feta, halloumi och mozarella...
antar att detta frågas om dagligen - försökte leta lite.
har fattat det som feta (pastöriserad) är okej. halloumi endast om den upphettats. mozarella är okej men man kan aldrig veta... så egentligen ska man vara försiktig där med.
vad skulle ni äta? feta åt jag jättemkt förra graviditeten. har precis fått svagt plus idag och smakade på ogrillad haloumi och mozarella innan jag kom på att jag skulle kolla upp det där (men eftersom jag precis plussat så antar jag att det inte är nån fara än hoppas jag).
från livsmedelsverket:
"När det gäller fetaost kan den som är gjord på pastöriserad mjölk (läs på förpackningen) betraktas som ofarlig. Fetaost har så lågt pH att listeria inte förökar sig i den. Däremot överlever listeriabakterien i fetaost. Det innebär att om osten är tillverkad av opastöriserad mjölk som från början innehöll listeria är risken stor att också osten innehåller listeria. Viss försiktighet med fetaostar av okänt ursprung rekommenderas därför för säkerhets skull.
Getost och fårost som tillverkats under otillfredsställande hygieniska förhållanden kan innehålla listeria. Getost av camemberttyp är en mögelost och bör således undvikas. Halloumi är en annan typ av getost där eventuell listeria kan föröka sig.
Vid tillverkningen av Mozarella och Ricottaost upphettas mjölken normalt tillräckligt mycket för att eventuell listeria ska avdödas. Om osten därefter hanteras hygieniskt och förvaras kallt bör risken vara liten ur listeriasynpunkt. Då viss risk för återsmittning av osten vid anläggningen dock inte kan uteslutas kan den som vill vara extra försiktig begränsa sin användning av dessa (och andra "osäkra") ostar till matlagning med upphettning till bubblande hett. "