Fragmin sprutor
Finns det någon som tar el har erfarenhet av att ta blodförtunnande fragmin sprutor som jag måste ta???..
Finns det någon som tar el har erfarenhet av att ta blodförtunnande fragmin sprutor som jag måste ta???..
Det har jag. Tar en spruta varje morgon. Å ska göra det hela graviditeten och ett halv efter. Va där det du funderar på?
Hej! Jag är i vecka 15 nu och om 3 veckor ska jag träffa en läkare som ska bedömma om jag behöver ta fragminsprutor eller inte. Jag har åderbrock i vänster fot och värst är det i underlivet.
Hur mycket problem har du? Från vilken vecka har du börjat med sprutor? Är det pga åderbrock eller något annat skäl som du behöver sprutorna?
Jag måste ta Fragminsprutor om jag flyger långt under graviditeten och dessutom 6-8 veckor efter förlossning (eftersom blodproppsrisken är störst då.
Det kommer att gå jättebra för dig!
Jag tar också fragminsprutor.Gjorde under 5 mån med första grav. Nu började jag med dem i 2 månaden ungefär. Jag har tidigare haft en djupliggande blodpropp i låret. Tänk på att fråga barnmorskan om smärtlindring. Jag tror att det var epiduralbedövn. som jag inte fick använda, men är inte säker. Jag fick inte reda på det förrän på BB. Lite sent...Jag hade ändå inte velat ha det, men infon borde ha kommit tidigare.TYcker jag.
Annars inga problem utom "bården" av blåmärken på magen...
Lycka till!
Jag tar oxå Fragmin sprutor varje dag och har gjort det sen v.12. är i v.14 nu.
Det sticker och svider lite när man tar dom, men man vänjer sig. Dock är det inte så snyggt med blåmärkena, var glad att du får börja med dom när sommaren är över och du slipper visa dig på badstranden!
Ni som tar sprutor- När började ni ta dem? Alltså hur stora besvär bedöms som riskfyllda? Har uttalade djupa och ytliga åderbråck över hela vä ben, på blygdben och i underlivet. Värker så jag blir helt förstörd och det blir bara värre. Läkaren jag träffade i v16 pratade om fragmin men inte om NÄR det behövs. Jag skulle vara observant på proppsymtom och åka till sjukhuset när jag får en ev propp. Funderar över om kraftiga smärtor hör ihop med att blodet stockar sig mer och mer och till slut blir en ev propp el kan man inte koppla smärta med ökande propprisk? Mitt ben ser hemskt ut vilket gör mig orolig.
Ring till din antemottaggning och fråga. Eller be din barnmorska om hjälp och råd. Det är svårt att få rätt hjälp via husdoktor. I alla fall där jag bor. Men sök hjälp! Då slipper du ju vara orolig också.
Jag tog fragminsprutor under min graviditet från v 32 tror jag. Det hade blivit tidigare om jag vetat om att jag låg i riskzonen. Svarade nej på frågan vid inskrivningen om jag hade proppar i släkten och sedan gick min bror i vintras och fick två stycken varför jag också började utredas.
Har precis avslutat min medicinering, 12 veckor efter förlossningen, och ska ta nya prover i nästa vecka för att se om mina värden fortfarande är dåliga.
Är det något specifikt du undrar får du gärna fråga så ska jag försöka svara efter bästa förmåga.
Tog förresten en spruta morgon och kväll, 7500 enheter.
Jag tar fragmin pga jag har en defekt i blodet som gör att jag lättare får blodproppar. Jag tar idag en spruta per dag, 5000 enheter, men ska om några dagar iväg för att ta prover och se om dosen behöver justeras.
Min bm hade bara träffat en gravid tidigare med så hemska åderbråck som jag har men hon trodde inte att det var någon fara. Fick inte heller några svar på mina frågor. Efter ett tag ringde hon sjukhuset så jag fick en tid idag. läkaren där kallade på eb kärlkirurg som skickade mig på röntgen. Hittade inga proppar men han skulle ringa mig imon och diskutera. Fick svar på mina frågor och är tacksam över att vara proppfri än så länge..peppar peppar...
HEJ
Jag fick spruta 1ggr om dagen sen v 28. Det var endast i förebyggande syfte eftersom jag blev mycket sängliggande. Enda nackdelen var väl för min del att jag blev öm och fick små blåmärken. Det fanns ingen risk vid snittet eller så enligt vad dom sa.
Blev så förtvivlad när jag inte fick svar på mina frågor och funderingar på mvc men jag är tacksam över att ni finns och delar med er av era erfarenheter. Det hjälpte mig särskilt igår när jag var orolig.Tack!