• Jessica23

HJÄLP! Vattnet är GRÖNT i poolen!!

Nån som vet vad jag ska göra?
    Vi har klor i varje dag o ph är bra pumpen funkar. Poolen är enbart 2 v gammal o innehåller 6000 liter!

Vad kan jag köpa för att de ska bli fint vatten igen??

• Svar på tråden HJÄLP! Vattnet är GRÖNT i poolen!!
  • Snäckan05

Det låter som alger. Prova något algmedel.

• Paolo

Hej

Vi hade pool förra sommarn och vi hade lite av samma problem, vi fick rådet att vi skulle chockbehandla med klor, fråga där ni köpte poolen eller i någon ¨göra själv¨ butik typ K-rauta, rusta eller silvan.

Det funkade för oss, men det kostar lite. Lycka till!

• mia1980

Det är alger. Helt klart. Köp algmedel, finns olika så kolla i butiken ni köpte poolen.

Jag blev medlem: 2005-03-08 13:30:57
  • Jessica23

Så vi behöver inte tömma ut allt vatten då??

• Hannabaghera

vi har fått tömma våran pool 3 gånger i sommar för det blev grönt vatten....har oxå en på 6000 liter....inte sååå kul

• Crispie

Chock-klorera den.. hör med en fackhandel.

Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • Jessica23

Vi har chockkolorerat
    det blev inte bättre :(

Är det farligt för ungarn ao bada nu då?

O har nån fått sin pool fin igen?

• Paolo

Det finns något som kallas Pool clean, det är ett rengöringsmedel som man ska använda när poolen ska göras ren inför vintern, man tömmer poolen och ¨skurar¨ så att den är fräch inför nästa år. Men det känns som en sista utväg. När Chock klorerade ni poolen senast. Vi fick göra det flera gånger uder förra året, när det var som varmast. Hur hög är klor koncetrationen, du skrev att ph balansen var bra. Det finns ett test för kloret också.

Det finns alternativ, man kan använda syre istället för klor. Det hade vi i början men bytte för att klor var billigare.
    Du skrev att ni lägger i en tab, klor /dag, låter mycket. vi klorade men 1 tab varannan dag och 1 ml aktivator/1000 l en gång/vecka. Vi hade en pool på 10 000 L.

Vet ju inte vad ni har det kanske varierar från pool till pool men det var så vi gjorde. Lycka till.

• Jessica23

Vi har chok klorerat två gånger redan!
    Vi har också test stickor där vi mäter och nu ser allt ut att ha bra värden!
    Tror nog att det är en tablett för 100000l men vi tar 1 ungefär efter 1 1/2 dygns uppehåll.

• The Man

Vi fick problem i slutet av säsongen FÖRRA året (har en pool som rymmer ca 25 kbm vatten).

Vi testade ALLT, chockklorering osv men inget hjälpte. Inför denna säsong TÖMDE vi HELA poolen på allt vatten och lät den torka ur ordentligt. Därefter KNÄSKURADE jag HELA poolen (vilket hästjobb, tog nästan 2 dagar) med hjälp av en tvättsvamp, ljummet vatten och lite yes diskmedel.

Sedan fick den lufttorka igen i några dygn och därefter fyllde vi den. Har haft jättefint vatten hela sommaren och lagt i en ny "klorpuck" (storlek som hockey-puckar ungefär) varje vecka.

Så, mitt råd är : TÖM POOLEN OCH RENGÖR NOGGRANNT!!!

Lycka till!

• Torbjörn

Grönt vatten

Klorblockering till följd av att stabiliserat 
    klor under en längre tid tillsats i vattnet, 
    utan tillräckligt stort vattenbyte.
    Mät cyanursyrahalten. Är halten högre än 80-100 ppm måste vattnet spädas ut med nytt vatten så att nivån går ner till 25-50 ppm. Börja med att byta ut 1/3 av poolvattnet mät igen och fortsätt späda i denna takt tills önskat värde uppnås.
Svar på tråden HJÄLP! Vattnet är GRÖNT i poolen!!