• Stossan

Enkel mat i ugnsform?

Nu är det dags att börja laga mat att ta med till jobbet.
    Är det någon som har bra tips på mat i ugnsform? All mat i en o samma form. Det ska vara gott att värma i micron o kunna frysas ner.

• Svar på tråden Enkel mat i ugnsform?
  • lärkis

Koka pasta och broccoli och/eller blomkål. Lägg i form. Klipp över skinka eller stekt bacon. Häll över en ostsås (blir smarrigt och lite magrare om man använder 9% mjukost med stark smak i såsen).

• TantG

Smaksatta potatisgratänger och rotsakslådor.
    Gör med skinka, köttfärssås, osv.
    Går att göra massor i förväg och ha i frysen.
    Lasange i små folieformar är också en hit.

Jag älskar "nigellakyckling"  Grönsaker, potatis och kyckling som man ställer i ugnen.  Middagen är kirrad på 10 min och sedan har man ca 1 timme till läxor, spel, städning eller vad man nu vill ta för sig.

*våga vägra smileys*
  • cruZZe

Köttfärsgulasch ca:4port!

Skiva upp 1stor lök, 3-4st morötter, 1st röd paprika. Skiva även upp 8-10 potatisar. Fräs grönsakerna i en panna/gryta tills de mjuknar lite, lyft sedan ur dem till ett fat. Bryn sedan på 400-500g köttfärs. Efter köttfärsen fått bryna häller du tillbaka grönsakerna och även potatisen. Slå på 3-4DL vatten, 1köttbuljongtärning, 2-4st matskedar tomatpure. Krydda med salt, peppar och paprikakrydda efter behag. Låt koka tills potatis och grönsaker är mjuka (ca:15min) och rör då och då. Man kan även när ca:3min av koktiden återstår hälla i en burk majs. En god och lättlagad rätt som faktiskt smakar lika bra i matlåda som nylagad.

• luzorsus

varva köttfärsås med skivad potatis, häll på lite extra vätska, som tex, mjölk, ha in i ugnen tills potatisen är klar..........

ris, strimlad kyckling, helst färdigstekt eller redan grillas, bananskivor, annanas om man vill, hackad purjolök, en massa curry, häll på ett gräddpaket av valfri %, in i ugn.........lite ost på är gott.

Svar på tråden Enkel mat i ugnsform?