• Josefin86

Billigare bröllop?!

Jag är en 20 årig två barns mor.
    Jag bor med min sambo (barnens pappa), vi har varit tillsammans i 4 år och förlovade i 3,5 år.
    Vi vill gifta oss men det största problemt är pengarna. Vi kommer aldrig att få råd till ett bröllop på 50.000 om vi inte börjar spara nu och då kanske vi kan gifta oss när vi är 50-60 år känns det som.
    Så jag undrar om det finns någon här som haft ett "billigare" bröllop. Hur vart det, kostnad, vad bjöd ni på, kläder, och allt?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Billigare bröllop?!
  • seSSa

Josefin86, inga problem.. jag finns här som sagt ifall dubehöver hjälp m.m försökte inte göra reklam eller så för mig utan bara tipsa

• Lola Jämtland

Jag gifter mig om 23 dar o jag räknar med att det kommer kosta max 10 tusen.

Jag kommer inte att ha nån bröllopsklännig (gillar inte såna) utan en vanlig kjol o topp tex.
    Nån håruppsättning blir det inte heller utan jag kommer att gå o klippa mig i nån snygg friyr rätt o slätt.
    Jag kommer välja nån enkel bukett.
    Robban har köpt en kostym till rätt vettigt pris o så tillkommer skor o skjorta.
    Alma ska ha en klänning från Ellos o skor köpta på rean.

Ringen jag ska bära är en gammal i vitguld som min mamma bar. Den ska bara graveras o Robban köper en ny i titan.

Vi köpte vanliga inbjudningskort från Gallerix.

Sen väljer vi bort alla presenter o har istället bett gästerna om ett valfritt bidrag till mat o fest efteråt. Maten lagar vi själva. Det blir buffé med kallskuret o potatissallader bla. Tårtan kommer att köpas men det blir ingen 3 våningstårta med en massa grejs på utan en helt vanlig som en bekant kommer göra.
    Vi blir ca 45 st.

Så visst tusan går det att komma billigt undan!
    Äktenskapet blir ju inte bättre för att man lägger ner 100 tusen på bröllopet o fixar med 14 miljoner detaljer som ändå ingen annan lägger märke till.

• Dessie

Vi gifte oss borgerlig utomhus på en bro i en park (september -04) - hade blommor runtomkring, så den kostnaden slapp vi *ler*

Vi bjöd på en fin restaurang här i Enköping = 12 vuxna & 3 barn kostade ca 2500 kr för 3-rätters meny (förrätt, varmrätt & efterrätt + 1 valfri dryck, restaurangen bjöd på kaffe).

Bröllopssviten inkl. champange, fruktkorg & rosor 995 kr.

En weekend på ett 4-stjärnigt hotell i Karlstad 900 kr för oss båda hela helgen (frukost ingick).

Kläder: "topp till tå" till båda våra barn, underkläder till mig & min man ca 600 - 700 kr - köpte på Lindex, H&M och Kappahl.

Bilder finns i mitt Bildgalleri.

• LillaLulla

Hej! Jag gifter mig den 26/8 i år, alltså om bara några dagar...!

Vi tog hjälp av släkt och vänner. En vän är köksmästarinna och kommer att grilla en massa biffar och annat gott. Min sambos moster syr klänningen, så den behöver jag inte betala för - annat än materialkostnader då, förstås. Så har vi gjort med det mesta, det enda vi behöver betala är hyran för lokalen och ringen!

• Fru B 23 Sep 2006
    hejsan =)
    Jag gifter mig den 23 september 2006, och vårt bröllop går på ca 12.000 och det är för 35 personer

Brudbukett: 1800 kr
    Corsage till brudgum: 150 kr
    Tärnbukett: 150 kr (gör den själv)
    Smink, frisyr e.tc: 0 kr (mamma fixar)
    Brudklänning: 3100 kr (Originalklänning köpt via återförsäljare)
    Skor: 149 kr (enkla ballerinaskor)
    Slöja: 0 kr (lånar svärmors)
    Underkläder: 278 kr (enklare bh och string)
    Brudgummens kläder: 0 kr (har kostym)
    Tackkort + foto: 350 kr
    Middagen + tårta: 2500 kr (gör allt själv)
    Vigselringar: 2000 kr
    Fotograf: 0 kr (svärfar fotar)

• schump

Jag gifter mig den 2 september och vårt bröllop kommer gå på 25000-30000:- och då är vi 60 pers.
    Maten- Mamma kände en kock via jobbet och hon ska laga all mat.
    Tårtan- En väninna till mamma ska fixa den.
    Klänningen- En väninnas mamma är sömmerska så jag behöver bara betala för materialet, kommer ändå ge henne nåt som tack.
    Alkohol- Vi åker till tyskland med ett par kompisar och passar på att köpa då.
    Blommor- Till dekoration får vi plocka i en arbetskamrats trädgård. Buketten fixar vi genom kontakter.
    Lokal- Vi bor på landet och ska låna en bygdegård här.
    Servering- Vänner till mina föräldrar ställer upp och serverar.

Jag trodde först att det skulle gå på mycket mer. Men när vi började leta runt visade det sig att vi hade massa kontakter som jag inte hade en aning om, den som känner den osv.

• Pokergirl

Ni kan ju ha kuvertavgift, då kommer ni ju undan betydligt billigare än att bjuda på mat och dryck till alla.

Vi hade en liten tillställning, gifte oss borgerligt med endast våra mammor och min bror med sambo närvarande, men det drog iväg ändå.
    Klänning 3500
    Hyra av frockcoat 1500
    Mat (catering inkl servering) 1500
    Bukett 1400
    Skor 600
    Underkläder 500
    Hår 1800
    Naglar 700
    Halssmycke 1200
    Bröllopssvit 1700

Summa 14 400 men då är inte min ring för 19 000 inräknad.

Tja, det drar fort iväg även om man inte är många....

• Miss Cee

Vill bara påtala att det inte är borgerligt eller i kyrkan som avgör kostnaden!

Man kan gifta sig i jätte-brudklänning och frack med 100 gäster och ha en jättefest fast det är borgerligt.
    Man kan gifta sig bara brudparet och två vittnen, i vardagskläder i kyrkan. Man måste inte ha en fest eller brudklänning eller massor av gäster för att man väljer kyrkan..

Skriv ner vad ni absolut vill ha, och inte kan tänka er att vara utan. Sen räknar ni på vad ni måste lägga för att få ihop till det (kolla in på Bröllopstorget så kan du få mycket tips) och därefter så gör ni en beräkning på vad ni har möjlighet att lägga/spara ihop. Så har ni en budget och kan börja räkna på allt.

• Vintersol80

har inte läst några andra svar men!
    Vi gifter oss nu om en vecka *jaiks* den 12 augusti.

Vårt bröllop kommer gå på Under 20.000
    Vi bjuder på allt. Vill inte ta ut pengar för att folk skall komma till vår stora dag. Sån e jag.

Nåväl så här ser det ut:

Klänningen får jag uppsydd. 5800kronor.
    Han hyr kläder från samma ställe. 1500
    Dottern får kläder från Ellos 200kr ungefär
    Ringar i borstat stål jag får 2 en förlovningsring o en vigselring alla 3 kostar 1800kr

Lokalen 1000:-
    Tårtan gör jag själv blir väl sisådär 200 max.
    Maten lagar vi själva det blir buffe med kyckling och lax eller biff spett det är liiite osälert just nu... samt sallader och så. för 2500 ungefär.

inbjudningarna gjorde jag själv så ca 250 för dem inkl porto.
    Musiken får vi låna utrustning och spelar alltså cds
    i kyrkan sjunger en vän
    Smink o hår fixar en vän
    Blommor 600kr. Kusin binder bukett.

dekorationer från trädgården o ljuslyktor från ikea köpta o lånade 50kr

Dricka... tja där hade vi tur och fick en del spritav min far. Så vi betalar vin öl o cider. för ca 1500kr.

15.400 ungefär får ju se vart det hamnar i slutet för än är det ju inte klart Vi kommer vara 50 vuxna 5 barn o 6 bebisar...

• Josefin86

Tack för alla fina svar, ni har verkligen inspererat mig :) Tusen tack!
    SeSSa: Jätte tack till dig :) Ska jag komma ihåg.

• Rokka Jill
    Samilla skrev 2006-08-03 15:07:16 följande:
    Hej!Beror på hur du/ni vill ha bröllopet. De finns ju borgligt...Vi gifte oss på vår dotters dop, ingen visste om någonting, därför hade vi varjen fest eller middag efteråt. Vi hade dopfika med kaffe,kakor,tårtor mm. Jag hade lång vit klänning (hyrd) brudbukett,var till frisören och fixade håret, sminket gjorde jag själv, mannen hade kostym, Emmis gudmor (min tärna) hade långkläning (som vi köpt) och fixat håret hos frisör (vi betalat) vi hade inte fotograf och åkte vår egen bil till och från bröllopet. Vårat bröllop var perfekt i våra ögon, men ändå så räknade vi ut att vi la ut ca 40000:- Tycker att ni ska tänka efter innan ni gifter er. Man gifter er bara en gång och skulle de vara så att eran dröm är att gifta er i kyrkan med middag och stor fest på ett slott efteråt, så vänta och spar, för de är ER dag och ni ska för evigt minnas den... Vårat bröllop kommer alla våra gäster minnas eftersom att det verkligen blev personligt och plötsligt. Även fast de inte kostade så mycket så tror jag gästerna lättare kommer ihåg om de får tex en smarrig rabarberpaj till efterätt än om de får något som har ett sånt namn att de inte går att komma ihåg. Nu vill jag inte gnälla på de som har/haft ett sånt bröllop för de är jättevackert. Men jag tycker ändå att man ska göra bröllopet till sitt!!!Hoppas ni finner en lösning, och de tror jag ni gör...
    din idé var bar aför super
  • Rokka Jill

min syster som  skulle gifta sig skulle inte ha "öppen bar".. för det e ganska typiskt svenskt att roffa åt sig då..

Svar på tråden Billigare bröllop?!