• AW76

Varför väjer man att vara Stockholmare?

Ur-08 här, sen generationer tillbaka (ett sällsynt släkte i Stockholm numera ) och vill INTE bo nån annanstans.

"Stockholm i mitt hjärta" är mitt argument

• AW76

sisley: både min morfar och farfar växte upp här, och deras föräldrar också vad jag vet.. Sen vet jag faktiskt inte hur långt tillbaka i tiden det går.

Men då blir jag också 4:e generationen Stockholmare va'? *orkar inte räkna*

• AW76

sisley: Tjena!

Lättja77: jag vet faktiskt inte vad du ska räknas som

• AW76

"Och hur många Stockholmare har egentligen sett andra städer än Stockholm?"

Ja du TS, vi åkte på en roadtrip nere i södra Sverige i år. Vi stannade till i Jönköping, Malmö, Skanör-Falsterbo, Helsingborg bl.a. Jag tyckte Skåne var underbart vackert, och vi hade en toppensemester. Vi gillade det så mycket att vi sa "här skulle vi kunna bo" och i nästa mening sa vi "Eller nej förresten"

För det är klart att det är underbart att ha semester, sol och bad. Man lever ju lite i en "drömvärld" som turist. Men det kommer ju en vardag också, och den vill jag tillbringa i Stockholm!

Vi bor f.ö i en trea och har 5000 i hyra. Inte så blodigt eller vad tycker du? Vi har tänkt köpa radhus, och ambitionen är att hitta ett för runt 2 miljoner nånstans.
    Och då kanske du kommer med ditt argument att man får en lyxvilla för det i Norrland? SO, säger jag då!! Vi vill inte bo i hus med för stor tomt, för det är för mycket trädgårdsarbete En liten plätt duger bra!

• AW76

Sudd: tänkte precis samma tanke! 12000 för en tvåa har jag faktiskt inte hört talas om! Och kostar den det, så är den definitivt inte sunkig!

Du måste ha överdrivit ditt exempel med sisådär 5000 kr Cloudberry!

Jag förstår att du skriver med glimten i ögat. Men tycker du att du har fått några övertygande svar då?! Alltså varför folk "trots allt" väljer att bo i Stockholm.

• AW76

Cloudberry: jag bodde i innerstan ett tag, i en tvåa - inte toppfräsch, men inte heller sunkig - där hyran var 4000.

Nu betalar vi 5000 för en trea lite längre ut. (Men fortfarande är innerstan bara 15 minuter bort med t-bana)

Det skulle vara bra med ett erkännande från dig, att du har fel i att man betalar 12000 för en sunkig tvåa. Ett sånt exempel kan du säkert hitta i London, men inte i Stockholm!

• AW76

Bessie: exakt!

mamyleine: jag hälsar på mina grannar o småpratar lite. Tror det är en överdriven fördom att stokholmare ALDRIG hälsar på sina grannar.

Skillnaden är kanske att vi inte är bästa kompisar med grannarna, o går över o fikar hos varandra. (som ni gör på landet, eller hur ) Jag vill liksom leva mitt liv hyfsat privat. Det kanske är en typisk "08-egenskap" - vad vet jag!?

• AW76

mamyleine: jag var ironisk.

Du tycker att stockholmare inte hälsar på sina grannar, och jag skrev ironiskt att på landet är ni bundis med grannarna.

Det här med att inte hälsa är väl ändå INDIVIDUELLT. I vissa portar bor det kanske bara surkart som inte hälsar. Men att det skulle vara så överallt - NEJ det stämmer inte! Åh, jag vill verkligen att ni icke-stockholmare ska förstå det!

Svar på tråden Varför väjer man att vara Stockholmare?