Hur går en glukosbelastning till?
Hej!
Jag undrar hur en glukosbelastning går till, någon som varit med om detta? Det ligger diabetes i släkten så jag slapp inte undan- är livrädd för blodprov o nålstick..
Tacksam för svar!
Hej!
Jag undrar hur en glukosbelastning går till, någon som varit med om detta? Det ligger diabetes i släkten så jag slapp inte undan- är livrädd för blodprov o nålstick..
Tacksam för svar!
Hej!
Du är fastande när du kommer till BM/ USK. DÅ först tar de ett stick i fingret för att kolla fastevärdet på ditt socker. Sen får du dricka några dl (smakar päck!!) sockerlösning. Efter det får du sitta still och vänta i två timmar tills det tas ett nytt stick i fingret för att se hur din kropp bryter ned sockret.
Hoppas du är nöjd med svaret och lycka till!!
När jag gjorde sockerbelastningen,så fick man ett stort glas med sockervatten,skulle drickas upp på 5 minuter sen är det bara att vänta 2 timmar sen tar dom ett stick i fingret...Inget att vara skraj för!
Lätt som en plätt!
Du kommer fastande till BM. De kollar ditt socker. Sedan får du ett stort glas med sockerlösning, som är trögflytande och extremt sött, men som går lätt ner om du blandar i lite citron t.ex.
Sedan kan du sitta och vila i 2 timmar innan de kollar ditt socker igen. Ta med dig något att göra om du inte känner för att sitta och läsa i tidningar i 2 timmar. Jag hade med mig en bra kriminalroman.
Det finns diabetes på både min mammas och min pappas sida, men jag klarade ändå testet galant . Oroa dig alltså inte i onödan!
Tusen tack för alla svar!
Nu behöver jag inte gå runt och oroa mig, för två nålstick i fingret ska jag väl klara av. :)
Ha en fin dag!
Förresten, så ingen tycker att det är dumt om man tar med en citron för smakens skull? :)
jag är inte säker på om du får ha i citron i lösningen... Det är så noga med exakt vad man ska få i sig. Tom en liten klunk vatten efteråt mättes upp... Sen... ingen mer...
Men ta med en citron och fråga vet ja!
En liten fråga till er som vet. Behöver man bara göra glukosbelasting om det finns diabetes typ 1 i släkten? Eller gäller det även för diabetes typ 2?
Skumboll: Min BM frågade inte ens mig om det går typ 1 eller typ 2 diabetes i släkten. Så därför drar jag slutsatsen att de testar oss i båda fallen.
Min BM "rådde" mig att ta med en citron...
Men jag glömde av det.. och det ÅNGRAR jag bittert... Sockergrejen smakade URK, jag höll på att klökas, flera gånger...
Så ta med en citron..
Ta med en halvcitron så gör BM en god sommardrink till dej. Min BM sa det förra året när vi skulle ha lillebror. De andra 4 gångerna har jag trott att jag skulle dö när jag har behövt svälja detta syrliga läskiga. Jag tycker om sött men inte så sött. Mycket bättre med cirton i.
Man gör alltid en glukosbelastning.Antingen man har diabetes i släkten el ej.