• Mandelnougat

När ska man egentligen söka tjänstledigt för studier?

Som rubriken lyder: När ska man söka studieledigt från jobbet för att vara "garanterad" tjänstledigt?
    Man kan ju inte behöva ansöka så tidigt med tanke på att man inte vet om man kommit in...eller?
    Snälla förklara detta för mig!
    //Mandelnougat

• Svar på tråden När ska man egentligen söka tjänstledigt för studier?
  • glasbubblan

Arbetsgivaren har, sist jag kollade, rätt att skjuta upp ledigheten ett halvår från det att han/hon fått din ansökan.

• isasdream

jag är inte helt säker men tror det är tre månader innan för att arbetgivaren inte ska kunna skjuta upp din ledighet.

jag pratatade med min arbetsgivare när jag skule börja studera innan så hon visste att jag sökte och troligen skulle komma in , sen lämna ja in ansökan så fort jag fick besked från uni.

jag sökte alltid bara 6 mån i taget utifall att jag skulle ångra mig om studierna och inte stå utan både jobb och studeier.

men jag läste klart allt iaf.. de braiga med att inte vara tjänstledig på sommaren var att jag fick ju månadslön och slapp som många andra studenter som jobbar på sommaren väta en månad med lönen.

• Mandelnougat

isasdream--> Men det ska alltså räcka med att jag säger till henne att jag vill ha tjänstledigt? Tänk om hon(hemska värld) sedan nekar mig och påstår att jag inte sagt något om det?

• glasbubblan

Du behöver ha varit anställd i ett halvår för att överhuvudtaget ha rätt till tjänstledigt för studier, men det har du säkert.

Vill du veta exakt vad som gäller förelsår jag att du läser detta: rixlex.riksdagen.se/htbin/thw{HTML}=SFST_LST&${OOHTML}=SFST_DOK&${SNHTML}=SFST_ERR&${MAXPAGE}=26&${TRIPSHOW}=format=THW&${BASE}=SFST&${FREETEXT}=&BET=1974%3A981&RUB=&ORG=

samt vad som står i företagets kollektivavtal (om det finns något sådant).

• glasbubblan

Hmmm du får nog kopiera hela länken och klistra in den...

• isasdream

det räckte för mig men känner du dig osäker kan du ju skriva ett skriftligt brev o ta kopia på till dig att du informerar om att du sökt utb..

rätten att skjuta på beslutet tror jag de alltid har om man inte lämnar in långt innan men det är ytterst sällan en arbetsgivare vill ha ovillig personal.

och har man informerat noga om det innan och håller arbetgivaren a´jour om hur e går så tror jag inte att någon skulle neka.

• Mandelnougat

glasbubblan---> kommer inte in på länken.. Försökte genom kommunals hemsida tidigare men jag får samma felmeddelande.

isasdream--> Ja jag tänkte den tanken jag också. Att ta med ett brev som jag ser till att chefen får och ha "vittnen" på att jag har informerat denne om mina planer.

Huu nu låter det som om jag har en hemsk chef..

• glasbubblan

Men gå in på Riksdagens hemsida, och kolla under lagar. Det finns ju en sökmotor där och knappa in 1974:981 så får du upp en hel lag som reglerar detta.

• Åsa

Du bör söka i så god tid som möjligt. De kan inte neka dig (möjligen om du varit anställd en mycket kort tid), men däremot som sagt ovan skjuta upp tjänstledigheten 6 månader, så om du söker när du fått antagningsbeskedet är du alltså inte garanterad att få ledigt till den terminen. Det är upp till deras goda vilja om de släpper dig innnan 6 månader.

Att du inte vet om du kommer in löser du genom att på ansökan skriva att den gäller under förutsättning att du kommer in på sökt utbildning. (Den sortens förbehåll ser man då och då i platsannonser för vik, där de inte vet om ordinarie verkligen kommer att vara ledig.)

• MayaS

En sak till...

i ansökan ska du skriva att du söker tjänsteledigt terminsvis.... detta ifall du vill återgå till jobbet under loven... har du inte skrivit det i ansökan har arbetgivaren rätt att neka dig jobb under loven.... Sa mitt fack till mig när jag undersökte samma fråga.

• Mandelnougat

Tuuusen tack för alla svar! Ska ta ett snack med chefen då denne är tillbaka efter semester!

Svar på tråden När ska man egentligen söka tjänstledigt för studier?