• Sadie

Vår dotter har fått fel namn??

Eftersom jag och Lovas pappa inte är gifta utan "bara" sambor så fick vi inte delad vårdnad om henne från början. Och eftersom jag hade ensam vårdnad så kunde hon inte få hans efternamn. Vi gick till socialförvaltningen och skrev på papper om delad vårdnad, någon dag senare skickade vi in blanketten om vad hon skulle heta (min sambos efternamn) till skatteverket. Nu när jag loggar in på försäkringskassan så står det att hon har mitt efternamn. Innan stod det inget namn utan bara personnumret. Nu har dom alltså uppdaterat, rätt förnamn men fel efternamn. Kommer detta att ändras, eller har dom på skatteverket inte fattat att vi har delad vårdnad och därför tänkt "nej, hon kan ju inte heta det efternamnet, så vi ger henne mammans efternamn" utan att meddela oss? Får man ingen bekräftelse på att vi har delad vårdnad eller på att dom har mottagit och godkänt hennes namn?

• Svar på tråden Vår dotter har fått fel namn??
  • eleonore

Skrev ni att ni ville att hon skulle ha pappans efternamn? annars blir det automatiskt mammans

• Sadie

Ja det gjorde vi (som jag skrev), och vi väntade också med att skicka in blanketten tills båda fått vårdnaden eftersom hon inte kunde få sin pappas efternamn om han inte hade vårdnaden.

• tösamajan

Hände min kompis med! Hon och hennes sambo skickade in papprena att sonen skulle ha pappans efternamn men de på skattemyndigheten "slarvade bort" papprena och de kom in för sent när de fick göra om hela proceduren så nu heter sonen mammans efternamn.

• Sadie

tösamajan: det är ju inte klokt att det kan bli så fast det är skattemyndigheten som gjort fel!

Dags att ringa skattemyndigheten med andra ord? Men vi har inte fått någon bekräftelse än. Men hur kan hennes förnamn då stå på försäkringskassans hemsida när jag loggar in, om inte allt är färdigt? Skumt...

• tösamajan

Ja, det är ju lite skumt... Hoppas ni får rätt på det och att er dotter får det efternamn ni har tänkt er!

• EA26

Jag och min sambo är inte gifta, det tog en och en halv vecka innan FK uppdaterat på nätet efter vi fått våran bekräftelse från Skattemyndigheten (register uttdrag ur folkbokföringen), normalt skall det ske inom 24h efter Skattemyndigheterna fått uppgifterna från familjerättsbyrån, men Fk skyllde på "semestertider"... Kram Heléne

• Sadie

Vi har fortfarande inte fått nån bekräftelse från skattemyndigheten, däremot fick vi ett brev från dom som var en bekräftelse på att vi nu har delad vårdnad om vår dotter. Men fortfarande med fel efternamn. Jag mailade dom för en vecka sen och fick svar att dom hade skickat det vidare till nåt annat kontor (som inte ens var det kontoret vi skickade anmälan om namnet till) och sen har vi inte hört nåt. Jag får väl ringa dom. Men det är inte precis det man vill syssla med på den lilla lediga tid man får när man har en nyfödd hemma!!

• skåne1

det var lika dant för oss..stod mitt efternamn på fsk sida men det tog ett tag så ändra de det fast vi inte sa något..

• Kajak

TS

Det är bara att ringa o ¨få det ändrat.

Det är inga problem.

Fick samma sak med lillflickan.
    För skattemyndoghet fick papper först från BB sen ett par dagar efter fick dom papper från socialförvaltning som jag o min sambo skrev på faderskapsintyg tidigare i graviditet.
    Dom skickade dit senare så skatteverket ändrade på allt till sist.

• Sadie

Suck, nu har vi fått svar från dom. Det visade sig att min sambo, som har två efternamn (men använder bara det ena), använder sitt sk mellannamn och därför kan vår dotter inte få det. Hon kan bara heta mitt efternamn eller sambons "riktiga" efternamn (som sambon aldrig använder). Men inget av dom tycker vi låter fint till hennes förnamn.

Skulle sambon kunna byta efternamn så att hon kan få det? Eller kan hon få HELA hans namn, dvs både mellannamnet och efternamnet, så kan vi kalla henne för mellannamnet precis som sambon gör? Fattar ni eller blev det för krångligt?

• lollan82

hm,. sadie jag fattar men puffar.. är inte säker..
    men våran son heter mitt som mellanamn och sambons efternamn.

Svar på tråden Vår dotter har fått fel namn??