• Lilla Prussiluskan

Låter ni era spädbarn sova på mage?

Min Lielleman är snart 6 månader och älskar att sova på mage nu. Han vänder sig också på sidan och på rygg för att sova men att sova på mage är favoritställningen.

Jag blir såklart orolig och oroar mig för PSD. Ringde BVS och hon sa att hon inte ville säga åt mig vad jag skulle göra men att rekomendationen är att små barn ska sova på rygg, samtidigt som hon förstod att jag väckte Lilleman när jag la honom i en annan sovställning.

Hur gör ni kloka spädbarnsföräldrar?

Är andningslarn ett klokt inköp och var hittar jag det?

• Svar på tråden Låter ni era spädbarn sova på mage?
  • LinaåBullen

Hej! Min Tuva blir 8 månader denna månad och hon rör sig huller om buller .. jag lägger alltid henne på rygg men hon lägger sig alltid på magen till slut själv .
    Jag tror inte d är någon fara om dom kan rulla fram och tillbaka själv .

• nadja84

Frågade på sjukhuset (ej bvc) och där sa dom att så länge dom kan vända sig från rygg/mage-mage/rygg så är det ingen fara

*Dylan 2006-03-25*
  • kozzan

min tjej har sovit på mage i 2 månader, hon är 4½månad nu. klarar han av att hålla upp huvidet när han ligger på mage och man ser till att det är plant under huvudet på han så tycker jag du kan låta han sova på mage om det är det han trivs med. jag var oxå nojig i början men barn måste ju få en bra sömn...

• Lilla Prussiluskan

kozzan: håller med dig, barn måste får bra sömn!

Jo, han kan hålla upp huvudet själv och han kan rulla mage-rygg och rygg-mage. Måste ta bort kudden då men det ser inte så skönt när han sover på sida utan kudde men det får väl gå.

• lövet2

BVC här säger att när de själva kan vända sig, så ska man låta dem vara ....

• CissiS

Zaga har sovit på mage sedan hon var ett par månader, hon hade så ont i magen när hon var mindre att tom BVC sa att jag skulle lägga henne på magen och idag när hon är 8 månader så lägger hon sig som hon själv vill men det blir oftast på magen...

• Lilla Prussiluskan

Tar ni bort kudden?

• Mar ia

Min Teo har oxå börjar snurra runt i sängen själv. Jag låter honom sova som han vill fast vaknar han och är ledsen lägger jag honom på rygg och stoppar i nappen.

Jag älskar min lilla Teo
  • kozzan

lilla prussiluskan: små barn behöver ingen kudde. har hört att man inte ska vänja dem vid det... vår tjej sover i vår säng utan kudde och alltid på mage. det är ju svårt att hindra att de sover på mage om de kan rulla runt själv. vi lägger vår tjej på rygg men hon rullar direkt över till mage stoppar tummen i mun och somnar inom 5min om hon är trött,vänder vi tillbaka blir hon tjurig och stretar emot.
    ni känner er barn bäst, gör det som ni tror han mår bäst av...

• Pyret 78

min lille alvin på 8 månader har sovit på mage sen han kom hem från BB. han har illtjutit om jag lagt honom på rygg eller sidan. när jag frågade på BVC sa de att jag skulle låta honom vara.

• Lilla Prussiluskan

Så konstigt att BVC säger olika saker. Vår BVC sköterska visade tom upp en kudde som rekomenderades. Jag frågade specifikt om bebisen skulle ha kudde och hon sa ja. Anledningen att man ska ha kudde sa hon var för att han inte skulle få platt bakhuvud.
    Såklart tror man på vad de säger och jag köpte den rekomenderade kudden som kostade nästan 300:-!

Ja, kozzan du har rätt, man känner sitt barn bäst!

• Amazona

När killen vände sig själv till mage så fick han sova så. Min BVC sa att då är det inte farligt längre. Min son har alltid haft en tunn babykudde, ca 2 cm tjock.

• Mia3

min lille sover i alla möjliga ställningar...Har kommit fram till att han sover snudd på bäst på mage

• MillanB

Simon har sovit på mage sen han var två månader. Det gick inte att få honom att sova och somnade han så vakande han på en gång. Nu är han 11 mån och ibland sover han på mage och ibalnd på sidan. Han snurrar och vänder som han vill och det har han alltid gjort. Nu sover han med kudde och har gjort det nån månad. Innan dess sov han utan.

• Blue Vapor

När de väl kan vända sig själva från båda hållen så är det ingen fara - då behöver du inte vända tillbaka!

Att känna sitt barn väl och olycksrisker tycker åtminstone _jag_ är två helt skilda saker.

• Blue Vapor

Ja, med larm och utan kudde hade jag också kört på!

Svar på tråden Låter ni era spädbarn sova på mage?