• Anonym

Idiot-jobbet kräver pengar tillbaka

Jag har varit sjukskriven i några månader från mitt arbete, men allt har inte varit frid och fröjd.
    För det första sjukanmälde de mig inte till FK så jag fick vänta extra länge med att få papper därifrån, sedan bråkade de om vad som skulle räknas till min beräknade årsinkomst. (Tur att jag inte gav med mig.) Jag fick vänta två månader innan jag äntligen fick ut pengar från FK, tack vare att de bråkade så.
    Sen har de velat ha fler läkaromdömen, "köpa ut" mig (alltså säga upp mig fast med en överenskommelse).
    Och nu det sista har jag fått en faktura på 2400kr löneskuld. Den har tydligen uppstått nån gång i våras då jag fick ut min månadslön fast de inte hade räknat bort sjukdagarna eller något. Inte mitt fel, i varje fall. Så nu måste jag betala det inom 10 dagar annars går den direkt vidare till inkasso och jag får 160kr extra.
    Ursäkta mig, men hur F-N kan man behandla sina anställda så?!?

• Svar på tråden Idiot-jobbet kräver pengar tillbaka
  • Majsan70

Det är inte helt ovanligt tyvärr. Själv fick jag en löneskuld på 21000 kronor efter att ha varit sjukskriven och mammaledig i 1 års tid.

Däremot har de dragit en mindre summa på lönen varje månad under en viss tid, tills min skuld försvunnit.

Går det inte att prata med dem?

• Novus

Men om du har tagit emot något i "god tro" kan de väl inte begära tillbaka det?

• Älskarlivet

Riktigt dåligt företag!
    Ville dom köpa ut dig redan efter några månader?? Låter tidigt...

När det gäller återbetalningsskyldighet är jag osäker....

Känns som om det gått ett visst antal månader kan företaget inte kräva pengarna tillbaka.

Men det är bara ringa facket.

Lycka till!

• Anonym (.....)

om det har uppkommit ett fel, som den anställde inte direkt kan förstå att det har blivit fel. så har jag för mig att de inte kan kräva pengarna på det sättet som det gör i ditt fall. utan att man får en tid på sig att betala tillbaka det på.

men om man kan se att det har blivit fel på lönen, man har fått en hel lön fast man vet att man bara ska ha en halv, så är det upp till den anställda att informera arbetsgivaren och på så sätt betala tillbaka med en gång eller att man får mindre nästa månad och man sparar pengarna.

som anställd har vi ju både rättigheter och skyldigheter. fel kan ju alltid uppstå. både från den anställdas sida och arbetsgivaren.

novus: jo de har rätt att få tillbaka pengarna, för det har ju fortfarande uppstått ett fel, och den anställda har fått förmycket lön. men arbetsgivaren brukar då oftast ge den ansällda tid på sig att betala tillbaka.

• Anonym

Ja, efter två månaders sjukskrivning, med två månader kvar (med eventuell förlängning), ville de köpa ut mig.
    Är inte med i facket, så har tyvärr ingen möjlighet att kolla med dem.
    Jag vet inte vad som gäller med god tro, men man tycker ju att de har ju gjort felet att inte dra sjukdagarna den månaden, och själv har jag inte vetat om det trots att jag alltid kollar min lönespec, så de får själva ordna upp det.
    Jag är så trött på dem nu, så jag nästan spyr.
    Vad händer med min SGI om jag börjar jobba halvtid på ett annat arbete istället för hos dem, nån som vet?

• Chop

majsan: hur blev det så? jag fattar inte vad skulden bestod i om du var mammaledig?

• Leeloo

Det där med god tro funkar inte längre. Tyvärr. Mitt jobb betalade ut för mycket semsterpengar, men trots att jag försökt få reda på hur mycket det skulle bli innan, så anser dom att jag skulle ha fattat att det var något fel. Så jag fick betala tillbaka över 5000 kr, visserligen på ett halvår med det var inte det roligaste att lägga sina f-pengar på.
    Alltså jag ringde lönekontoret flera månader innan sommaren och undrade vad min semesterpeng skulle hamna på. Men dom sa att det går inte att räkna ut nu, du får se vad du får. Vänta och se. Så det gjorde jag, men det var tydligen oxå jävligt fel. Idioter.

Pröva att få till en avbetalning, det kan dom nog inte neka dig.

• Älskarlivet

Vet inte med SIG.

Men om det var så att du fick lönespecifikationen och förstod att dom gjort fel men inte sa något så är du "medskyldig" eller hur man ska säga.... Du visste att dom gjort fel men inte sa något.

Men är det däremot så att du inte alls förstod att dom gjort fel så handlade du i god tro.

Usch, jobbigt för dig!!!

• Novus

Anonym (...)
    En kompis till mig fick för mycket i lön. Hon ifrågasatte detta och de sa att det var okay. Hon handlade upp pengarna och efter det ringde de och sa att hon måste betala tillbaka allt för det blivit något fel. Hon gjorde det, men har i efterhand fått veta att enligt någon lag så måste man inte betala tillbaka om man tagit emot pengarna i god tro

• miafelix

fick en skuld på 13 000 av mit jobb..var ej kul när man var hem kommen prisis från bb och läser en sån räkning ..fick göra en avbetalnings plan fast det inte var mit fel att pengarna kom till mig...sur blir man.men nu är den borta

*Felix 040907*Ludwig 060428*
Svar på tråden Idiot-jobbet kräver pengar tillbaka