• Speglingar

Cytotec missfall

Jag lägger denna tråd under missfall för det är vad det nu handlar om för mig.

Jag var på gyn igår och då visade det sig att det är MA fostret dog i vecka 5-6 och jag skulle varit 9+1.

Läkaren sa att kroppen kan sköta det själv så det kommer ut men frågade om jag ville ha skrapning. Vi bestämde att vänta en vecka på att kroppen skulle stöta ut det. Annars skrapning efter en vecka. Jag fick med cytotec. Och har nu läst om det och blir livrädd för blödning. (Förlorade 2 liter blod vid min första förlossning.)

Har förstått att det liknar som medicinsk abort skillnaden att nu fostret inte lever. Men om man ska göra skrapning varför ta cytotec?

Kan tillägga att jag fick MA för 11 år sedan och då fick jag vaginalpiller innan skrapning, men då hade kroppen redan öppnat sig för att släppa ut fostret. Men skrapades ändå.

Måste man ta cytotec? Kan man inte skrapas ändå och räcker det inte med vaginalpiller? Måste man ta cytotec redan kvällen innan? Är så rädd för blödning hemma?

• Svar på tråden Cytotec missfall
  • Speglingar

Tack anonym. Undrar ju om man kan klara sig utan cytotec. Hade bara vaginalpiller förra gången. Men var ju då öppen. Nej jag klarar inte att se det komma ut. Är redan så ångestladdad. Vill sova bort det. Och sedan ha normalblödning och normalsmärta. Minns att förra gången blödde inte så farligt och smärtan var överkomlig. Men sorgen var störst.

• bella bella

Beklagar ditt ma,har själv gått igenom det nyligen så jag vet hur det känns.
    Ang cytotec tabl så när jag tog dem så hände det ingenting me mig förutom att jag fick diarre, fick två omgångar me tabl och sen blev det skrapning ändå efter en vecka, ville först inte göra skrapning, så det är verkligen olika från person till person vad som händer i kroppen.
    Hoppas att det kommer att gå bra för dig, Skickar en Styrke Kram till dig!!

• Anonym (RÄDD)

Speglingar : Hur började ditt ma blödde du hade du ont??

• Anonym

Speglingar: Självklart upplever alla olika, men Cytotec ska ju se till att det sätter igång och jag fick rådet att ta dem hemma, och när jag frågade om jag skulle börja blöda av dem, sa ssk tveksamt "jaa.." och då frågade jag varför hon inte meddelat det så att jag skulle veta, då sa hon inget utan tittade bara på mig.
    Jag vet flera som fått liknande svar.
    Men om du inte vill se och bara sova bort som du säger, så tycker jag att du ska beställa en tid för skrapning så fort du kan.
    Jag gick med mitt i magen i två veckor för att det inte fanns tider (veckan före midsommar) och det kan jag säga var INGEN höjdare...
    Jag hade inte ett dugg ont efter skrapningen och jag blödde i ca en vecka.
    Gör som du känner är bäst för dig, du måste tänka på dig själv nu och ingen annan.
    *kramar*

• Anonym (RÄDD)

Speglingar : Hur började ditt ma blödde du hade du ont innan???

• Speglingar

Jag var på vul igår för att se hur långt det var gånget. Enligt beräkning skulle det vara 9+1. Då upptäcktes MA. Jag har inte alls ont och inget blod eller ens bruna flytningar. Det känns ingenting just nu och jag hade bara lite ont efter undersökningen för de tryckte och "bökade" mycket med mig.

• Speglingar

Kan man slippa cytotec och göra skrapning ändå?

• Anonym (RÄDD)

ok tack för att du svara

• Mamma Mio

Cytotec mjukar även upp livmoderhalsen inför en ev skrapning....för att om man är tex förstföderska inte ska behöva bruka en massa våld mot livmoderhalsen....när man sen skrapar...det är mest för att underlätta.
    Och ibland räcker det med cytotecen. Graviditeten avslutas helt. Det finns inget att "se" i vecka 5...dvs inget foster...bara en liten cellklump.
    Lycka till.....vet att det är trist och jobbigt.

• Speglingar

Återigen måste man ta cytotec vid skrapning vid MA? Jag har fött barn innan. Räcker det inte med vaginalpiller att vidga livmodern? Måste man ta cytotec redan kvällen innan, kan man inte göra det på sjukhuset någon timme innan? Jag är mycket orolig för stor blödning. Förlorade 2 liter blod vid förlossning på några minuter (halva kroppens blodmängd). Fick ta 2 påsar blod. Hade bara 60 i blodvärde. Kunde inte vara uppe.

Hmm... ni kan ju inte veta i mitt fall, så jag ska ringa sköterska nu. Tacksam om ni berättade hur det gick för er.

• Speglingar

Jag har pratat med en sköterska nu och jag behöver inte ta cytotec de kan göra skrapningen ändå. De menar att det hade underlättat men det är inte nödvändigt. Hon sa också att man kan ta samma cytotec tabletter antingen oralt eller vaginalt. Men jag ska inte göra något av det. Jag har ju fött barn innan och även ett missfall så det ska nog gå bra ändå.

• Sara 1980

Beklagar ditt MA.
    Jag är ingen expert men kan berätta hur det va när jag fick MA. Detta upptäcktes i v.18 och fostret hade dött i v.13. Skrapning var inget alternativ då jag gått så långt utan skulle bli "igångsatt" som liknar en medicinsk abort. 48 timmar innan fick jag ta Mifegyne som förberedde livmodern för att graviditeten ska avslutas och sedan samma dag Cytotec (vaginalt). Fostret kom så småningom ut men tyvärr inte moderkakan så det blev skrapning ändå. I efterhand kändes det skönt eftersom jag då visste att allt var borta.

Jag förstår att du inte vill ta Cytotec hemma och tycker personligen det låter lite konstigt att läkaren bara skickade hem dig med dom. Efter jag fick mina så tog det mindre än en timme innan jag fick ringa på sköterska som fick ge mig morfin två gånger och även lustgas då smärtan va så stark att jag minst sagt trodde jag skulle dö. För att inte tala om hur mycket jag blödde. Kan inte förstå hur det är tänkt att man ska klara upp det hemma.

Antar att det lutar åt skrapning för din del och det tror jag kommer bli det bästa. Inte alls lika blodigt och smärtsamt. Hoppas allt går bra för dig.

• Betty2

Beklagar ditt missfall.

Jag ser att du har fått svar av en sköterska nu (att du kan slippa cytotec) men jag tänkte ändå berätta hur det var för mig.

Jag fick ta cytotec tidigt på morgonen samma dag som skrapningen. (Dvs jag tog dem hemma innan det var dags att åka till sjukhuset.) Jag hann inte börja blöda något alls, kände inte av dem särskilt mycket heller. (Kanske för att man/jag skulle ta dem såpass nära skrapningen i tid?) Det blev nog ca 4 timmar från cytotec-tabletterna innan det var dags för skrapning.

Stor KRAM o lycka till!

• voda

Jag rekommenderar ingen att ta cytotec. Jag fick med det hem efter ett missfall i v 8. Upptäcktes v 11. Fick med piller hem direkt, och det var fruktansvärt. Hade väldiga smärtor + att jag var ledsen över missfallet som jag ej hade fått tid att bearbeta... Visade sig sedan att det inte hade lyckats med cytotec så jag fick en tid för skrapning och i efterhand önskar jag att jag hade blivit skrapad igen...

• Sara 1980

Hur har det gått för dig Speglingar?

• Speglingar

Jag är glad att jag inte behöver ta cytotec. Läser både gott och dåligt om det. Smärtan verkar hemsk och jag skulle avsky att se allt blod och när det kommer ut.

I fredags kväll och natt började de hända saker. Smärta och stickningar i mage och underlivet. Och det molade. Kom mörka flytningar. Ringde sjukhuset. Men de rådde mig att avvakta eller komma in för obsevation. Hade smärtor till och från på kvällen och var rädd och orolig. Vaknade under natten av smärtorna. Trodde det skulle komma. Men lördagen och idag har det varit mindre smärta men mörka flytningar till och från. Tror det håller sig så till skrapningen på onsdag, men man vet inte när det kan komma. Orolig.

Svar på tråden Cytotec missfall