• Kejo

Köpa begagnad dator

Jag är på G att köpa en begagnad dator, men vet inte riktigt vart jag ska vända mig.
    Det borde ju vara en enkel match att hitta en nyligen avskriven dator från något företag, eller?Eftersom jag bara kommer att använda den till internet och ordbehandling så har jag inga hysteriska prestandakrav på den.

Eller lönar det sig inte att köpa begagnat när nypriset ligger så lågt som det gör?
    Tips och råd på vägen?

• Svar på tråden Köpa begagnad dator
  • AdrianK

Köp en begagnad laptop om du inte jobbar med speciellt krävande saker. Relativt billigt, tar inte stor plats.

• Kejo

AdrianK,
    ja, det var just en laptop jag var lite sugen på.

• skvimpen

ska du köpa en laptop så köp en mac, pc har dålig batteritid och det är batteriet som blir dyrt att byta ut. Jag hade inte köpt en begagnad laptop eftersom den slits snabbare är en dator som inte bärs runt överallt. Köp en liten mac mini -inte spec dyr och du kan använda din nuvarande skärm +tangentbord

• Kejo

har en lap top nu, så jag har inga tillbehör som kan användas tyvärr.
    Har noll koll på mac, men det kan ju vara intressant att testa ngt nytt

• skvimpen

Mac är super, jag älskar min! Men vill du inte byta tycker jag att du ska akta dig för en pc laptop iaf.

• Kejo

pga av batterit? Det är lite därför jag vill köpa nytt, känns inte som att det är värt att köpa nytt batteri till min gamla rackare.

• skvimpen

precis, köper du en begagnad laptop har de ofta en jättedålig batteritid och du vet inte hur varsam tidigare användare varit med den. Köper du en mac har de som standard 5h batteritid mot ca 2-3 i en pc. Det betyder såklart en längre hållbarhet. Att mac inte får virus eller bråkar annars är bara en fördel!

• AdrianK

Smaken är som baken mellan Mac & Windows. Vissa tycker att mac är bättre och vissa tycker Windows är bättre.
    Macar kan också ha dåliga batterier när det är begagnat, finns väl inget som säger att det skulle vara bättre, och det är väl med all säkerhet inte gratis att byta på mac heller?
    "Mac inte får virus"? - Vad är det grundat på?
    Båda får virus.

• skvimpen

AdrianK; mac får inte virus eftersom det inte skapas virus till mac på samma vis som det skapas till pc. Vad jag vet har det bara skapats 1 (helt ofarligt) virus till mac och eftersom de kör på olika operativsystem sätter sig inte pc virusen i macen. Klart att macar kan ha dåliga batterier men de är klart bättre än pc (om man jämför 2 lika gamla maskiner).

Att folk gillar pc bättre än mac eller tvärt om är klart men jag skriver bara vad jag tycker och jag kommer aldrig mer köpa en pc. Mac är klart mycket enklare och roligare att använda.

• adrenalin

Jag köpte nyss en begagnad dator... En ibook (bärbar) för 1700 spänn! Faktiskt inte illa alls, den är jättebra tycker jag. Fick den igår visserligen men den laddar snabbt och går urbra att surfa på. Sitter ju vid den just nu! :)

Så jag rekommenderar verkligen begagnat! Jag sålde min gamla laptop när jag var gravid (en PC) och då fick köparen ge 5000. Jättebra dator, så han gjorde också ett kap. Andrahandsvärdet på datorer är väldigt lågt. Jag köpte min för 10000 och vem vet vad han gav för den här när den var ny! Mycket tror jag...

Så du kan få en riktigt bra för ganska lite pengar!

• adrenalin

Håller verkligen med skvimpen. och laptopen jag har nu (ibook är mac alltså) är inte ett dugg nött på utsidan!
    Batteriet däremot är jättedåligt, men det sa säljaren också innan jag köpte den. De är inte sååå hemskt dyra heller.

• Kejo

musli,

tack för det konkreta tipset. ska kolla in sidan genast.

• AdrianK

Kolla in tradera också. Där brukar man kunna göra klipp :)

• Kejo

Tradera ja, hade jag inte ens funderat över. Självklart lär det finnas något där. Tack.

• 201201232

AdrianK, det finns inga virus till OS X. Operativsystemet är uppbyggt på ett helt annat sätt än Windows (lapptäcke fullt med hål). Det har gjorts försök till att skapa spyware för mac, men än så länge måste man godkänna allt sånt för att det ska installeras.

• 201201232

Men det är dumt att lägga in windows på macen...

• adrenalin

AdrianK
    jag rådfrågade en vän till mig som har haft mac i typ 15 år med fördelarna med mac. Han nämnde bland annat att det inte blir några virus.

Jag tycker han borde veta! MEN då är ju inte han nån sån här superkälla som du kan kolla upp om han stämmer heller   

Svar på tråden Köpa begagnad dator