar gott och är mild mot huden.

• Miamaria77

Vår bebis är 8 veckor. Använder en liten skål med varmt vatten med några droppar olja i som vi blöter tvättlapparna i. Räcker för att få rent.

• mikalala

vi sköljer rumpan under rinnande vatten och om det är kletigt använder vi kallpressad rapsolja (den använder vi även i och efter bad) vi har inte behövt tvättlapparna sedan barnbecket var slut...

• lilla tummelisa

Tack för alla svar. Det låter ju bra med oliv- eller rapsolja.

Anledningen till frågan om bakterierna var att jag läste för länge sen i en annan tråd om det, men hittar den inte o minns inte riktigt vad som stod om det.

Svar på tråden Byta blöja?