• Anonym

Ringa eller inte om man blir 2 timmar sen hem?

Jag blir så trött på min man när det gäller att passa tider och komma i tid. När det gäller dagis är han jättebra. Hem ifrån jobbet som ett skott eller ringer dagis och säger att han blir sen. Men nu i sommar är jag hemma själv med barnen i 3 månader då han jobbar. Jag kräver INTE att han ska komma hem direkt efter jobbet varje dag, MEN jag kräver att han meddelar när han blir mer än en timme sen. Gärna så tidigt som möjigt. Han har 45 minuter körsträcka och är han flera timmar sen blir jag orolig över bilolycka etc. Detta vet han om och vi har kommit överens om att han ringer mig ifrån kontoret eller på mobilen om han får för sig att göra nå´t efter jobbet som medför att han kommer senare än vanligt. Inte minst för att vi ska kunna äta kvällsmat hela familjen ihop ibland. Men tydligen är det för mkt begärt?! För det har hittills inte hänt mer än typ en gång av fem. Idag svarade han inte ens på mobilen på vägen hem, fastän jag ringde 6 gånger. Ringde inte upp heller, för "han körde ju" och "hade bara 5 minuter hem", men jag blev ju övertygad om att han råkat ut för en olycka när han struntade i atts vara eller ringa tillbaka!!! Gick med magont och hjärtklappning i iofs bara 5 minuter, men ändå...

Är det bara jag som tycker det är rätt självklart att man ringer på mobeilen om man kommer hem 2 timmar efter jobbet och har familj som väntar hemma? Idag var han nästan 2 timmar sen och suckade över mina "kontroller" och ifrågasatte vår överenskommelse. Till en början tyckte han inte ens jag "behövde" veta var han varit, sedan sa han att han varit på biblioteket. Men dte är klart jag vill veta och varför ska det vara så hemligt då? Och hur ska man lösa detta "dilemma"?

• Svar på tråden Ringa eller inte om man blir 2 timmar sen hem?
  • Elfan

Klart man ringer - tycker jag. Tyckte det var extra viktigt när jag var föräldraledig för jag vill också veta när jag "slutar" jobbet dvs när man kan få lite avlastning. Särskilt om man har en överenskommelse om att maten är färdig - hur kul är det med mat som får stå och vänta i flera timmar?

Så mitt råd att prata lite allvar med gubben för enligt min mening handlar det om ömsesidig respekt. Lycka till!

• Anonym

Samma här killen har 45 resa från jobbet i bil. Men ibland sitter han i möte sent och går inte att få tag på och sedan emellanåt glömmer han mobilen. Men visst blir man orolig att något ska hända.
       Nyligen krockade han rejält och bilen blev nästan skrot, han ringde mig två timmar senare då min pappa hämtat honom från verkstaden. Så mina föräldrar visste att han krockat men han ville inte ringa och oroa mig. Så nu mer är jag ännu mer orolig om han inte ringer mig då han är på väg hem. 

En period jobbade han över jätte mycket sa han. Men han var ute på annat och träffade en annan så nog kan man vara orolig. Men nu säger han att han inte träffar henne mer och vi har gått vidare.

Hoppas din kille kan förstå din oro och bara höra av sig kort och säga att han är på väg hem, bara så att du vet och slipper oroa dig!

Kram och lycka till

• ennairam

Klart man ska ringa!
    Packade ihop min "sambos" grejer igår efter att ha haft samma problem i över ett år, förut var han inte så här...
    I torsdags åkte han till Göteborg för att köra kompisar till flygplatsen, han har fortfarande varken hört av sig eller kommit hem.......
    Snggt va?

• gl79

klart han ska höra av sig, har en sambo som heller inte tycker att detta är viktigt, kan inte riktigt förstå varför jag tycker det är viktigt...

• Taffer

E d en sak som é inprogramerat i alla män eller?

• Anonym

ennairam oj, så omtänksamma killar är! Ledsen NOT!

Då min kille var otrogen och jag tröttnat på att han inte ringt på flera timmar och inte var på jobbet och inte hade mobilen på. då packade jag hans saker och ställde innan för  dörren. Fågade hur det varit att jobba över, det var jätte mycket att göra svarade han utan att se väskan. Sedan sa han att han behövde gå och duscha!

vi hade världens diskussion och han grät och tyckte synd om sig själv. Men vi har kommit, eller rättare sagt han har kommit över det hela och jag försöker så gott jag kan.

Men hur som helst så ska dom allt höra av sig. Skrev om att min kille krockade utan att ringa ovan för.

• gl79

Ja man kan ju alltid hoppas att det är nåt medfött fel hos män!!
  • tonfisken

Det är helt självklart att man hör av sig om man blir sen.
    Det är vanligt hyfs, omtanke och respekt.

Vad som är "sen" är såklart olika i olika fall, men om jag skulle åka förbi biblioteket på hemväg så skulle jag ringa hem och tala om det + fråga om jag skulle låna hem någon bok.
    Även om jag inte blev särskilt mycket försenad.
    Fastnar jag i trafiken så hör jag också av mig. Om jag måste jobba över hör jag av mig. Självklart.

Att sucka över "kontroller" tycker jag är respektlöst och ansvarslöst beteende. Du ska inte behöva kontrollera honom och han ska vara glad att du oroar dig när han är "försvunnen" och inte "kontaktbar". Be honom fundera på att något hade hänt? Utan att det är han i fokus. En sjuk familjemedlem eller vän i kris? Att du skulle behöva åka iväg hemifrån, och satt på nålar för att han skulle komma hem så att du kunde komma iväg. Och han är dels två timmar sen och dels okontaktbar.
    Nej - jag tycker att han ska sluta sucka, bättra sig och be om ursäkt i stället.
    Kram!

• LaFontaine

Samma problem här. Sambon är en unerbar man, förutom när det gäller tider. Efter ett års tjatande har jag fått honom att höra av sig när han åker hemåt eller om han blir jättesen. Han jobbar en del kvällar och jag fixar middag. Det känns ganska otacksamt att göra mat som sedan får stå och kallna för att hans jobb drog ut ett par timmar på tiden, t-banan stod still osv.

Ja, det verkar inte bättre än att det är inprogramerat hos karlarna

• Taffer

hehe, har samma problem med min sambo. eller, hade. har blivit bättre nu faktiskt.

Svar på tråden Ringa eller inte om man blir 2 timmar sen hem?