• Speglingar

Cytotec missfall

Jag lägger denna tråd under missfall för det är vad det nu handlar om för mig.

Jag var på gyn igår och då visade det sig att det är MA fostret dog i vecka 5-6 och jag skulle varit 9+1.

Läkaren sa att kroppen kan sköta det själv så det kommer ut men frågade om jag ville ha skrapning. Vi bestämde att vänta en vecka på att kroppen skulle stöta ut det. Annars skrapning efter en vecka. Jag fick med cytotec. Och har nu läst om det och blir livrädd för blödning. (Förlorade 2 liter blod vid min första förlossning.)

Har förstått att det liknar som medicinsk abort skillnaden att nu fostret inte lever. Men om man ska göra skrapning varför ta cytotec?

Kan tillägga att jag fick MA för 11 år sedan och då fick jag vaginalpiller innan skrapning, men då hade kroppen redan öppnat sig för att släppa ut fostret. Men skrapades ändå.

Måste man ta cytotec? Kan man inte skrapas ändå och räcker det inte med vaginalpiller? Måste man ta cytotec redan kvällen innan? Är så rädd för blödning hemma?

• Svar på tråden Cytotec missfall
  • Anne M

Jag tycker att du ska rådfråga doktorn, samt tala om för honom om din oro inför intagadet av medicinen.

• Speglingar

Jag fick absolut ingen information alls om vad det var för medicin. Men medicinmotståndare och läser på innan jag tar något. Läkaren var hård och kall gammal och okänslig. Dessutom inte svensk. Så jag fattade inte vad han sa. Men jag får väl ringa in och fråga någon annan på gyn och inte ge mig förrän jag fått svar på det jag vill veta. Känns nu så kusligt att ha ett dött foster i magen. Hur länge kan det dröja innan det kommer ut naturligt?

• Anne M

Ring du och be och få prata med en läkare som du kan förstå dig på!

LYCKA TILL...

Och du, trist med missfallet.

• Solsken i blick

Jag beklagar ditt ma. Vet hur det känns. Styrkekramar till dig!

När jag gjorde min skapning fick jag cytotec som jag skulle svälja kl. 7 på morgonen (skapades 12.00). Det var för att vidga livmoderstappen eller nåt tror jag. Strax innan skapningen kom det lite blod och jag hade ont i magen. Tror att alla tar cytotectabletter vid skapningen. Men kvällen innan vet jag inte...?

• Solsken i blick

Måste kännas ännu värre med en okänslig läkare
    Det kan ta lång tid innan det kommer ut. Mitt MA upptäcktes i vecka 13 och hade varit dött länge, kanske sen vecka 6-7.

• Speglingar

Tack för svaren. Jo det måste nog skrapas ut, man kan ju inte gå och vänta flera veckor, det känns ju meningslöst. Ska ringa om cytotec. För 11 år sedan så hade jag MA 5-6 dagar sedan var kroppen på väg att släppa ut det. Men de sa att det var bra att skapas så allt kom ut och mindre smärta och fortare. Nu har fostret varit dött i ca 3-4 veckor och jag har ingen blödning bara någon dag lite brun flytning och en dag en liten "klump". Åh så jobbigt att gå och vänta.

• Solsken i blick

Ja, det är jobbigt att gå och vänta, man kan inte gå vidare förrän efter skrapningen känns det som. Kan du inte ringa och kolla om de har någon tidigare tid?

• Anonym (ssk)

Hej!
    Jag är sjuksköterska och har jobbat gyn ett par år.
    Cytotec tar man för att helt avstanna graviditeten vilket innebär att livmodern "gör sig redo" att förlora fostret, dvs. vidgar sig och du börjar förhoppningsvis blöda.

(Gör man en medicinsk abort efter v.12 så får man först ta 2 st Cytotec och efter 48 timmar får man komma in för att få t. mifegyne (ges vaginalt) som stöter ut fostret).

Även om du ska skrapas är det bra om du tar cytotec då kroppen börjar ta hand om missfallet själv. Det är inte säkert att du behöver skrapas då.

Beklagar ditt missfall!

• Anonym

Hej du!
    Hade exakt som du för två månader sedan.
    Råder dig att inte ta Cytotec, du kommer att börja blöda som fan av dom. Klarar du att se det som kommer ut? Det ville inte jag.
    Jag gjorde en skrapning utan dom, fast då hade det börjat blöda av sig själv, ca två veckor efter vi fått veta att fostret dött.

• Anonym

PS.
    Jag råder dig att göra en skrapning ytan att at Cytotec, jag tyckte det kändes bäst så.

Svar på tråden Cytotec missfall