• Ladyn

Katterna slåss - Orolig!

Kom hem med en 16 veckors perser hane för några dagar sen, o hemma hade jag en 24 veckors britt hane sen tidigare.
    Dom fräste bara lite åt varandra i början o sen såg det ut som att dom började komma bra överens, fram till igårkväll. Nu bråkar o slåss dom HELA tiden, dom riktigt biter o river, morrar o fräser!!

Vad ska man göra? Varför gick det "bra" i början men inte nu? Går alla katter ihop om dom får tid på sig, eller går vissa helt enkelt aldrig ihop? Hur länge bör man ge dom tid att samsas? ( läs slå ihjäl varandra )

• Svar på tråden Katterna slåss - Orolig!
  • Amandia

katter kan vara så. du får sära på dom, ha dom i olika rum osv ett tag (veckor) sen får du testa omd e gillar varann bättre efter det. annars kanske det helt enkelt inte går att ha dom tillsammans.

men testa först att dela på dom ett tag.

• nimma

salemi: jag tror det är viktigt att de faktiskt får göra upp om rangordningen med varandra. I början kan man ha dem i varsitt rum så de känner av lukten av varandra och vänjer sig lite, men de måste ändå konfronteras och göra upp med varandra. Kastrerar man brukar det också gå mkt lättare.

• Amandia

ja vad vet jag igentligen, som knappt haft katter...Räcka ut tungan

• Ladyn

Ja dom ska ju kastreras båda två när tiden är inne. Däremot så tycker jag det låter lite konstigt att hålla dom i varsina rum, som sagt så måste dom ju vänjas vid varandra någongång.

• Ladyn

Men som det är nu så är det ju verkligen ohållbart, om jag vill fortsätta ha dom kvar i livet vill säga. Ni vet ju hur katterna ute låter när dom råkat i luven på varandra, SÅ är det hemma just nu!!!

• nimma

Ladyn: Våra katter skrek också som attan, men ofta låter det ju värre än vad det är.. Har de skadat varandra på riktigt, eller är det mest att det ser helt hemskt ut?

• Luddan

Min sura katthona spöade på den lilla hanen de första dagarna. Nu är hon fortfarande sur, efter ett år, men hon spöar honom inte längre. Det är mer utav "tyst hat" som gäller. De ligger sällan och gosar, men emellanåt kan hon sträcka sig till att tvätta honom. De behöver inte bli bästa vänner, jag är glad bara de klarar av att vistas i samma lägenhet. Dessutom leker de om nätterna så att mattorna flyger. ;) Katter brukar lösa det där själva, bara de får ordning på vem som ska bestämma.

• nimma

Ladyn: om det verkligen INTE går om ett par veckor så föreslår jag att ni kastrerar den äldre. Då görs rangordningen upp ganska lätt.. Men som jag skrev, ofta låter det värre än vad det är. Deras röstresurser blommar väl ut ordentligt nu

• Ladyn

Nej det har inte hunnit skada varandra riktigt ännu, fast pälsen flyger o lite små rivsår har det blivit, tyvärr.
    Är bara så rädd att det ska bli värre ju...

Vi köpte ju en till misse för att den första inte skulle bli själv, för att han skulle få en kompis *suck* Det låter ju hemskt att de kanske aldrig blir riktiga vänner som för vissa av er, att ni är glada för att det klarar av att vara i samma lägenhet.

• milimina

äh, det låter värre än vad det är faktiskt. våra skriker också när de slåss men för det mesta är det bara att de utmanar varandra och bröstar sej.

du ska absolut inte ha dem i separata rum, det drar bara ut på det hela. men du, de har bara haft några dagar på sej, och båda är viljestarka små pubertetspojkar. klart man måste slåss lite extra du märker om nån av dem blir skadad på riktigt. små hårtussar och nåt rivsår är helt ok.

• nimma

Ladyn: precis som milimina skriver har det ju bara gått några dagar, de kommer göra upp snart ska du se Jag vet hur det känns, vi köpte också den andra missen för att första missen skulle få en kompis och man funderade ju verkligen på om man hade gjort rätt de första dagarna.. Men så en dag låg de och kramade om varandra som bästa vänner Nu leker de så mkt varje dag och har så stort utbyte med varandra. Nu har vi precis kastrerat den lilla missen också så nu har de precis bytt rangordning för 3e gången..

Svar på tråden Katterna slåss - Orolig!