• Josefin86

Billigare bröllop?!

Jag är en 20 årig två barns mor.
    Jag bor med min sambo (barnens pappa), vi har varit tillsammans i 4 år och förlovade i 3,5 år.
    Vi vill gifta oss men det största problemt är pengarna. Vi kommer aldrig att få råd till ett bröllop på 50.000 om vi inte börjar spara nu och då kanske vi kan gifta oss när vi är 50-60 år känns det som.
    Så jag undrar om det finns någon här som haft ett "billigare" bröllop. Hur vart det, kostnad, vad bjöd ni på, kläder, och allt?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Billigare bröllop?!
  • Novus

För det första så kostar det inte något att gifta sig. Det är kläder och "fest" som kostar.
    Vad kan ni lägga? Vad är det viktigt att ni har (som ni är villiga att lägga pengar på)
    Ska ni ha middag? Hur många personer, spelar det någon roll vart ni är?

Ett tips är iaf att noga jämföra priser! Vi blev förvånade över vilken extrem skillnad det var i priser. När jag skulle kolla på brudbukett kostade den jag ville ha 1500 på ett ställe, men precis samma 700 på ett annat. Tårtan kostade 2500 på ett ställe, medan det andra "bara" tog 1500. Klänningen köpte jag i dec då det var rea och sparade 3000 kr (Vi gifte oss i juli)

Känner ni några som kanske jobbar inom restaurang så kan man säkert få rabatt på mat osv. Det gäller bara att kolla upp saker

• Josefin86

Novus: Ja det har du rätt i. Vet inte vad vi kan lägga det är det som är problemet...finns det någon summa som man bör lägga?
    Det som är viktigt är bröllposkläder, hår, ev smink, ringar, bukett, och så nå mat att bjuda på så klart. kan man inte fixa en tårta själv? Annars det också.
    Antal personer är ca 30-40 st som skulle bli bjudna.
    Eller om man fixar mat och köper tårtan?!

*Snurrig*

• seSSa

jag gifte mig förra året, hade dock inte en såå lång budget utan fick spara allt i princip själv då min man gick i lumpen.
    Såhär såg vår planering ut...

~mat: buffe (mamma, moster, mormor och svärföräldrar fick laga maten o hjälpa till), hyrde 3 servitriser från en skola (min lillasysters kompisar) som hade högsta betyg i servering m.m och de fick 1000 kr var för hela kvällen (de var där i över 12 timmar) och då skulle de servera, duka fram, diska och hjälpa gästerna m.m

~kläder: köpte vi visserligen nya men nu finns ju blocket, ebay, bröllopstorget (dottersida till familjeliv) och andra sidor där ni kan fynda bröllopskläder m.m tyvärr har jag sålt min klänning men om din kille bär samma storlek som min man kan ni få köpa dessa (har ändå tänkt sälja de) och då ingår byxor, skjorta, frockCoat, väst och plastrong.. allt i fint och nytt skick!

~Transporter: om ni skall ha lokalen/festen/middagen en bra bit från kyrkan kan ni ju kolla så att alla bilar blir fyllda, finns d en plats i en bil så kan någon annan ta med sig t.ex. din kompis eller liknande. För er (brudparet) kan ni kolla ifall någon släkting eller liknande har en fin bil som de kan tänka sig "låna" ut bara ett par timmar..

~Vigseln: ni kan ju antingen gifta er kyrkligt eller borgeligt och inget av dessa alternativ kostar pengar

~Lokal: ifall ni väljer att gifta er kyrkligt så har ju kyrkan en samlingslokal som brukar vara fin som ni kan låna och ha middagen/festen i.. annars så kan ni ju vara i någons trädgård ifall de har en större sådan beroende på hur många gäster ni tänker bjuda.
    Vill ni ha middagen i en restaurang så kan ni ju avstå att ta emot presenter och be alla betala för sitt egna kuvert istället..

~Gäster: bjud de närmsta (mamma, pappa, svärföräldrar, syskon, äldre generationen och närmsta vännerna) så kortar ni listan till minimalt...

hmm, det var allt jag kom på än så länge.. hör av dig om du vill ha mer info, jag har ALLT sparat från vårt bröllop

• Samilla

Hej!

Beror på hur du/ni vill ha bröllopet. De finns ju borgligt...Vi gifte oss på vår dotters dop, ingen visste om någonting, därför hade vi varjen fest eller middag efteråt. Vi hade dopfika med kaffe,kakor,tårtor mm. Jag hade lång vit klänning (hyrd) brudbukett,var till frisören och fixade håret, sminket gjorde jag själv, mannen hade kostym, Emmis gudmor (min tärna) hade långkläning (som vi köpt) och fixat håret hos frisör (vi betalat) vi hade inte fotograf och åkte vår egen bil till och från bröllopet. Vårat bröllop var perfekt i våra ögon, men ändå så räknade vi ut att vi la ut ca 40000:- Tycker att ni ska tänka efter innan ni gifter er. Man gifter er bara en gång och skulle de vara så att eran dröm är att gifta er i kyrkan med middag och stor fest på ett slott efteråt, så vänta och spar, för de är ER dag och ni ska för evigt minnas den... Vårat bröllop kommer alla våra gäster minnas eftersom att det verkligen blev personligt och plötsligt. Även fast de inte kostade så mycket så tror jag gästerna lättare kommer ihåg om de får tex en smarrig rabarberpaj till efterätt än om de får något som har ett sånt namn att de inte går att komma ihåg. Nu vill jag inte gnälla på de som har/haft ett sånt bröllop för de är jättevackert. Men jag tycker ändå att man ska göra bröllopet till sitt!!!
    Hoppas ni finner en lösning, och de tror jag ni gör...

• Jessi74

Vi hade ett bröllop med ca 40 personer som kostade 25.000. Då hade vi fest hemma hos mina föräldrar och ingen personal utan familjen hjälpte till. Vi hade buffé, det blir oftast billigare mat än sittande middag. Catering kostade ca 5000. Alkoholen kostade en del också. Klänningen 3000, mannen hade en kostym som han redan ägde. Tårtan var beställd, 1500 kr. Blommorna kan man nog få billigare, säg att det ska vara en tärnbukett och ej en brudbukett. Ett alternativ är ju att laga maten själv. Det får nog ner kostnaden en del.

• Josefin86

seSSa: Tack för svar :) Min kille är väldigt smal, har 32-34 på byxor tror jag.
    Men jag ska prata med honom, vi har ju inte bestämt någonting är, men hoppet om att vi gifter oss finns där.

• Novus

Kollar man runt och kanske hittar ett relativt bra pris på tex catering tycker jag det är värt varenda extra krona för att inte göra maten själva. Vi hade tänkt det först, men gud vad glada vi är/var att vi tog catering!
    Vi hade ca 60 gäster och vi unnade oss allt vi ville ha. Vi betalade ca 30.000 för allting. Då bjöd vi på middag, tårta, alkohol, fotograf hade vi, den ringen jag ville ha, kläder, lokal (Vi hyrde en stor villa vid vattnet för 1.000 kr!!) blommor, solosång i kyrkan osv.

Ett tips är oxå att köpa saker under tiden. Det gör inget om man köper klänningen flera månader i förväg, eller köper bordsdekorationen ett halvår innan. Vi märkte egentligen inte av kostnaderna så mycket när vi gjorde så..
    Och då var jag arbetslös och jobbade bara extra

• 3 hjärtan

Är det bara 30-40 gäster kan du absolut laga maten själv! kanske med hjälp av nån. köp kött tex som kan tillagas och serveras kallt, potatissallad eller potatisgratäng är inte svårt och går att göra i förväg. smörgåstårta är också ett alternativ.
    baka till fika om ni vill ha det annars. man MÅSTE inte bjuda på mat.. bjud på en ordentlig fika buffé istället t ex.
    sen kan ni fråga era föräldrar om de vill vara med och bidra till middagen till exempel.
    Gör som någon annan här sa: ta dig tid att gå omkring och jämför priser.
    kläder: mannen kan hyra kostar allt från 1000 kr och uppåt. Vill du köpa klänning? köp minst ett halvår i förväg. på hösten/vintern brukar många rea ut förra sommarns/vårens brudklänningar och på våren hösten förra säsongens å så. Dessutom säljer en del butiker ut sina gamla uthyrningsklänningar. de brukar också vara fina. men det gäller att ha ögonen öppna.
    en sak som kostade mer än jag räknade med var faktiskt inbjudningarna. köp papper å klipp och klistra själv, det komer du spara pengar på. dela ut inbjudningarna till de du kan, så sparar du porto.
    festen kan ni ha på en bygdegård. det brukar vara billigare än att andra lokaler.
    frisyr och smink. du kanske har smink själv? eller någon kompis? kanske en kompis också kan göra frisyr?
    ringar: kolla på ställen där de tillverkar smycken själva. det brukar vara billigare, plus att då kan ni designa era egna till det pris ni har tänkt er. dom hjälper er där.
    gå in på brollopstorget.se och läs på forumet där. =) massor med tips där.

• Josefin86

Okej, ska tänka på allt :) Tack för att ni delade med er av erat bröllop :) *Kram*

• Johannah Ottosson

Vi har med planer på att gifta oss. Pengar är alltid ett problem.
    Men vi (jag) har tänkt att vi ska ha kall buffe, så vi ska laga allt själva med hjälp då. Mycket som man kan frysa in så man kan laga i förväg.
    Bröllopsresa hade vi tänkt att önska oss. Skriva ngt lite käckt på inbjudningskorten att som present önskar vi oss ett bidrag till vår bröllopsresa.
    Inbbjudningskort, program och tackkort hade jag tänkt att göra själv.
    Jag är hudterapeut så naglar och smink fixar jag själv, kanske håret med.
    Klänning vill jag försöka fixa billigt. Antagligen köpa från Kina. Halva priset om man jämför här.
    Killen har redan kostym som han ska använda (kanske).
    Tårta ska vi köpa.
    Tänk på att när du beställer bukett och liknande så säg inte att det är en brudbukett. Det får man betala dubbelt för. SÄg att du vill ha en fin bukett att ge bort. Typ 50 årig bröllopsdag.
    Vi vill bjuda ca 100 st och bröllopet kommer att gå på ca 20 000 förhoppningsvis.

Svar på tråden Billigare bröllop?!