• Lukka

Underlivklåda som ej är svamp

Clara:

Jösses, jag trodde att jag var ensam om det här problemet!!! Din beskrivning passar in till 110 % på mitt problem och det uppstod i samband med graviditeten hos mig också. Trodde att det var svamp först och har blivit behandlad ett flertal ggr, men utan resultat. Gick till en gynekolog för några veckor sedan och fick höra då att det är absolut inte svamp utan han, läkaren, klassade det som någon form av eksem och jag fick en kortisonsalva. Men läkaren sa att om inte salvan hjälpte då kunde han tyvärr inte göra mer för mig för han kunde inte ställa någon diagnos eftersom det var i princip omöjligt att avgöra vad problemet är när det inte finns några andra symptom än klåda och rodnad. Salvan hjälpte under behandlingen men bara några dagar efter att jag slutat använda salvan kom problemet tillbaka.

Problemet gör mig vansinnig och precis som du skriver så blir både sömn och sexliv lidande. Klådan kommer och går men jag blir aldrig av med den. Ska man behöva leva med det här?? Har så gott som gett upp och ringer inte till fler läkare eftersom de säger att de inte kan göra något Men det var en stor tröst för mig att höra att jag inte är ensam om det här och kontakta mig gärna om du hittar en lösning! Diabetes tror jag inte att jag har för det kollades ju när jag var gravid...

• Lukka

Tant Nina:
    Jag provade Pevisone, men den hjälpte i alla fall inte mig. Kanske hjälper den TS...

• Lukka

Har för övrigt förmodligen provat alla de vanligaste salvorna som finns för underlivsproblem. Kom med en lång lista till läkaren (gynekologen) sist jag var där och sa att allt det här har jag provat redan. Såg att han tappade hakan lite grann och det var då han avslutade samtalet med att säga att hjälper inte kortisonsalvan som var för eksem så kunde han inte göra mer för mig... Kul. Precis vad man ville höra...

• Lukka

Clara:
    Jag köper din teori helt och fullt! Jag har länge misstänkt att problemet har med hormoner att göra. Hade ett annat jätte konstigt problem innan jag blev gravid. Hade urinvägsinfektion konstant under mer än ett år (fast jag fick behandling efter behandling så försvann den aldrig). ? Så länge som jag åt p-piller. Men när jag slutade äta dem så försvann problemen och jag diskuterade problemet med en läkare och fick även höra från andra kvinnor att man faktiskt kan få problem med t.ex. ständigt återkommande urinvägsinfektioner när man äter p-piller (även om det är ovanligt) och det har med hormoner att göra. Så det skulle inte förvåna mig om det här problemet också har med hormoner att göra. Hur som helst, du undrar vilken salva jag fick utskriven? Jag fick också Betnovat och precis som du skriver så tog den bort klådan på bara några dagar. Efter avslutad behandling gick det ca 1-2 veckor sedan kom klådan tillbaka. *Suck* Efter det har jag inte kontaktat någon läkare igen eftersom läkaren som skrev ut Betnovat sa att om inte salvan hjälpte så kunde han inte göra mer för mig... Jag försöker lära mig att leva med klådan. Ibland är det bättre och inte så mycket klåda och ibland är det sämre och det känns som om man blir tokig. Men en grej som jag tycker hjälper efter sex t.ex. (i alla fall ibland) det är att tvätta sig med en form av filmjölk som här på Island heter AB-fil. Den innehåller acidophilus och någon fler naturlig bakterie. Det är samma flora i den filen som vi alla har i underlivet och det verkar som att den hjälper till att återställa oredan. Den har i alla fall minskat problemen hos mig i perioder. Kanske något som du borde prova? Vet inte riktigt vilka produkter som finns i Sverige numera, men jag såg på Arlas hemsida att det finns något som heter ?CULTURA Dofilus?. Det är säkert något liknande. Det var ett råd som jag fick från läkaren och han sa att jag skulle använda filen som jag använder tvål. Men när du har tvättat underlivet med filen så låt den vara där någon minut så det får en chans att verka innan du sköljer bort den. Hoppas du finner någon lösning, själv vet jag inte riktigt vad jag ska göra längre... Visst är det hemskt att behöva ha det så här!!

• Lukka

Om du testar tipset med filen så ge inte upp om det inte verkar på en gång. Jag tvättar mig med den ca 1 ggr om dagen, men när jag började med den så märkte jag ingen skillnad. Tog några dagar innan man kände att det faktiskt kanske hjälper lite i alla fall. Men jag vet inte, ibland tycker jag att den hjälper och ibland inte. Men skulle jag dra en slutsats efter att ha använt filen en tid nu så skulle jag nog ändå vilja säga att problemen minskat lite och det är nog tack vare den... Det är så lustigt med min klåda för jag har mest klåda på mornar, kvällar och ibland under nätterna. Ibland någon gång under dagen men som sagt värst under mornar och kvällar. Hur är det för dig?

• Lukka

mammapåheltid:
    Tack! Ja, man börjar känna sig trött i själen nu efter att ha haft klåda i mer än 14 månader!

• Lukka

Anonym:
    Har testats för könssjukdomar och det är inte det som är problemet. Plus att jag är i ett fast förhållande sedan flera år tillbaka och varken jag eller min sambo har haft andra.

mammapåheltid:
    Problemet är att jag bor inte i Sverige och här finns inga sådana produkter... Men kanske man kan få någon släkting till att ta med när de kommer på besök Tack för tipset i alla fall.

• Lukka

mammapåheltid:
    Ska kolla upp det

• Lukka

Clara:
    Jag hade en hemsk dag igår jag med. Det kliade och kliade men jag har lärt mig att hantera det utan att klia så att inte huden går sönder. Men det läskiga är att ibland blir det som jag upptäckte att det var igår kväll. Då går det hål på slemhinnan och blöder lite! Hemskt och jag tycker att det är märkligt att huden spricker på bara några timmar. Allt såg rosa och normalt ut på dagen, men på kvällen var det svullet och illrött och små hål här och där som blödde lite!! Och det utan att jag hade kliat något!! Jag tvättade med en naturlig olja som jag har och som tar död på det mesta om det skulle vara bakterier där och idag ser det nästan helt normalt ut igen och klådan försvann under natten. Men så där kan det hålla på och jag bara FATTAR INTE vad problemet är

• Lukka

Clara:
    Oljan jag använder ibland när det känns för hemskt är 100 % ren Tea tree oil. Men den hjälper inte alltid... Min mamma skickade "Lactal" till mig i förra veckan och igår påbörjade jag behandlingen. Nu återstår det att se om det hjälper. Tvivlar starkt faktiskt men jag försöker att hålla modet uppe. Har du provat Lactal? De senaste 2 dagarna har varit jätte jobbiga, men det har i alla fall inte gått hål på slemhinnan som det gjorde i förra veckan. Usch, jag blir så trött på det här. Sambon vill ha sex, men hur ska man kunna känna lust eller uppleva att man är sexig när det kliar så här!?!?

Intressant tips det där med att ta allergimedicin.. Men jag vet inte om jag törs stoppa i mig en massa tabletter när jag inte är allergiker. Ska du testa TS?

• Lukka

Clara:
    Har läst länkarna som du tipsade om men ingen av de beskrivningarna passar in på mig. Jag har t.ex. inte torra slemhinnor utan snarare problem med för mycket flytningar (p.g.a. kopparspiralen som jag har). Har funderat på om det är spiralen som är problemet, men det tror jag inte för problemen uppkom ju under graviditeten...

• Lukka

JsN:
    Du har nog missförstått vad jag skrivit för Tea tree oljan har hjälpt mig enstaka ggr. Har använt den bara ett par ggr när jag inte har haft annat att ta till och mest för att testa vad som biter på det här. Det har i alla fall inte gjort saken värre utan snarare svalkat. Men det fungerar inte som "botemedel".

Clara:
    Vad skönt att du fått en diagnos!! Har funderat ofta i de banorna om det kan ha med nerver att göra och jag skulle inte bli ett dugg förvånad om jag skulle få samma diagnos som du. är Dermovat receptbelagt? Tror du att Betnovat är för svagt eller kan man fortsätta behandla med det i hopp om att bota sig själv? Törs man använda Dermovat utan att ha diskuterat med läkare innan tror du om jag skulle hitta ngn som kan skriva ut recept? Har gett upp på gynekologerna som finns här där jag bor för ingen tar sig tid och lyssna och numera verkar standardsvaret vara att det inte kan göra något mer för en.

• Lukka

Clara:
    Ja, jag ska höra med gynekologen som jag gått till tidigare om han kan skriva ut recept...

• Lukka

Clara:
    Vilken styrka är den salvan på som du har fått?

• Lukka

Clara:
    Hehe, UPS, sorry! Visste ju att du inte får anv Dermovat innan du fött ditt barn och ammat klart, för det berättade du ju tidigare men jag glömde bort det för ett ögonblick och därför frågade jag om styrkan. Rekommenderade läkaren Daktakort tills du kan använda Dermovat? Hur länge ska du behandla med Daktakort?

• Lukka

Clara:
    Ja, Daktakort har hjälpt mig också men tyvärr var det inte bestående för precis som med Betnovaten så kom klådan tillbaka ett tag efter avslutad behandling. Men jag hoppas att det inte är så i ditt fall utan att du blir av med problemen!!

• Lukka

Clara:
    Jaså!! Det visste jag inte. Jag minns inte om jag behandlade med daktakort 1 eller 2 veckor morgon och kväll men jag slutade i alla fall tvärt efter det... För 3 veckor sedan behandlade jag med betnovat igen för jag höll på att bli tokig av klådan. Och nu efter behandlingen har det känts bra en vecka, men jag gör mig inga förhoppningar ännu för så var det förra gången också. Men nästa gång ska jag testa daktakort!

Svar på tråden Underlivklåda som ej är svamp