• Orchidea

Kaninhonans kiss är rött

Jag har en 4-årig kaninhona som har haft orangerött kiss i några veckor. Är det någon som kan berätta varför? Hon springer lös inne. Hon är annars pigg och glad och äter bra. Hon har tidigare varit ganska duktig med att uträtta sina behov i lådan, men nu fuskar hon nästan varje dag.

För cirka en månad sedan tog vi en pojkvän till henne som ska kastreras. Först gillade hon honom, men nu verkar hon mest irriterad och har pipande ljud för sig när hon får träffa honom (under uppsikt). Han gillar henne jättemycket och "brummar" och försöker para sig så fort han får chansen.

Kan det vara så att honan känner att reviret är hotat eller är det något annat? Vad kan jag göra åt det?

• Svar på tråden Kaninhonans kiss är rött
  • Minelli

Kaniners kiss kan bli färgat av vad dom äter med..
    Men annars kanske det är bäst att ringa en vet. och fråga?

Med varje problem kommer en gåva och ett nytt kapitel.
  • Elinore

kan ju vara urinvägsinflamation? kissar hon dessutom utanför lådan då kanske hon inte "hinner" känna när hon måste kissa.... förstår inte varför man väntar i "några veckor" innan man tar reda på vad som är fel med sitt djur??

• Orchidea

Jag har haft kaniner ända sedan jag var liten och de har alltid haft rött kiss emellanåt, beroende på vad de ätit. Det har alltid gått över efter någon dag.

Urinvägsinfektion tror jag inte hon har, för det märker man nog på dem. Vi hade en som började kissa små pölar överallt när han hade det. Jag tror att hon kissar utanför lådan i protest, men mot vad? Kan tilläggas att detta även händer då och då när lådan är helt ren.

• Caylinn83

Varje gång mina kaniner blivit utsläppta på grönbete har dem kissat rött i början, vareviga sommar.. gick alltid över av sig själv.

• Soffi propp

Att hon börjat kissa lite här o var kan bero på att hon känner lukt av hanen, samma med ljuden hon gör när dom är nära.
    Låter som om att hon är brunstig eller redan med ungar.
    Om ni inte gett henne tex: grenar eller maskrosblad borde inte urinen färgas röd tycker jag.
    Tycker att du borde kontakta vet, kaniner visar inte direkt att dom har ont så jag tycker att du ska kolla upp det närmare.

• Orchidea

MÄrkte idag att hon blivit skendräktig. Kanske det har något samband med det. Ska och kastrera hannen, så jag kan kolla med veterinären på samma gång.

Får dom rött kiss av maskrosblad och grenar? Maskrosblad finns ju i massor här på gården, så det ingår ju nog i hennes kost. Grenar försöker jag också alltid ge mina kaniner, så att de har något att sysselsätta sig med. Mest från fruktträd, typ äppel och plommon.

• Soffi propp

Ja maskrosor (ibland) i, äpple o specielt plommon grenar ( iaf röda) och även ibland gran ger röd urin.
    Har hon börjat boa och rycka päls eftersom du tror hon är skendräktig? när var hon tillsammans med hanen?

• Caylinn83

maskrosor får dem definitivt rött kiss av när det är i stora mängder...

• Orchidea

I början på juli tog vi hanen, men de har inte varit tillsammans själva alls. Jag har suttit mellan dem och de har bara nosat på varandra, så dräktig är hon inte. Hon rycker päls och har grävt en håla ute på gården i en hage där hon bygger sitt bo.

Och ja, det är röda plommon vi har.

• Soffi propp

Ja har ni själva sett att dom inte varit tillsammans så är det ju ingen fara annars så skulle det vara lagom tid för henne att boa nu, kaniner boar oftast när dom har allt från 10 dagar tills några timmar innan födsel ( 28-35 dagar är dom dräktiga).
    Är dom skendräktiga brukar det visa sig bara några dagar eller en vecka efter parning.

Det låter verkligen som att det är grenarna det kommer ifrån.

Svar på tråden Kaninhonans kiss är rött