Inlägg från: GosKina |Visa alla inlägg
  • GosKina

Vårmammor i Övik - del 2

Superduperroligt att få träffa alla igen! Jag missade ju förra träffen hos Anette så jag har sett fram emot denna jättemycket.

FIKA TORSDAG 24/8 KL 12.00 hos Christine!
    Hon bor på solvägen 42 i Kroksta, vid gamla Lundgrens!
    Vilka kan komma?

Anette & Albin
    Therese & Lucas
    Ann & Gry
    Kina & Anny

• GosKina

Ååååååh! *suckar*

Så klart har jag tackat ja till att åka iväg med mitt jobb på torsdag o vi ska åka till Höga kusten redan kl. 11.30 fick jag reda på nu. Så jag kan inte komma på fikat *blä, vad trist det känns*

Kanske lämnar jag Anny hemma, så hon skulle kunna komma men jag vet inte om hennes farmor är så sugen på att gå på mammaträff... Anledningen till att jag kanske lämnar henne hemma är ju att vi gifter oss om två veckor o då tänkte vi ha barnvakt, men vi har inte lämnat henne till nån för mer än kanske en timme än, så det här skulle ju vara ett ypperligt tillfälle o träna.

Ni får ha så kul o ät gott för mig med!

• GosKina

Smurf83: Det var helt ok att ta bort mig *snyft* O stort GRATTIS igen!

Nu är det bestämt att Anny stannar hemma tors-fre medan morsan åker till hotell Höga kusten o konferensar lite Jag hoppas det ska gå bra med nattmatningen främst, hon är så himla snuttig nu på nätterna. Men om jag ska kunna åka till Grekland i 5 dagar i sept är det nog bra o testa o lämna henne över natten nu...

Med matning går det riktigt bra faktiskt Gröt m banan, passerad morot o majs är favoriter, medan potatis inte är nån höjdare än. Får blanda med morot eller majs kanske så ska det möjligtvis gå bättre. Får testa det imorgon.

Kram till er alla!

• GosKina

Uj, vilket väder! Hoppas det blir bättre framåt helgen o på lördag framförallt

Tråkigt att jag missade fikat, men jag fick vara på en trevlig konferens med mina 8 närmaste kollegor, bara män... Vi bodde på Högakusten-hotellet med utsikt över bron, mycket vackert. Jag vaknade på natten en gång o undrade varför Anny inte var hungrig, innan jag insåg att jag ju faktiskt var själv i rummet. Det hade gått jättebra med mjölkersättning, så nu vågar vi kanske lämna henne till våra föräldrar under bröllopsnatten.

Åh, det känns så spännande! Men det är sååå mycket kvar att förbereda *pust* Men så klart är detta värt all planering och pengar, det ska bli så fantastiskt kul! Ni såg kanske vår annons i lördags, så det är bara att komma på vigseln om ni vill.

Ang. babysim så ska vi inte gå på det, vi kommer att åka till badhuset ändå på egen hand. O jag är ju så skeptisk till babysång i kyrkans regi, så jag ska inte gå på det heller *skrattar åt mig själv för att vara sån motsträvare*

Ha en bra dag, trots ruskvädret! Anny ska få 5-mån-sprutan idag och sen får vi besök av snälla sjöhästen och Anton som ska hjälpa oss att göra kladdkaka till efterrättsbuffén. O vi känner ju till sjöhästens kladdis, den är ju bara för god! *slurp*

• GosKina

Jag gifter mig på lördag den 2 sept vid Moälven på Överhörnäs-sidan, nästan vid hembygdsgården.

• GosKina

Hej allihop och tack för GRATTIS-hälsningar! Nu har vi börjat vakna till igen efter helgens bravader. Per är fortfarande sjuk och smittade förstås ner Anny litegrann oxå, men de ska förhoppningsvis snart piggna på sig. Vi hade iaf en underbar helg och nu är jag lyckligt gift med min BPP (som står för Bebisens Pappa Per)

Nästa vecka åker jag till Kreta på torsdag! Så jag hoppas du tar fikat före det, smurf83. Nu har jag missat alldeles för många fikor, så om jag missar den här med hoppas jag verkligen att nån vill träffa mig och Anny nån annan dag istället, vi börjar nämligen bli skapligt sällskapssjuka.

• GosKina

Jippie!!! Vad kul! Hoppas jag inte får nåt inbokat i sista stund som jag fått de senaste gångerna.

*************** F I K A **********************
    VART: hemma hos Emma & Julina
    NÄR: onsdagen den 13 sept.
    KLOCKAN: 12:00

VI KOMMER...
    * Anette & Albin
    * Kina & Anny

• GosKina

Tack så mycket Emma för en trevlig träff! Superbra idé det där med gästbok, då är det ju bara att kolla i den om man blir osäker nån gång sen ang. vilka som varit på besök.

Imorrn drar jag till Kreta, spännande!

Ha en bra helg alla och lycka till på kattutställningen Emma!

• GosKina

Hej svejs allihop!
    Jag visste inte om att bebisen måste vara 240 dagar gammal för att man ska kunna ta ut tillfällig föräldrapenning... Per var tvungen att vara hemma förra veckan, eftersom jag inte kunde lyfta Anny pga foten. Men han fick inte VABa och få ut pengar för det, då Anny var för ung. Då skulle han isf behöva ta vanlig fp, men det och semester måste han meddela sin arbetsgivare långt i förväg så det funkade inte med så kort varsel. Så det slutade med att han var hemma utan ersättning. Nåväl, vi klarar oss väl, men det kändes lite sjukt att inte kunna VABa innan barnet är ca 8 månader. Det var ju inte Anny som var sjuk ens!

Det verkar ev. som om jag får sluta amma snart tyvärr... Mjölkproduktionen verkar ha kommit av sig på nåt vis. Vi försöker amma ofta nu för att den ska komma igång igen, men Anny är som mer intresserad av annan mat istället, dock går det inte så bra med kött ännu. Så vi får se hur det blir, hoppas som sagt det går till sig. Det borde dock inte ha varit resan som gjorde det, eftersom jag pumpade hela tiden.

Hur går det för er andra med amningen och smakisar och så? Anny älskar frukt och nu i helgen började vi med välling, vilket verkar vara en hit, hon står sig länge på den.

*kram till er alla*

• GosKina

Grattis Anton på 5-månadersdagen! Härligt o höra att sprutan gick bra.

Här har vi haft besök idag av en liten tjej som föddes 1 april. Snacka om att det är stor skillnad på vissa bebisar. Anny som knappt vänder sig runt på golvet o väger 8,5 kg jämfördes med en tjej på 6,8 kg som virvlade fram på golvet. O ändå är det bara 2 veckor emellan dem i ålder. Jo, jag vet att man inte ska jämföra, men man börjar ju nästan undra om det är nåt med min lilla gumma som inte rör sig nästan alls. Tur att hon kan sitta själv o pratar rätt mycket, annars skulle jag väl kanske oroa mig O så bajsar hon ju på pottan, det är det ju inte alla 6-månadersbebisar som gör

Kram till er i höstrusket!

• GosKina

1979: Hade han fått sprutan i det benet som ligger neråt när du ammar på höger sida kanske det var därför han inte ville ligga så... Annars var det kanske bara en fix idé, man vet ju inte alltid med de här små liven

• GosKina

Jag har ju följt Nanny-serierna och läst i böcker, men ännu inte praktiserat detta själv *skratt* Men igår fick vi äntligen en spjälsäng till Anny, så nu kan vi snart sätta igång vi med. Vi har möblerat i hennes rum nu oxå, så snart ska hon få sova i eget rum.

Allt handlar om rutiner och konsekvens. Försök att alltid ha någorlunda samma läggtid och någorlunda samma procedur på kvällen med mat, tvättning o pyjamas. Lägg barnet i sängen och läs kanske saga eller sjung. Säg sedan godnatt och gå ut. Om barnet inte kommer till ro ska du VÄNTA 5 min innan du går in. När du går in ska du bara stoppa om och säga godnatt igen occh sedan gå ut, INTE ta upp honom. Om barnet fortsätter gnälla o skrika ska du vänta 5-10 min denna gång. Efter några ggr brukar barnet ha somnat.

Det handlar om att orka stå ut med lite tjoande och efter någon vecka brukar barnet ha lärt sig somna själv. Om sedan barnet vaknar på natten ska man tillämpa samma metod och tänka på att inte ta upp barnet och inte ge honom mat. Men det kräver som sagt tålamod och att man orkar hålla ut även om barnet skriker. Det ska inte ta så många dagar för dem att lära sig somna om själva, det är oftast vi föräldrar som inte orkar hålla ut

Lycka till!

• GosKina

********Välkomna till Ann & Gry m Therése & Lucas********
    ******Onsdag 4 oktober******
    **Klockan 12.00**

PM:a för vägbeskrivning

Vi kommer:
    Emma & Julina
    Liza & Minette
    Annakarin & Nike
    Anette & Albin
    Kina & Anny

Vilken tur det blev onsdag! Här har ni nämligen en som börjar jobba nästa vecka. Men det blir mån, tis, tors till o börja med, så vi hinner komma på fikat *jippie*

Ha en trevlig helg allihop och krya på er ni som är sjuka! Vi drar ner till Svall en liten sväng.

*kram*

• GosKina

Hej hopp allihop och välkommen kavat06! Jag lägger in dig i fikalistan att du o Kajsa kommer, så värdinnorna har koll på hur många vi blir... Det verkar bli ett antal bebbar o mammor denna gång. Ska försöka komma ihåg kamera den här gången Sitter på jobbet, men har inte så mycket att göra här än, så jag smög in en sväng här på fl... Vi ses imorgon! Jag skulle oxå behöva en vägbeskrivning. Ni kan PM:a den om ni inte vill lägga ut den här.

******Onsdag 4 oktober******
    **Klockan 12.00**

PM:a för vägbeskrivning

Vi kommer:
    Emma & Julina
    Liza & Minette
    Annakarin & Nike
    Kina & Anny
    Mia, Ivan & wilmer ?
    Erika & Elvina
    Malin & Arvid
    Anna & Felipe
    Mariell & Elias
    Christine& Ellen
    Christina & Vilhelm
    Sara & Kajsa

• GosKina

Tack så mycket för igår! Det var heltrevligt och smaskigt, tänk att timmarna går så otroligt snabbt när man är ledig... Idag sitter jag på kontoret igen, men det går så bra så det är ingen fara.

Ang. den elektriska bröstpumpen som vi pratade om igår så får man låna den om man har ett BARNläkarintyg *suckar* Det gick inte alls bra att pumpa igårkväll för mig, så nu är jag rädd att mjölken ska sina helt... Den läkaren som skrev ut pillren i måndags åt mig skrev ju intyg direkt, men när hon sedan ringde bb så sa de att det inte räckte med det för att få låna pumpen. Så nu ska jag snoka reda på en barnläkare som får skriva ut ett intyg åt mig. Ingen som känner nån sån?? Eller har du möjlighet o snacka med din mamma, Linnéa

• GosKina

Nu ska jag inte skriva mer i den här tråden... Glömde att jag skulle använda den nya Ses där istället!

Svar på tråden Vårmammor i Övik - del 2