• Luddan

Cider från affären?

Kan man dricka sån där cider man köper på typ ICA. Sån som innehåller ca 2 % alkohol? Jag vet att det inte är farligt att dricka EN eller så. Men rent alkoholprocentmässigt...hur klassas det? Det är ju svagare än folköl, men inte heeeelt alkoholfritt. Smakade lite igår och fick lite dåligt samvete direkt efteråt. Det gör ju ingen skada att dricka en, som sagt, men jag bara funderade över vad det räknas som... I övrigt har jag hållit mig ifrån allt vad alkohol och tobak heter! Så att ingen ska tro nåt annat, eller tro att jag är en dålig blivande mor. ;)

• Svar på tråden Cider från affären?
  • Belana

Men välj den helt alkoholfria cidern i butiken, så slipper du tänka på det ens.
    Det finns massor av sån på samma hylla, bara att läsa innantill ordentligt på flaskorna! Ett bra exmepel är Coops egen Signumcider, men det finns fler.

• PandaMamma

Jag har valde själv under graviditeterna att köpa cider utan alkohol, ICA har en egen i glasflaska som är jättegod. Jag vet faktiskt inte hur det är med 2% och hur den lilla mängden alkohol eventuellt kan påverka barnet.

• Luddan

När jag köper själv så köper jag naturligtvis den helt alkoholfria, men igår var viu bjudna på middag och jag blev serverad den här med 2 procent... Vi spekulerade i hurivida den klassas som "förbjuden" eller inte. Det var därför jag undrade.

• PandaMamma

Ah, det har faktiskt hänt även mig och jag har druckit ett glas, än så länge så märker jag inget kostigt på min 3-åring och 1-åring

• Air73

Vår BM sa att de nu för tiden rekommenderar total noll procent alkohol, och att detta även då inkluderar tex. cider från ICA.

• Serina

Air73: 0% alkohol existerar inte. Däremot ska man helst hålla sig under 0,5% för det är så lite att du måste dricka kopiösa mängder för att hitta ens spår av det i ditt eget blod. Och du får samma alkoholhalt i blodet av samma mängder filmjölk.

• Jennie Pennie

Luddan - Jag köpte kopparbergs päroncider igår på ica och den är helt alkoholfri. Supergo!!

• Opal75

Under min förra graviditet drack jag ½-1 glas vin 3-4 gånger under graviditeten. Man har inte kunnat påvisa att det skulle skada barnet. Dock kan man inte säga någon säker undre gräns heller. Dricker man över 7 portioner i veckan finns stora risker för att barnet får skador (FAS eller andra skador, som kanske inte märks förrän när barnet blir lite äldre, börjar skolan t ex)
    Under denna graviditet har jag hållit nollinjen ända till i fredags då jag drack 1/4 glas vin (ah, så gott) till maten. Antagligen kommer jag att undvika alkohol resten av grav. också, eventuellt då ½-1 glas vin till maten vid något speciellt tillfälle.
    Jag bor i Finland, har nog märkt att man är mycket striktare i Sverige med såna här saker.

• Luddan

Tack. Jag trodde nog inte att det skulle ge direkta skador på barnet av så lite som jag drack. ;) Men jag blev mest nyfiken på vilken styrka som är okej och inte. Skulle aldrig dra i mig en starköl, eller flera glas vin eller nåt sånt alls! Är väldigt noga med vad jag stoppar i min kropp nu när den är "bebodd". Ville bara poängtera det. ;)
    Resten av grav lär bli strikt fri från minsta lilla alkoholprocent. :)

Svar på tråden Cider från affären?