• I  Love Dior

Kan man använda ytdesinfektion i köket- på skärbrädor, diskbänk etc?

Har fått jordens renlighetsnoja nu när larmet om kräksjukan kom och tä nker göra allt för att undvika den. Har köpt Alocgel och ytdesinfektion på apoteket idag, ochj ag använder ytdesinfektionen på toaringen etc..men kan man använda den även i köket till skärbrädan etc? Behövs i så fall eftersköljning eller försvinner alkoholen själv? På dagis använde vi ju den på skötbädden och i pottorna utan efrersköljning.

We caught the tread of dancing feet,We loitered down the moonlit street....
  • Svar på tråden Kan man använda ytdesinfektion i köket- på skärbrädor, diskbänk etc?
  • Nyfiken gul

tänk på att FÖR noga hygien kan GE MER sjukdomar o VÄRRE varianter!!

visst kan du städa o vara noga med smittoriskerna men gå inte till överdrift...  du kan bli mer känslig för bakterier när du går utanför ditt hem där det INTE är skurat med antibakteriella medel...

• Fraise

Hmm... Rätta mig om jag har fel, men kräksjukan är väl luftburen, så all denna desinfektion du inköpt kanske inte har sådan stor nytta som du tänkt TS?

• trollet77

Precis, min mamma var extremt pedant när jag var liten, och jag var ALLTID sjuk. Alla släktingar sa att det var för att hon var för noga. Det gick nästan till överdrift. Tappade jag nappen på golvet var hon tvungen att koka den osv. Själv kan jag väl erkänna att jag inte är den allra bästa på att städa och gno. Visst det är rent (för det mesta hihi) men nog kan det ligga saker framme och en och annan dammråtta i hörnen. Och våra barn är så gott som aldrig sjuka. Har också hört att städar man för mycket blir man sjuk på en gång om man vistas i miljöer där det finns mer bakterier, för kroppen bygger inte upp nåt eget immunförsvar.

• I  Love Dior

Man kan skydda sig genom att descinficera händerna med alogel tex...smittskyddsinstitutet rekommenderar det faktiskt. Jag vet att det är dumt att vara för noga, men att vara noga med handhygien efter toalettbesök, handling etc är nog inte fel.

• I  Love Dior

trollet77: Dammråttor har vi gott om här hemma Liksom skitiga fönster och smutstvätt på hög. Jag vill bara försöka vara försiktig med kräksjukan nu. Skulle inte orka att vi blev sjuka allihop i vår lilla tvåa med pyttelitet badrum, höggravid som jag är. Ingen som kan svara på mina frågor?

• I  Love Dior

Ingen mer kräk-fobiker som vet?

• SPECIELL

Hej jag använder ytdesinfektion i köket tror till o med det står bak på flaskan?? Alcogelen är kanonbra torka av barnens händer vid besök på affärer mm . jag använder den flitigt är inte manisk men håller mig i från massa onödiga bakterier mm

• Trynträ

Lite skit rensar magen. Vi är för renliga i det här landet och det tror jag föder mer sjukdomar för då får vi ingen motståndskraft.

• isisisis

Som de flesta säger i tråden,man blir inte friskare av renlighetsnojor!
    Se till att tvätta händerna ofta bara,byt handdukar på toan och torka av knappar och handtag,om smittrisk finns!
    Antibakteriella medel är JÄTTEDÅLIGT för miljön också!
    Det förstör fiskars fortplantningsorgan bla....

• Nika75

Jag är också skeptisk till att hålla på med antibakteriella medel i tid och otid. Det är som sagt inte bra för miljön, och effekten kan bli helt den motsatta (överkänslighet). Det är en sak att det används i miljöer där det finns mycket människor och man kommer i kontakt med kroppsvätskor (t ex dagis, äldreboende) samt givetvis när man jobbar med sjuka människor (sjukhus).

Själv städar jag med måtta, dvs jag vill ha det rent och snyggt och fräscht framförallt i kök och badrum. Dock har jag aldrig hållit på med antibakteriella medel och jag är nästan aldrig särskilt sjuk (typ vart tredje år åker jag på någon influensa).

Var noga med att tvätta händerna, peta inte med fingrarna i ögon/näsa/mun, byt ofta eller koka/diska disktrasor/diskborste/skärbrädor i maskin så och då... Använd olika brädor för rått kött respektive grönsaker.

• lussa

Det finns inget fäste för bakterier på släta ytor typ köksbänk, bordskivor toastolar (sitsen) osv. Men skärbrädan, händer och i munnen är viktigt att hålla rent.
    Är det kräksjuka så är det ju bra om man har man två toaletter använd bara den ena till den som är sjuk. och nogran handhygien.
    Använder bara vatten och diskmedel till nästan allt,utom toan och i vasken där har jag clorin med jämna mellanrum.
    Torkar man med sprit avdunstar det av sig själv.
    Det finns så bra tunna skärbräder i olika färger så man har en till kött,en till grönsaker osv.

Svar på tråden Kan man använda ytdesinfektion i köket- på skärbrädor, diskbänk etc?