hur känns utomkveds?
Hur känns ett utomkveds havandeskap? Har man alltid ont då eller kan det vara ett sådant utan att man känner något speciellt? Och hur upptäckts det, blöder man eller får man inte veta det förrän man gör ul i typ v.18??
Hur känns ett utomkveds havandeskap? Har man alltid ont då eller kan det vara ett sådant utan att man känner något speciellt? Och hur upptäckts det, blöder man eller får man inte veta det förrän man gör ul i typ v.18??
Ingen som kan förklara??
Ingen???!!!
Jag är oxå intresserad av den här frågan så jag hoppas någon svarar... Har haft problem med extra blödningar och tänkte ett tag om det kunde vara utomkvedshavandeskap, men jag har gjort gravtest och det var negativt. Så jag kanske kan lägga till en fråga till din fråga, om det är ok? Nämligen: Brukar man få positivt på gravtest (CB) om man har utomkveds eller kan det vara ett "X" trots negativt test?
En sak kan jag i alla fall svara på din fråga TS och det är att jag tror att det upptäcks ett bra tag före UL i v 18. Speciellt om det sitter i äggledaren, för då hinner man få väldigt ont och blödningar innan den till sist spricker tror jag. (Dvs jag tror inte att ett 18-veckors-foster kan få plats i äggledaren, utan då märker man det tidigare.) Men förhoppningsvis finns det någon här som kan ge lite mer exakta svar.
Hej!
Ett utomkvedshavandeskap eller X som det oxå kallas upptäcks ofta av att kvinnan får blödningar och eller ont och då måste man fort till läkare. Man kan inte gå med X så länge, höst ett par månader om jag förståt det rätt. På www.osynligabarn.se finns lite info.
Jag hade ett utomkveds i mars.. Jag visste från början att något var fel, hade nämligen inga gravtecken bortsett från att mensen ej kom och plusset på gravtestet såklart! Efter en vecka (slutet på v 5) fick jag blödningar. Gjorde VUL men då jag var så kort gången kunde man ej se något, men då tappen var stängd trodde man att det kunde vara en ofarlig blödning och ej MF (som jag har haft tidigare). Blödningarna försvann och jag andades ut, exakt en vecka sedan fick jag SÅ ont på höger sida! Jag kunde inte gå, och jag var SÅ yr! Ringde ner till gyn och fick komma akut! PÅ vägen ner till bilen svimmade jag. På VUL kunde man se vätska bakom livmodern (blod) och en uppklarning i höger äggledare (där fostret låg). Så tjejer LITA på mig! NI KÄNNER OM DET E ETT UTOMKVEDS! Jag kunde verkligen inte stå på benen!
Hade ett X för några år sedan. Jag kände mig gravid som vanligt. Men fick svår värk som kom och gick den var inte konstant om man säger.
Varje förmiddag fick jag ont. Tills en dag då jag inte stod ut längre då ringde jag och fick konstaterat att det var et X när jag kom till sjukhuset. Blev opererad och fick en äggledare borttagen. Två av mina barn har kommit till efter det och nu är en till på väg.
Smärtan är hemsk o man förstår verkligen att något är fel jag kund einte stå upp rakt utan gick nästan dubbelvikt.
Det är nog olika, men jag kan förklara hur det var för mig. Jag blödde lite, trodde det var mens. Det slutade blöda efter ca fem-sex dagar, men så började det igen. Ringde då barnmorska som sa att jag skulle avvakta och se om det försvann som en vanlig mens (fast det inte var många dagar sedan jag haft blödningar). Hon frågade om jag var stressad eller dylikt. Jag kände mig inte stressad men var mitt i flytt och byte av jobb så hon trodde att det var det. Blödningen slutade efter ca fem-sex dagar igen men det dröjde inte många dagar innan jag började blöda återigen, och denna gången gjorde det också ont. Ringde barnmorska och fick komma dit. Hon skickade mig vidare till sjukhus efter positivt gravtest. När de frågade om jag kände mer på någon sida så kunde jag bara ana att det möjligtvis gjorde ondare på ena sidan, men det var verkligen inget tydligt. Jag låg inne på sjukhus några dagar, de mätte hcg och gjorde flera VUL. Ingen graviditet sågs på ultraljudet och värdet gick upp och ner. Det sprack aldrig, men det var nära eftersom läkaren såg vätska.
håller med om att det kan vara väldigt olika! för mig var det inte heller extrem smärta utan små blödningar i början sedan mer i slutet,,, så kolla upp även om det inte gör jätte ont!!!
Jag hade ingen smärta alls. Bara lite bruna flytningar. Åkte mest till gynakuten för att jag även haft MA tidigare. Men de såg inget foster utan misstänkte X, vilket det var. Gjorde först skrapning, sen öppnade de äggledaren. Har den lyckligtvis kvar.
Man känner när utomkvedet lossnar om inte annat. Min gjorde det och jag fick en inre blödning på 1,5 liter blod. Det känns som hugg i magen. Men jag kände inget speciellt innan, visste iofs inte att jag va gravid.