Inlägg från: Sara E |Visa alla inlägg
  • Sara E

Motiv för väggmålning i barnrum?

Våran lilla är beräknad att komma i feb.
    men tänkte redan nu börja måla lite i rummet
    Tycker ni att det är för tidigt?

Bor i hyresrätt som jag läst att en del andra oxå gör.
    Ev. målar jag på väggen och bara målar över det om vi flyttar nån gång i framtiden.
    Annars så tänkte jag att om man köper en STOR playwood skiva och sätter upp den på väggen... med ett mellanrum bakom. Då kan man måla på den, sen sätta ljusslinga bakom den... Man kan exprementera nästan hur mycket som helst. Tror att det skulle bli mysigt i alla fall.

Nån som har förslag på var man kan köpa färg till det??
    Vill ju helst inte ha flera liter av varje nyans, och det får helst inte kosta för mycket.

Hittade jätte många bilder i denna tråden som jag kan tänka mig att måla. Tråden blir helt klart en favorit

Tack på förhand!!

• Sara E

Ett tips till er som bor i hyresrätt och inte får måla direkt på väggen..

Jag har köpt mig en vanlig mdf skiva (tror de heter så)
    Grundmålat den, och sedan målat mitt motiv därpå.
    Håller just nu på att färglägga det. Ett rikrigt pysseljobb.

Eftersom skivorna finns i många olika storlekar kan man ju i princip få precis som man vill ha det.

Många frågar även efter vilken färg man kan använda.
    Jag själv har köpt tuber men Acrylic färg. Fanns i 6-pack till rimligt pris på Silvan. Färgerna går bra att blanda ut med vatten och även att blanda med varandra. Och dom blir även vattenfasta när dem torkat.

Det var mitt lilla tips.

Bilder på min påbörjade målning finns i mitt bildgalleri.
    Kommentera gärna vad ni tycker.

• Sara E

Jag målar ju Bambi åt min bebis. Tycker att det passar till båda pojke och flicka.

Ang. konturerna så målar jag Inte dom med turspenna utan med vanlig svart färg. För dom som inte vet det så har turspenna en tendens att försvinna/blekna med tiden och det är ju inte så kul. Bara ett lite tips

Lycka till med alla era målningar

• Sara E

therese80, Jag målar inte direkt på väggen eftersom jag bor i hyresrätt, Målar på en mdf skiva. Men jag målar hela målningen i acrylic färg.
    Vad ska du använda för slags färg till målningen då?
    Det går bra att använda samma sorts färg till konturerna skulle jag tro.

• Sara E

Har lagt upp en ny bild på målningen jag gör i mitt barnrum nu.
    Fortfarande inte klar o ganska mycket kvar att göra på den. Men kommentera gärna vad ni tycker om den...
    Den blir ca 50x70 cm stor.

• Sara E

Jag hade ingen overhead..
    Men pappa lärde mig ett trick när jag var liten:

Skriv ut bilden du vill ha
    Ta ett smörpapper och rita över bilden på.
    Vänd sedan smörpappret upp och ner på den ytan du vill ha mönstret på (tex väggen då)
    Sen så ritar du samma mönster en gång till på baksidan av smörpappret, då kalkulerar du över mönstret.
    Lite krångligare, men det funkar

Hoppas ni fattade

• Sara E

Jag gör stora bilder på det viset. Förstorar ju upp dom i datorn innan jag skriver ut. Så en bild kan bli på tex 4 A4 papper. som man sen bara pusslar ihop.
    Alla sätt är bra utom dom dåliga

• Sara E

Nej.. men det är ju samma sak där, bara att sätta ihop flera stycken

Svar på tråden Motiv för väggmålning i barnrum?