• mira

feta, halloumi och mozarella...

antar att detta frågas om dagligen - försökte leta lite.

har fattat det som feta (pastöriserad) är okej. halloumi endast om den upphettats. mozarella är okej men man kan aldrig veta... så egentligen ska man vara försiktig där med.

vad skulle ni äta? feta åt jag jättemkt förra graviditeten. har precis fått svagt plus idag och smakade på ogrillad haloumi och mozarella innan jag kom på att jag skulle kolla upp det där (men eftersom jag precis plussat så antar jag att det inte är nån fara än hoppas jag).

från livsmedelsverket:

"När det gäller fetaost kan den som är gjord på pastöriserad mjölk (läs på förpackningen) betraktas som ofarlig. Fetaost har så lågt pH att listeria inte förökar sig i den. Däremot överlever listeriabakterien i fetaost. Det innebär att om osten är tillverkad av opastöriserad mjölk som från början innehöll listeria är risken stor att också osten innehåller listeria. Viss försiktighet med fetaostar av okänt ursprung rekommenderas därför för säkerhets skull.

Getost och fårost som tillverkats under otillfredsställande hygieniska förhållanden kan innehålla listeria. Getost av camemberttyp är en mögelost och bör således undvikas. Halloumi är en annan typ av getost där eventuell listeria kan föröka sig.

Vid tillverkningen av Mozarella och Ricottaost upphettas mjölken normalt tillräckligt mycket för att eventuell listeria ska avdödas. Om osten därefter hanteras hygieniskt och förvaras kallt bör risken vara liten ur listeriasynpunkt. Då viss risk för återsmittning av osten vid anläggningen dock inte kan uteslutas kan den som vill vara extra försiktig begränsa sin användning av dessa (och andra "osäkra") ostar till matlagning med upphettning till bubblande hett. "

• Svar på tråden feta, halloumi och mozarella...
  • sofialisa

åhh så mycket FETA jag har käkat, skulle inte förvåna mig om det kom ut en FETAtös

men jag tror inte det finns någon ost som jag egentligen har undvikigt ... "ätit med måtta" *Ler*

• mira

ska väl tillägga att jag är hypernojig... åt skinkmackor på jobbet - färdigbredda bara några dagar innan jag fick missfall förra gången. inte så att jag tror att det var orsaken men kommer ju inte göra om det nu precis. och ändå har jag redan lyckats äta rå halloumi och mozarella... börjar inte bra.

• mira

jag åt också massor feta förra graviditeten. är väl mer halloumi och mozarella... varför ska de skriva så på livsmedelsverket att mozarella är okej men vill man vara riktigt säker så ska man... osv. är ju som gjort för oss nojjiga att inte våga äta det heller då.

• listo

Jag är inte gravid nu, men under mina graviditeter har jag ätit feta och mozzarella "rått". Halloumi har jag däremot bara ätit grillad.

• Anke

halloumi går väl inte ens att äta "rå". det måste ju smaka skitäckligt

jag har ätit feta och stekt halloumi, men inte mozarella.

• mira

går och går.. jag smakade på den iaf. och sen kom jag på att jag är antagligen gravid nu (alltså jag är det men har plussat så svagt så jag vill vara säker först). men skönt att nån mer ätit mozarella - man ska ju kunna det. fast jag kommer nog ändå framledes låta bli för säkerhets skull. har nog att noja över annat.

• TorpSara

Jag äter alla tre från stora producenter. SLV kan däremot inte gå i god för ALL mozzarella (du kan ju köpa lokalproducerad från en gård på resan tex) därför kan de ju inte säga att all sådan ost är säker. Men de stora producenterna har ju en tillverkningsprocess där det inte någonsin kommer ämnen/folk från djurstallarna till ysteriet, och då kommer det inte heller in listeria.

• Sandra och Federico

Min BM nämnde inte att det var farligt att äta fetaost. Har bestämt för mig att jag frågade henne vad som gäller just med fetaost, eftersom jag äter den så mycket. Hon förklarade att de ostar som man definitivt ska vara försiktig med är mögelostar, det är framför allt de som är opastöriserade. Fetaost är nog inte den sortens ost man ska oroa sig för.

• Soffis79

Som jag förstått det hela så kan man äta fetaost så länge den är pastöriserad. Jag äter Apetina men vet att en kompis som är gravid sa att den enda i olja man kan äta är Eldorados. Jag åt brieost igår och har inte riktigt förstått vad det är som är "farligt" är det bakterier som kan finnas när det är opastöriserat eller? Vore intressant att få veta lite mer runt omkring så man vet vad det är som gör att man ska undvika det. Inte kan det väl vara farligt att äta brieost nån enstaka gång?

• listo

När det gäller fetaost så är ALLA varianter okej så länge det är pastöriserat. Listeriabakterien trivs inte i den sura miljön, så den kan inte föröka sig. Därmed försvinner risken för fosterskador...

När det gäller brieost så avråds gravida från det ÄVEN om osten är pastöriserad (opastöriserade sådana ostar ska alltid undvikas av gravida). Orsaken är att osten KAN återsmittas med listeria vid hanteringen i mejeriet, och har man då otur så kan osten innehålla så höga halter listeria att det kan orsaka fosterskador.

www.infpreg.com kan du läsa mer om listeria och hur det kan påverka.

• Soffis79

Ok, tack för det. Ska passa på att fråga min moster som är sjuksköterska. Men det verkar ju vara ovanligt så. Men jag äter nog inte brieost igen ;)

Svar på tråden feta, halloumi och mozarella...