• skogsblomma

Kombinera studier och föräldraledighet?

Är det någon som studerat samtidigt som ni varit hemma med småbarn?

Kanske är det att vara lite väl optimistisk att tro att det skulle kunna fungera, men jag vet själv några som fortsatte läsa åtminstone delar av sin utbildning efter att de fått en bebis.

När man går en utbildning med ganska lite tid på själva skolan och mycket lästid hemma kan man kanske läsa samtidigt som man ammar och när man väl måste till skolan är det väl inget som hindrar att man tar barnet med sig. Det har jag sett andra som gjort.

Jag väntar mitt första barn och har ingen erfarenhet av hur begränsad man kommer att bli? Tycker ni som redan fått barn att det låter realistiskt att man kan ta sig tid att läsa samtidigt som man tar hand om bebisen eller är min bild av det hela alltför rosaskimrande?

Jag förstår mycket väl att det är MYCKET jobb att ta hand om ett litet barn, men kanske går det att klämma in något annat också? Vår ekonomi tillåter nämligen inte att jag helt väntar med att studera till efter föräldraledigheten. Jag har också mycket studievana sedan tidigare, så den biten är inget nytt för mig.

• Svar på tråden Kombinera studier och föräldraledighet?
  • JagoMellivelli

om du kan studera på distans, dvs hemmifrån ska de inte vara nån fara spec. när barnet nyss är nyfött.. jag gjorde de och tyckte de gick väldigt bra.. iof gick jag gymnasiet men ändå..

• Elianova

Det beror väl oxå mycket på bebisen så det kan vara svårt att veta innan den föds. Min dotter skrek mycket dom tre första månaderna och åt varannan timme, även på natten, ville bli buren mycket osv. Därför passade jag på att sova när hon sov på dagen, annars hade jag aldrig orkat. Skulle aldrig orkat sätta mig att plugga när hon väl somnat, men det är jag det.

• skogsblomma

Åh, nu gav du mig lite hopp. Tack för inlägget.

Finns det fler som har några erfarenheter av eller synpunkter på detta?

• Honey1982

jag ska själv läsa 30 p på distans i höst. måste ta igen det jag missade förra året.
    har en 6 månaders son som jag är hemma med.

jag var för optimistisk och hade tänkt läsa 20 p förra terminen då adam var nyfödd, men det gick inte alls eftersom sambon också pluggade då.

• morotsland

Jag har pluggat heltid på juristlinjen hela tiden, både när första sonen var nyfödd och nu när jag har två småttingar. Men då har min sambo jobbat halvtid och varit hemma på föräldrapenning två dagar i veckan. Det har funkat hur bra som helst och vi har mått väldigt bra hela familjen av att vi båda fått vara hemma OCH komma iväg och använda hjärnan och träffa vuxna människor. Om sambon jobbat heltid hade det inte funkat att pluggat heltid för mig, men en halvtidskurs eller nåt på distans hade inte varit några problem. Självklart beror det på vad för slags barn man får, hur lätt man har att plugga och hur man mår, men om det är vad du känner att du vill tycker jag att du ska satsa på det! Se till att ha en bra B-plan om det inte funkar och lägg ingen prestige i det bara.

• skogsblomma

Honey1982, jag tolkar det som att din sambo inte ska plugga i höst, menar du att han också ska vara hemma med barnet då, eller kommer han att jobba?

• malinn

Jag läser till förskolelärare på distans och fick mitt andra barn i mars i år. Den stora tösen går på dagis men den lilla får ju vara hemma med mig och jag har tänkt fortsätta som vanligt i skolan. Dom dagarna vi har föreläsning ska pappan vara hemma, och annars får jag läsa när dottern sover och på kvällarna. Det kommer att bli tufft men jag tror att det går. I den klassen jag går är det en som fick barn precis innan mig och två som ska ha nu i sommar. Den tuffaste tiden är när bebisen är nyfödd och man inte fått in några rutiner än men det går säkert att lösa.
    LYCKA TILL!!

• skogsblomma

Tänkvärt ladyline. Det är nog viktigt att man kan känna sig ok med att det kanske inte funkar också. Man förlorar ju ändå inget på att försöka. Nu gäller det bara att övertyga sambon om det också.

• skogsblomma

Tack malinn. Det verkar som det fungerar för fler alltså. Att läsa på distans är nog den bästa lösningen, men jag vet inte om de flesta skolor och utbildningar har det alternativet.

• skogsblomma

Det slog mig just att man kanske inte alls får studera samtidigt som man tar föräldrapenning. Vet ni hur det ligger till?

• malinn

Vet inte hur det är med att ta FP och studera samtidigt, jag har tänkt göra så att jag tar FP på sommaren och studielån under terminen. På så sätt så behöver jag inte jobba extra + tt det blir mer pengar för oss om jag studielån. Visserligen som man får betala tillbaks sen men förhoppningsvis har man ju ett bättre betalt jobb då

• morotsland

malinn: Det är så jag gör också och det går bra!

• Honey1982
    skogsblomma skrev 2006-07-31 13:42:16 följande:
    Honey1982, jag tolkar det som att din sambo inte ska plugga i höst, menar du att han också ska vara hemma med barnet då, eller kommer han att jobba?
    han ska jobba nu i ett år.
    man får studera och ta ut fp samtidigt, bara man inte tar ut fp då man är i skolan och har lektioner.
Svar på tråden Kombinera studier och föräldraledighet?