• SVejsan

Konstaterad Ljudöverkänslighet

Hej jag undrar om det är någon som har några erfarenheter av

www.tomatis.com/Svenska/tomatis_svenska.htm

www.volfkliniken.dk/

När det gäller överkänslighet mot ljud i vissa frekvensområden...

(dessa metoder skall visst också enligt hemsidorna kunna ge resultat av varierande kvalite vid tex vissa dyselexi, barn med bokstavskombinationer,autism, AS osv).

• Svar på tråden Konstaterad Ljudöverkänslighet
  • snusmumrik531

Jag har läst en hel del om tomatis metoden och jag har själv funderat på att höra mig för iom min sons troliga ADHD.
    Det är intressant...

• SVejsan

snusmumrik,
    Vi har i vår skola gjort hörseltester och det konstaterades att vår son hade överkänslighet i vissa delar av frekvensbandet. Detta var troligen anledningen till att han i vissa (stökiga) miljöer var jobbig och gärna ville vara i centrum (han ville med hjälp av sig själv överrösta de jobbiga delarna som orsakade den inre orologiheten. Nu så är han under behandling enl Volfair-metoden (vilken verkar vara en förenklad variant).

• trollet77

Visste inte ens att detta fanns!
    Vår son på 5 år har länge varit känslig för höga ljud. Men om det är detta vet jag inte. Slår man igång dammsugaren utan att säga till tex, blir han nästan arg; stäääng av, det låter illa. Han stänger alltid dörren till det rum han är i, för han säger att det låter illa. Själv har vi ju bara trott att det är något han har fått för sig. Fast dammsugaren är kanske att ta i, för inte ska väl den kunna låta så illa i hans öron.

• SVejsan

Trollet77,
    Vi hade inte heller hört talas om metoden. Men Vi hade tur för på vår skola fanns en speciallärare som hade genomgått en sådan kurs och de hade även rätt utrustning.
    Vi hade inte tänkt på att han var orolig hemma innan skolan. Men när han kom till skolan så uppträdde han oroligt när det blev rörigt (skrap och buller), han hatade musiklektionerna...

Man misstänkte någon typ av hörselskada. Men vid undersökningar så konstaterades att han hörde "för bra" och blev stressad och besvärad av dessa ljud. Och därför blev orolig och förde ljud.
    I skolan som är på ca 600 elever så är det 2-3 st som lider av samma problem. Undrar lite för mig själv hur vanligt det egentligen är och hur oftas man feldiagnosticerar detta.

Vad jag undrar är om någon annan här har genomgått behandlingen med ljudterapi 10 + 26 Veckor...Ljudterapin är ett specialinspelat kassettband. Man har anpassat bandinnehållet med rätt frekvenser så att de skall höja känsligheten på det mest "normala" örat och sänka känsligheten hos det "känsliga"- Han får lyssna 10 min/6 dagar vecka med vanliga hörlurar... Så funkar det så vore det perfekt.

Har någon fått något märkbart resultat?

Enligt Tomatis så använder de en variant av denna även mot dyselexi och vid behandling av viss adhd, autism, funkar det i dessa fall? Tomatis verkar vara en mer avancerad metod med specialhörlurar och kombination av ljud och vibrationer...

• Makaroner

Jag har en kompis vars son (autism+ts) som har gått igenom Tomatis-programmet. Kostade multum men det var det tydligen värt. Han fixar i stort sett alla ljud nu

Svar på tråden Konstaterad Ljudöverkänslighet