• imorgon är en annan dag

Vad har ni för golv i era kök? Bilder önskas!

Nu när det skall planeras renovering så kommer jag med massor av frågor ...

Vi kommer förmodligen att köpa antingen vita köksluckor (Lidingö eller Ståt) eller ek köksluckor (Tidaholm) från IKEA, men nu undrar jag:

1. Kan man ha sådana där klickgolv som finns på IKEA i köket? "Tål" de slitage som det blir i ett kök med många ungar? Kan man ha klickgolv, tänk om man tappar en kastrull med vatten?

2. Eller finns det några bra och fina "fusk klinker golv" som är rekommenderade till kök?

3. Eller måste man gå för riktiga trägolv och klinkers för att de skall hålla och inte bli så slitna fort?

4. Och så min kanske dumma fråga, om vi skall slita ut hela det gamla köket lägger vi nytt golv på hela ytan innan vi sätter in det nya köket ELLER sätter man in det nya köket och sen lägger nytt golv?

Råd och ideér och bilder önskas på era köksgolv och era Lidingö/Ståt eller Tidaholms luckor!

• Svar på tråden Vad har ni för golv i era kök? Bilder önskas!
  • pr32

Vi har ett vitt Ikea-kök och la in ett nytt furugolv, allt detta gjordes 2004.
    Bild finns i mitt galleri...tror att golvet ska synas lite iaf.

• pr32

Om du går in på mina starka bilder, på sida 2 syns köksgolvet.

• Cia o krabaten

Jag har nytt hus sen 16mån och då ingick ekparkett i hela huset.
    Den som är i köket börjar dock bli lite sliten. FFa där dotern sitter och äter (=torkas ofta) och nedanför diskbänken. Det syns liksom i skarvarna att det varit vatten där ofta.

Nu ingick ju det hos oss, så vi tänker köra slut på det och sen lägga något annat.m Ingen ide att riva upp det nu med en liten och en till på väg.

• gemelli

Vi har gamla trägolv, när vi slipade om dom så vitlaserade vi dom för att dom skulle gå ihop med ekluckorna. Blev jättefin tycker vi

• gemelli

Dålig bild, men man ser golven lite.

• jen05

Jag har bild på vårat köksgolv i mitt galleri, under starka bilder. välkommen in o titta!

• Trollvinter

Din sista fråga var inte alls dum, våra hantverkare rekommenderade att sätta golvet under köket, speciellt med tanke på att vi hade köks-ö o vill man ta bort den eller behöver flytta den en endaste aning så e d ju bra att d e golv under. Sen hade dom fler argument som jag ej minns...

P.S. Vi har klickgolv o IKEA kök...

Tack så jättemycket till er alla!

Vilka fina golv och hem ni har!!! Jag blev riktigt inspirerad!!!

Det är sååå mycket att försöka planera nu, vi skall ju som sagt köpa ett riktigt renoveringsobjekt och måste göra om nästan allt....

Idag skrivs kontraktet!!!

Tack igen!

• abnocto

JAg skulle inte rekommendera Ikeas billiga golv till kök. Där behöver man kosta på lite extra så man är garanterad att skarvar håller för vatten o slitage.
    Lägg sedan in golv innan ni sätter in köket. Mest praktiskt. Lägg gärna en kant där diskmaskin ska stå för att minimera skador vid ev. läckage.

abnocto: Vad för slags kant? En kant typ runt diskmaskinen? Brukar man inte ställa den på en liten plastmatta med en liten kant? Jag har så mycket som jag måste lära mig....

joonas, va jättefint ni har det! FL är såå bra för inspiration!!!

• abnocto

Lägger man plastgolv bör man vika upp kanten på den sidan man har diskmaskin. Kan rädda massor vid ev läckage. Var nog lite otydlig för det går givetvis inte att lägga kant med laminatgolv

• MajaMaria78

Vi har ett "skeppsgolv" i vårt kök. Trivs jättebra med det! Välkommen in och kika!

• Filemon

Linoleumgolv! Inte alls så trist som man minns sina klassrumsgolv från lågstadiet. Linoleum finns som plattor och det kan fungera som det "fuskklinkers" du efterlyser. Vi har schackrutigt golv svart/vita rutor.

Golvet är slitstarkt och fint, har tyvärr ingen bild.Klinkers kan bli lite för hårt att stå på, därför valde vi linoleum. Vi hade slipade träplankor innan, men alla smulor ramlade emellan springorna hela tiden. Det är dock inte billigare än klinkers, men lättare att lägga.

• eccobell

Vi satte in klickgolv i vårt gamla kök och ska göra det i vårt nya också. Vi valde golvet som ser ut som klinkers.

• INOX

Jag vet några som har billigt klickgolv i köket. De limmade det där det är störst chanser för vattenpölar. Dvs under bordet och längs med diskbänken och vid spisen. Det har fungerat jättebra för dem, för vattnet tränger inte ner när limmet är i vägen. De har två småbarn så det blir mycket spill.

Svar på tråden Vad har ni för golv i era kök? Bilder önskas!