• Ladyn

Katterna slåss - Orolig!

Kom hem med en 16 veckors perser hane för några dagar sen, o hemma hade jag en 24 veckors britt hane sen tidigare.
    Dom fräste bara lite åt varandra i början o sen såg det ut som att dom började komma bra överens, fram till igårkväll. Nu bråkar o slåss dom HELA tiden, dom riktigt biter o river, morrar o fräser!!

Vad ska man göra? Varför gick det "bra" i början men inte nu? Går alla katter ihop om dom får tid på sig, eller går vissa helt enkelt aldrig ihop? Hur länge bör man ge dom tid att samsas? ( läs slå ihjäl varandra )

• Svar på tråden Katterna slåss - Orolig!
  • Leela

Hmmmm, mina katter bråkade hemskt mycket i början, men det avtog, de gjorde väl upp om rangordningen. När den var klar, svårt att säga hur lång tid det tog, så funkar det bra.

De gillar inte varandra så att de ligger och gullar tillsammans, men de slåss (har ihjäl varandra) nästan aldrig nu. 5 år senare

• Katt123

När jag tog hem min kattunge till min 1 åring så bråkade, fräste och "hade nästan ihjäl varandra" under flera veckor. Min 1 åriga tjej tyckte väl att den lilla skulle visa respekt, vilket han inte alls gjorde eftersom han var uppvuxen med 9 kattungar, tre stora katter och en minigris. Skulle man få något där gällde det att visa framfötterna!
    Men som sagt efter två tre veckor lugnade det ner sig och nu är det inga problem! :)

• nimma

Det kan ta jättelång tid.. För mina missar tog det ca 5 dagar, men det tror jag räknas som rätt snabbt! 2 veckor är också snabbt. Ge dem tid. När din äldsta misse blir 6 månader (vilket han väl är nu?) gör du klokt i att kastrera honom och likaså den yngre när tiden är inne så kommer de kunna hålla sams bättre.

Det du själv kan göra är att klippa deras klor så att de ej skadar varandra för mkt. Du kan också ge dem lite tid själva i varsitt rum så de får lite lugn och ro. Se till att ge den äldre katten mest uppmärksamhet och "håll med honom" om att den nya missen minsan är en konstig typ Det känns taskigt, men kommer underlätta för dem att komma överens. Annars är det nog bara att låta dem göra upp. Fya inte någon av dem.

• Emzi

Våra katter tog det ca 1 månad innan de var helt vänner. Det tar så olika lång tid.

• Ladyn

Men usch, det låter ju fruktansvärt att de kanske kommer bråka så länge Hoppas att det går fort...

• milimina

de ska ju komma överens om rangordning... iom att din "gamla" kisse inte är så gammal och inte bott hos er så länge, så kan det nog vara en liten faktor i att de bråkar extra, han är kanske inte säker i sin överordnade rang. men de kommer snart överens, det behöver inte ta så lång tid våra gruffade i 2v (slogs dock inte hela den tiden) innan man hittade dem hånglandes lite överallt
    de slåss med varandra fortfarande ibland men det är mest på skoj, eller för att den ena tycker att den andra ska ge upp sovplatsen. de är lika goda vänner en kvart senare ändå. håll ut bara!

• iii

Det kan ta ett tag för dom att komma överens om rangordningen som milimina skrev. Ge det tid, de löser det bäst själv. Är väldigt vanligt att det blir så när man tar hem en ny katt till den gamla.

• milimina

det är nog en mycket bidragande faktor att det inte är så stor skillnad på dem åldersmässigt. en äldre katt har automatiskt mer pondus, men en ungefär lika gammal katt kan man hamna över i rang om man bara ger sej attan på det. kan också vara bra att veta.

• Ladyn

Äsch o jag som hade hört att det kan vara bra att hinna skaffa in en ny katt innan den gamla blivit "för gammal", att det brukar gå lättare då att få dom sams!

Svar på tråden Katterna slåss - Orolig!