• olympia71

bad där hundar är tillåtna???

Är det någon som känner till om det finns något bra ställe i Stor-Stockholmsområdet där man kan låta sin hund bada/simma?
    Vi håller på med rehab av vår hund och försöker desperat hitta någon bra plats där han kan få simma lite...och förutsättningen är ju att både han och vi kan gå i från någon slags strandkant.

• Svar på tråden bad där hundar är tillåtna???
  • YokohamaNr2

Mitt tips är badställen som inte är 'officiella' stränder alltså som inte har med kommunen att göra.

Mina föräldrar bor i Smedslätten i Bromma och där finns flera små stränder som inte är riktiga badstränder men där man lätt kan komma i och ur vattnet.

Många i grannskapet har hundar och låter de bada där, gäller väl bara att visa hänsyn om det är barn eller andra badande i närheten. Men oftast kan man ju gå lite åt sidan så att säga

Vet inte var i Stockholm du bor men det borde ju finnas sådana ställen lite varstans det finns vatten

Lycka till hoppas du hittar något bra ställe

• miniGrynet

Vi bor på Lidingö, här finns det en del stränder där hundar är välkomna, dvs de bad som inte är "oficiella" bad anlagda av kommunen.
    Men vi bor ju på en ö oxå, så det finns ju alltid möjligheter.

Som personen innan sa, vet inte vart ni bor, men visst borde det finnas stränder där ni kan bada.

Lycka till!

• olympia71

tack för svaren.... men att det "borde finnas" vet jag... frågan är var!!!
    jag är fullt medveten om att kommunens bad inte är ok..och att det finnas många som har åsikter om badande hundar, det är därför jag undrar om någon känner till bad där det är ok.
    var vi bor i stor-stockholm spelar ingen roll...vi tar bilen till ett bra ställe så alla KONKRETA tips är välkomna!

• miniGrynet

Ok, isf så tipsar jag om Elfvik, längst ut på Lidingö.
    Där brukar vi bada med hunden.
    Finns fina stränder där, där dom är välkomna.

Svårt att förklara exakt vart dom stränderna är såhär, men det är i alla fall mitt tips.

• miniGrynet

Å andra sidan så har vi flera ggr badat hunden även på "kommunens bad" fast sent på kvällen, då har det även varit andra hundägare där.
    Så ibland bryter vi mot "lagen".

• miniGrynet

Ett annat tips, kika i en kartbok eller så för att se vart det finns vatten i närheten av en själv, inte alltid man vet det även om det är i närheten.
    Så kan man ju sen kolla upp hur det ser ut och om det är ok med hund där.

• olympia71

jag vet ungefär var elfvik ligger så det ska vi prova, tack för tipset miniGrynet!

• miniGrynet

Visst, inga problem!

Kan försöka tipsa er om vart det är.
    För att komma till Elfvik så behöver man ju åka så långt in på ön man kan i princip, om man då svänger vänster precis innan vändhållplatsen för bussen. Står en liten grön busskur i trä där, då svänger man vänster och sen kommer man snabbt ner till vattnet.
    Där finns en liten grusparkering till höger, nedanför en kursgård som ligger där (Villa Söderås). Där är bra att parkera.
    Sen går man antingen till vänster (om man står med näsan ut mot vattnet) mot en stor gräsplan eller till höger och så är man liksom längs med vattnet där.
    Så får man välja vart man tycker det är mysigt att bada.

Lycka till, hoppas ni hittar nånstans att svalka och träna hunden på.

• Akinna

jag tar med mig hunden vart jag en går till stränder
    överallt där vi bor och i gbg området ..
    men vi har dom kopplade så det går ju bra ingen som har klagat heller ..

• Madge

Sökte lite och hittade hundbad i Stockholm "* Stockholm
    Namn : Lida friluftsgård
    Beskr : Fem kilometer från Tullinge station. Hundbadet ligger nåt hundratal meter efter den
    officiella badplatsen i sjön Getaren. Man hittar dit genom att gå från parkeringen, över
    gräsmattan nedanför restaurangen och bort till det som på vintern är en skidbacke. I botten på
    den är det fritt fram. I skogarna runt omkring finns det dessutom massor av bra promenadvägar."
    hundkurs.nu/hundinfo.php

"Långholmens strandbad

Badtemperatur: 19 grader.
    ? Här är det tjo och tjim. Trängsel ändå ut i vattnet. VIll inte tänka på vilka vätskor som skvalpar runt kroppen. Fulla bajamajor, skräp i vattnet och dessutom hundbad längs ena kanten. Usch."
    www.stockholmcity.se/ArticlePages/200506/20/20050620231001_900/20050620231001_900.dbp.asp

"Södertälje Brandalasund Man går in i en kohage och i anknytning till den finns en härlig sandstrand. Mycket barnfamiljer. Där kan man även Campa."
    "Stockholm Järfälla Vid översjön i Järfälla finns ett hästbad som anväds av hundägare. Vill man bada med hunden så går det bra lite längre bort. Hästbadet ligger efter alla de röda stugorna och det står en skylt vid stranden där det står hästbad. I närheten den platsen finns en grönyta med grillplats och bord."
    www.aktivhund.se/Hundtips/Hundbad/

Finns några ställen att välja på i Stockholm...

• miniGrynet

Akinna:
    Även om man har hunden kopplad så får man ju inte ha dom på ställen där det är hundförbud, som det är på alla officiella/kommunala stränder som vi varit på i alla fall.
    Tyvärr!

Det roligaste är ju när folk skiter i det, och tar med sig sina små-hundar, precis som att dom inte räknas till hundarna. Precis som folk iofs gör i affärer m.m med dessa småhundar.
    Hoppas ingen tar illa upp om ni har en "minihund" nu, men jag kan reta mig en hel del på att dessa tydligen inte klassas som allergiframkallande, ohygieniska i klädaffärer o mataffärer. Inte av alla hundägare såklart, precis som allt annat.

Men som sagt, nu blev jag lite OT, hoppas ni hittar bra bad i alla fall!

• YokohamaNr2

Och om du vill prova Bromma så kan du parkera vid Alviks T-banestation, gå ner mot vattnet, sen går det en stig längs med hela kustremsan ända till Hässelby tror jag faktiskt, Om du står vänd mot vattnet, gå till höger.

Där kan du då hitta flera stränder. Tar ungefär 15-20 min att gå till de stränderna jag nämnde ovan.

• stormfågel

Nån tipsade om Lida i Tullinge och bor du nära där finns många bra platser. På flera ställen längst Tullingesjön (Tullingestrand) kan man låta hunden bada, det är inte riktiga "badplatser" men ok stränder. Vi Albysjön finns också ställen som man kan låta hunden bada (men inte precis vid Flottsbrobadet då).

Jag förstår egetligen inte vad som är problemet, jag har haft badälskande hundar och har alltid hittat bra ställen där de kan ta sig en simtur...

Men oftast går det ju inte att kombinera med en lång vit sand och cafeer och klippta gräsmattor...

• olympia71

Akinna:
    Jag skulle gärna göra som du...men det är ju helt enkelt inte tillåtet...oavsett vad man tycker om det eller inte. Och det har ju inget med om hunden är kopplad eller inte.

Madge
    TACK, massor av bra tips att prova!

miniGrynet:
    Har retat mig på samma sak. Öht verkar man inte behöva uppfostra en liten hund..verkar det som. Bara för att dom är små får dom uppföra sig, dra i kopplet, springa lösa och skälla hur mycket som helst... Vet ju inte säkert men min teori är att det är mindre hundvana människor som skaffar dom där småhundarna.. Ingen ursäkt men kanske en förklaring...?

Yokohama:
    Tack, just det... där har jag faktiskt promenerat...där skulle man kunna testa!

strandskata:

Jag förstår egetligen inte vad som är problemet, jag har haft badälskande hundar och har alltid hittat bra ställen där de kan ta sig en simtur...
    >>Men nu kom jag inte på något, förutom vårt vanliga badställe ute på Ingarö och kände för lite variation... var det fel att fråga då eller?

Men oftast går det ju inte att kombinera med en lång vit sand och cafeer och klippta gräsmattor...
    >>Har något i min fråga fått dig att tro att det är det vi är ute efter???

• stormfågel

Nej det har du inte

Var inte meningen att låta taskig... är bara lite irriterad på alla hundägare som är sura för att de inte får ta med hunden till vanliga ständer för att de inte orkar anstränga sig...

Inte meningen att låta det gå ut över dig , sorry

• miniGrynet

Vadå inte orkar anstränga sig?
    Vad menar du med det...

Man FÅR ju inte ha hundar på vanliga stränder...

• stormfågel

Inte orkar anstränga sig att åka till en stand där hundar kan bada, eller gå en bit bort eller dyl menade jag (och istället sitter med hunden mitt bland barnfamiljer mm)

Och med det sista menade jag absolut inte någon här i tråden utan mer mina grannar

• Akinna

ne jag vet att man inte får ha med sig hundar men jag gör det ändå det har blivit så alla tar ju med sig sian hundar där vi är så då gör jag med det

men pga alleriska så tycker jag det e lite konstigt om ni förstår mig rätt nu
    man får ta med sig hundar i buss "större risk" för alleriska
    och ta med sig en hund vid bad ??

knepigt tycker jag men vi brukar inte vara vi folkmassan utan lite längre bort ..

• olympia71

strandskata:
    det är lugnt...

men medge att det är märkligt att häva ur sig det i en tråd som just går ut på att man INTE ska ta med hunden och "störa" icke hundägare...???

Svar på tråden bad där hundar är tillåtna???