• EMMALOUISE

sjuksköterska som vill byta yrke

Känner mig sugen på att byta till något helt annat än vården.
    Finns någon annan som gjort detta? Klart att det känns konstigt. Har varit klar sköterska i 8 år och varit mammaledig 3 av dessa. Jag tror jag har valt fel yrke. Iaf så har jag blivit "känslig" efter jag fått mina barn. Tycker att det är obehagligt att vara nära döden som man ofta är. När jag pratar med andra om detta så tycker de att jag är lustig som kan tänka mig att bli brevbärare eller jobba i möbelaffär eller egentligen var som helst när jag har min utbildning och tom vid.utb....

• Svar på tråden sjuksköterska som vill byta yrke
  • Elis är min kärlek

Jag ska lämna vården också!! På mitt jobb är det ganska många som bytt till polisyrket.. men om du börjat tycka att döden är obehaglig så kanske brevbärare passar bättre. Jag förstår precis vad du menar. Gör det som känns rätt och lycka till!

• PicaGirl

Du är inte ensam.

Jag har varit syrra i 7 år. Är just nu mammaledig för första gången. Jag har väldigt svårt att se mig i detta yrket resten av livet.

Jag vet inte vad jag ska bli när jag blir stor, det får tiden utvisa. Jag har många tankar och idéer. Men jag vill inte sätta mig på skolbänken allt för många år till.....

/PicaGirl

• beautifulstardust

Jag arbetar som läkare och har haft perioder då jag har hatat mitt yrke.
    Bestämde mig ett tag för att bli tapetserare och sökte en sådan utbildning efter AT.
    Nu har jag hittat "rätt" ,  gör ST och det är hur brta som helst- jag har insett att det handlar om VAR man jobbar. Tidigare gällde bara akuten och överfyllda mottagningar med allvarligt sjuka människor, jag kände mig också så känslig för allt lidande. Nu arbetar jag med mindre allvarliga sjukdomar och har underbara kollegor. I love my job!!!!

• EMMALOUISE

Har precis sagt upp mig från mitt arbete på annan ort. Det finns inte pendlingsmöjlighet och så har jag ju mina två barn på förskola här i stan som jag gärna vill vara nära då min man reser i sitt arbete. Det finns sjukhus här men dåligt med tjänster/vik. En tjänst är ute nu. På akuten. Vågar man det när man känner som jag gör? Nä, det verkar tokigt speciellt när beautifulstardust delar med sig av den erfarenheten. Jag kollar vidare på andra jobb...

• Elis är min kärlek

Jobbade på akuten och det var värkligen ett "uppsving"! Det är det enda stället jag skulle kunna tänka mig att gå tillbaka till egentligen. Prova det. Kan nästan lova dig att du kommer att gilla det!

• Elis är min kärlek

.. verkligen skulle det ju stå om någon bryr sig!

• beautifulstardust

Nej inte akuten! Usch där är det så stressigt och det är så oregelbundna arbetstider. Sådant var ju kul när man inte hade familj att tänka på (och heller inga sömnproblem )
    Mitt tips är att ringa till den mottagning du vill jobba . Vänta dig inte att de utannonserar en tjänst på ett bra ställe. Sådana ställen har tillräckligt med sökande ändå!
    Tycker du ska satsa på mottagningsarbete- perfekt om man vill jobba deltid och man slipper nätter!!!

• Amatea

Du bor inte nära ett läkemedelsföretag? Där är vårdkompetens eftertraktat och man kan jobba med läkemedelsstudier på ett mer adminsitrativt sätt. Man behöver sin medicinska kompetens men jobbar helt annorlunda än inom vården; ofta har du ingen patientkontakt utan kanske mer kontakt med läkare och andra kollegor. På exempelvis AstraZeneca finns många som tidigare arbetat som sjuksyrror.
    Själv är jag utbildad sjukgymnast men arbetar helt administrativt.

• Elis är min kärlek

Beautifulstardust: Vadå oregelbundna arbetstider? Det är väl ingen skillnad på arbetstiderna där, man jobbar ju antingen dag eller natt?? Du som läkare däremot måste ju gå jourer men det slipper ju vi. Vad gäller mottagningsarbete så är ju det självklart det bästa om man har barn!

• beautifulstardust

Amatea . Bra tips ! Forskning kan ju också vara något....om du bor vid ett universitetessjukhus.

• Majsan70

Jag är inte ssk, men väl uska.
    För snart 4 år sen bytte jag hastigt o lustigt yrkeskategori totalt och började jobba inom industrin. Jag ångrar mig inte en sekund. Visserligen kan jag ibland sakna kontakten med patienterna, men jag saknar inte arbetstiderna, ansvaret, eller lönen för den delen.

• EMMALOUISE

Jag bor på mindre ort i Småland. Finns inga lm.företag här i närheten. Men det låter spännande.

Svar på tråden sjuksköterska som vill byta yrke