• ming

Rätt eller fel att polisen provocerar fram brott?

Vad tycker ni om att polisen provocerar fram brott?
    Å ena sidan tycker jag att det är fel att använda pengar till att få folk att utföra brott genom situationer som personen inte skulle försatt sig i, i vanliga fall, men å andra sidan tänker jag att den personen som utför brottet kanske skulle gjort det på andra håll utan att åka fast, och då kanske det är bra att ta dem nu.

Om det nu ska ske tycker jag att det absolut ska göras på ett sjysst sätt. Jag vet tex en person som polisen provocerade fram ett brott hos, och han åkte dit för att ha sålt alkohol till en minderårig när den minderåriga hade falskleg och poliserna var medvetna om det och hade skapat situationen. Mycket fel!

Så det så!
  • Svar på tråden Rätt eller fel att polisen provocerar fram brott?
  • LillaLulla

Jag tycker att det är så fel, så fel!

Jag var med om en sådan situation en gång. Vi körde på en landsväg, snuten körde efter med civilbilen. De körde riktigt fort, körde om och "parkerade" sig framför oss. Vinglade fram och tillbaka, saktade in, körde snabbare... Till slut körde vi förbi dem, de gasade på och försökte hindra. Slutligen kom vi förbi, men då lade de upp blåljusen, tog fast chauffören för fortkörning. Hm. Skitkul, verkligen.

• Jan 39

En sån här tråd är inte min melodi alls.
    Polisen i Sverige är förbjuden att provocera fram brott.
    Tyvärr tycker jag.
    De situationer som målas upp här är inget vars verklighetshalt vi kan kontrollera och polisen har inte fått ge sin version.
    Jag tycker att det litet grann är hets mot folkgruppen poliser.

• anna68

Håller med Jan39. Brottsprovokation är inte tillåtet i Sverige. Angående exemplet i TS: Du tycker alltså att det är OK att sälja sprit till barn? Sjukt, tycker jag. Bra att han åkte fast!

Jag tycker att det absolut borde vara tillåtet med brottsprovokation. Hade bl a sparat in en massa spaningstid för polisen.

• A73H

Instämmer med Jan39 & Anna68 (ålder kontra födelseår antar jag... ) Och att sälja alkohol till vemsomhelst, oavsett ålder, är det väl bara Systembolaget som får lov att göra! Att det var till en minderårig gjorde bara saken värre, försäljaren blev ju trots allt inte lurad, eller hur? (Såvida det inte var i kassan på bolaget!)

• Packe

Rätt .. Såna ska hafas och gärna med sina egna metoder..

• ming
    Jan 39 skrev 2006-08-03 00:15:02 följande:
    En sån här tråd är inte min melodi alls.Polisen i Sverige är förbjuden att provocera fram brott.Tyvärr tycker jag.De situationer som målas upp här är inget vars verklighetshalt vi kan kontrollera och polisen har inte fått ge sin version.Jag tycker att det litet grann är hets mot folkgruppen poliser.
    Jag har inte sagt något om Sverige. Tråden uppkom efter att jag kollade på Cops på 6:an då de provocerade fram sexköp för att haffa dem.
    Då kom jag även att tänka på min farbror, som inte bor i Sverige, som råkade ut för mitt exempel.
    Varför är det hets mot folkgrupp? Poliser är förresten ingen folkgrupp, det är ett yrke.
    anna68 skrev 2006-08-03 00:21:41 följande:
    Håller med Jan39. Brottsprovokation är inte tillåtet i Sverige. Angående exemplet i TS: Du tycker alltså att det är OK att sälja sprit till barn? Sjukt, tycker jag. Bra att han åkte fast!Jag tycker att det absolut borde vara tillåtet med brottsprovokation. Hade bl a sparat in en massa spaningstid för polisen.
    Tala om exakt var jag tycker att det är okej att sälja sprit till barn.
    Om du läser ts en gång till, sakta, så ser du att den minderåriga hade falskleg som min farbror självklart trodde var äkta. Och polisen hade alltså den här ungdomen som "lockbete" med sitt falskleg och så åkte min farbror dit för att han hade sålt till minderåriga trots att polisen hade lurat honom och han trodde att han sålde till en myndig person.
    Hur kunde du missförstå det?
    A73H skrev 2006-08-03 00:26:46 följande:
    Instämmer med Jan39 & Anna68 (ålder kontra födelseår antar jag...) Och att sälja alkohol till vemsomhelst, oavsett ålder, är det väl bara Systembolaget som får lov att göra! Att det var till en minderårig gjorde bara saken värre, försäljaren blev ju trots allt inte lurad, eller hur? (Såvida det inte var i kassan på bolaget!)
    Läs mina övre svar.
    Så det så!
  • Jan 39

Visst är poliser en folkgrupp!
    Dom har t o m uniformer. Hur vill du definiera en folkgrupp ?

• Nellee

Men varför köpte han ut om personen i fråga hade leg? Då borde väl denna myndiga människa kunnat knatat in och handlat själv?

Ja, jag tycker polisen har rätt att göra det i förebyggande syfte med tanke på vår brottslighet i samhället.

• Nellee

Om han trodde att legitimationen var äkta så skulle väl inte din farbror behöva "handla ut"?

• ming
    Nellee skrev 2006-08-04 01:55:06 följande:
    Men varför köpte han ut om personen i fråga hade leg? Då borde väl denna myndiga människa kunnat knatat in och handlat själv?Ja, jag tycker polisen har rätt att göra det i förebyggande syfte med tanke på vår brottslighet i samhället.
    Nellee skrev 2006-08-04 01:56:49 följande:
    Om han trodde att legitimationen var äkta så skulle väl inte din farbror behöva "handla ut"?
    Ja, den personen gick ju in alldeles själv. Han köpte ju inte ut åt killen. Han jobbade i en spritbutik och sålde till en kille som han trodde var myndig, men som hade försetts med falskleg av polisen, och åkte alltså dit för att ha sålt sprit till minderårig.
    Detta var alltså utomlands.

Men det är ju inte detta som tråden handlar om, utan det handlar om ifall det är rätt eller fel att de provocerar fram brott. Detta var bara ett exempel.
    Så det så!
  • ming
    Jan 39 skrev 2006-08-04 00:24:15 följande:
    Visst är poliser en folkgrupp!Dom har t o m uniformer. Hur vill du definiera en folkgrupp ?
    Hets mot folkgrupp är ett brott och definieras i lagen som att i uttalande eller meddelande som sprids hota eller uttrycka missaktning för en folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning
    susning.nu/Hets_mot_folkgrupp

En folkgrupp är detsamma som en etnicitet. Ordet har tidigare använts i rasistiska och rasbiologiska syften, varför man föredrar den nyare, vetenskapliga beteckningen etnicitet.
    susning.nu/Folkgrupp

Vad har detta med polisyrket att göra? Och kan vi diskutera det som tråden handlar om?
    Så det så!
  • LillaLulla

ming - jag tror inte att det är någon som vill diskutera. För människor har överlag ett förtroende för polisen, de kan ju inte göra något fel! Tyvärr så är ofta sanningen den motsatta, poliser bryter också mot lagen.

Svar på tråden Rätt eller fel att polisen provocerar fram brott?