Överblivna äggulor?
Jag har 5 stycken äggulor över sen jag gjorde maränger. Vad kan jag göra med de? Känns så onödigt att kasta de om man ändå kan baka nåt mer...
Jag har 5 stycken äggulor över sen jag gjorde maränger. Vad kan jag göra med de? Känns så onödigt att kasta de om man ändå kan baka nåt mer...
Hmm, inget som lockar just nu iaf.. Får försöka hitta lite recept. Finns väl maränger man gör på äggula?
jo, men jag har ett gammalt recept nånstans där det görs på äggulor istället aldrig testat visserligen men...
hihi, har letat å letat men kan inte hitta det. fick det av min famor för längesen
tack för alla tips men jag hittade ett recept på Guldkaka, där det ska vara 6 äggulor i så det får bli det istället
ingen aning faktiskt..vet bara att det heter "Maränger med äggula" men självklart har det kommit bort nånstans i flytten
Ja, jag gjorde smörkräm en gång med flytande margarin och det blev INTE såå bra
Anna Pirat: Menar du receptet på Guldkaka?
Det kommer här:
200g smör
2 1/2 dl socker
6 äggulor
1 tsk vaniljsocker
4dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 1/2 dl mjölk
Rör smör och socker pösigt. Tillsätt äggulorna en i taget. (Rör slätt mellan varje.) Blanda i vaniljsocker, mjöl och bakpulver. Häll sist i mjölken och blanda försiktigt. Bred ut jämnt i en avlång sockerkaksform. Grädda i 175 grader i ca 50 min i nedre delen av ugnen.
googles: Just det, det tänkte jag inte på. Jaja, ska komma ihåg det tills nästa gång.
Men får du vitor över kan du baka en silverkaka istället