• irrblosset

Fattar inte folk hur man lägger bud?

Jag blir lika förvånad och irriterad varje gång jag kikar omkring på Tradera. Fattar inte folk att dom trissar upp priserna till hutlösa höjder?
    Normala människor måste väl ändå förstå att man inte lägger något bud förräns i sista sekund? Man lägger inte första budet en vecka innan auktionen är över! Herre Guuud!
    Är det bara jag som ser det som en självklarhet? Visst är det finfint för säljaren, men själva vitsen med att köpa något på auktion är ju att man ska få det billigt, inte en tia under priset i affären!
    Kan väl även tillägga att jag i första hand sitter och tittar på barnkläder. Vinteroveraller just nu, för att vara specifik

• Svar på tråden Fattar inte folk hur man lägger bud?
  • Hemma hos oss

TS: *asg* De blir väl lite ivriga kanske. eller har de inte hittat funktionen "minneslista".

• Poena

Jag tror nog att de lägegr budet när de får se auktionen, man orkar inte hålla reda på den under en veckas tid.. Eller så tänker de inte alls Flört

På ebay har det hänt att jag gjort så att jag lagt ett bud enl. utgångsbudet, för då får jag mail sen om jag blir överbudad, då kan jag lättare hitta auktionen sen när den håller på att gå ut. Sen gör jag dte ibland för att se om den som har högst bud har autobud, vilket man märker direkt då man lägger sig 1 kr över.

- Min blogg om skönhet & mode - www.familjeliv.se/Bloggar-1-12/b23122.html
  • Laire

Något jag kan tycka är jävligt surt är de som bara lägger bud för att trissa upp priserna! De som alltså inte vill ha produkten, men som lägger bud (då de med 99% sannolikhet blir överbjudna) bara för att!

Varför bli det man kan bli istället för det man faktiskt vill bli?
  • irrblosset

Visste inte att folk gjorde så. Men om jag tänkt efter lite så hade jag väl kunnat räkna ut att det borde funka på det viset

Det där med att lägga ett bud bara för att hålla koll på vart varan är är ju dumheter. Är man så lat att man inte ids hålla koll på vad man kikar på borde man inte få sitta vid såna sajter

• Spegel

Håller med TS.. lägger inte heller bud förrän i slutstriden. Man är väl inte dum!

• LillaLinan

Slänger väll bara ut ett bud då de ser erbjudandet, ibland kan det faktiskt vara så att ingen annan ser just den aktionen. En polare till mig fick tex en resa (som hon ångrade att hon lagt bud på men tänkte: äsch ngn lägger väll över innom en vecka) men nej då...

• TjorveniSkåne

Men den sortesn köpare är fina grejer för oss som säljer!

TS: Tror mammor är riktigt taggade för vinterkläder nu, därför det blir så!

• izadora

Jag fattar inte, måste vara knäpp. Det är väl ingen som sitter och trissar upp priset bara för att det är kul. Jag köper mycket på Tradera och på Ebay. Hittar jag något jag vill ha så bankar jag in mitt maxpris med en gång. Sen höjer ju datorn hela tiden åt en allt eftersom buden kommer in.
    Att trissa upp priset för att det är kul gör väl i så fall endast säljaren? EMen som sagt jag kan ha fel. Det har i alla fall alltid funkat för mig. Hjälper inte mig med minneslista, då jag kollar bara lite då och då och man vill ju inte missa något bara för att man inte surfat in på ett par dgr.

• FaRieTaLe

Jag kan nog hålla med TS till viss del men ibland så lägger jag ett bud på en sak som jag promt vill ha och då spelar det ingen roll för mig om det är en vecka kvar eller en dag.
    Fördelen är ju att jag kan hålla koll på om någon bjuder över på ett lätt sätt.

Är det sedan något som jag skulle kunna tänka mig att köpa så lägger jag saken under min minneslista och kollar lite då och då hur mycket priset ligger på.

• irrblosset

Izadora: Det är väl just det som är grejen. Att det är säljaren som tjänar på en sån sak. Det är ju inga problem att gå in och göra en hemlig användare och springa runt och lägga bud med den.

Svar på tråden Fattar inte folk hur man lägger bud?