• Plopp1

Brödbakning

Skulle vilja ha receptet på ett bröd som man bakar på kvällen och sedan jäser i kylen under natten för att direkt skutta in i ugnen på morgonen. Några tips?

Vet också att när jag jobbade på ett hotell hade restaurangpersonalen bröddegar i frysen som de tog fram varje morgon och bakade ut när de väl tinat upp. Vad kan det vara för recept?

• Svar på tråden Brödbakning
  • Rokka Jill

men i restaurangen har de ju ugnen som e till lite för det.. typ luftvärmsugn med speciella program.
    men kan man inte göra det med "vanlig" bullsdeg?

på mina hotelljobb
    hade de "färdiga" bullar (typ sånna som ica)

eller en bagare kom med dom typ fyra på morgonen

• Plopp1

Ok, ja jag har inte en aning om vad dom hade för ugnar där. Råkade bara smita in där lite då och då när det var frukost.
    Tycker det hade varit sååå smidigt att kunna plocka fram den färdiga degen på morgonen och på så vis få nybakat bröd.

• Rokka Jill

jag vet tex i tyskland kan du köpa "deg rulle" sen skär du upp hur stora bullar du vill ha (de jäser ju i ugnen med)

hmm jag e duktig på mat... men bakning e för mycket "kemi/fysik" det e klite överkurs för mig

• Nettis1975

Har inget sådant recept, men ett som tar cirka 30 minuter att göra.

Irländskt matbröd

6 dl vetemjöl
    3 dl filmjölk
    2 tsk bikarbonat

Knådas till en deg och formas till en enda stor rund bulle. Skåras i fyra delar. In i ugnen 15-20 minuter.

• annamaria2

Här kommer ett recept som jag hittat här på FL.

Morgonbröd (10-15 bullar)

Lös upp 1/2 paket jäst i 5 dl kallt vatten. Blanda i 2 tsk salt och 2 msk honung. Rör sedan i 12 dl mjöl, lite i taget. Arbeta ihop och knåda. Forma till bullar och lägg på plåt. Låt stå i kylskåp över natten. Grädda på morgonen i 10 min i 250 grader.

Vi brukar göra dubbelsats och ha 2 dl rågmjöl och resten vetemjöl.

• Plopp1

tackar för svaren!! här ska bakas kan jag lugnt säga!

Svar på tråden Brödbakning