jag gifte mig förra året, hade dock inte en såå lång budget utan fick spara allt i princip själv då min man gick i lumpen.
Såhär såg vår planering ut...
~mat: buffe (mamma, moster, mormor och svärföräldrar fick laga maten o hjälpa till), hyrde 3 servitriser från en skola (min lillasysters kompisar) som hade högsta betyg i servering m.m och de fick 1000 kr var för hela kvällen (de var där i över 12 timmar) och då skulle de servera, duka fram, diska och hjälpa gästerna m.m
~kläder: köpte vi visserligen nya men nu finns ju blocket, ebay, bröllopstorget (dottersida till familjeliv) och andra sidor där ni kan fynda bröllopskläder m.m tyvärr har jag sålt min klänning men om din kille bär samma storlek som min man kan ni få köpa dessa (har ändå tänkt sälja de) och då ingår byxor, skjorta, frockCoat, väst och plastrong.. allt i fint och nytt skick!
~Transporter: om ni skall ha lokalen/festen/middagen en bra bit från kyrkan kan ni ju kolla så att alla bilar blir fyllda, finns d en plats i en bil så kan någon annan ta med sig t.ex. din kompis eller liknande. För er (brudparet) kan ni kolla ifall någon släkting eller liknande har en fin bil som de kan tänka sig "låna" ut bara ett par timmar..
~Vigseln: ni kan ju antingen gifta er kyrkligt eller borgeligt och inget av dessa alternativ kostar pengar
~Lokal: ifall ni väljer att gifta er kyrkligt så har ju kyrkan en samlingslokal som brukar vara fin som ni kan låna och ha middagen/festen i.. annars så kan ni ju vara i någons trädgård ifall de har en större sådan beroende på hur många gäster ni tänker bjuda.
Vill ni ha middagen i en restaurang så kan ni ju avstå att ta emot presenter och be alla betala för sitt egna kuvert istället..
~Gäster: bjud de närmsta (mamma, pappa, svärföräldrar, syskon, äldre generationen och närmsta vännerna) så kortar ni listan till minimalt...
hmm, det var allt jag kom på än så länge.. hör av dig om du vill ha mer info, jag har ALLT sparat från vårt bröllop