• mamma sbg

stygnen efter förlossningen....

har nu gått 6 dagar efter min förlossning. har jätte ont av stygnen. kan knappt gå. iband e de bättre o ibland sämre. hur lång tid har man ont??

• Svar på tråden stygnen efter förlossningen....
  • TvåM

Det är väldigt individuellt. Jag hade ont i ca 4-5 veckor, sen kände jag av det ett par veckor till innan det blev helt bra.

• Amorella

Är det ärret eller stygnen som gör ont?
    Stygnen kan ju lossna men inte ramla av och då kan det sticka och göra ont. Man kan plocka bort dem med en pincett om de är lösa eller få hjälp på MVC.
    Jag hade problem att gå normalt hela första månaden - speciellt första veckan var outhärdlig - och hade känningar i ärret i flera månader. Det är helt normalt att det känns på ett eller annat sätt hela första året, men man ska så klart inte ha jätteont så länge.

• mamma sbg

det svider jätte mycke. speciellt när man kissar. har ni ngt bra tips på vad jag kan göra för att det ska läka fortare??

• TvåM

Använd duschslangen samtidigt som du kissar om du har möjlighet, då svider det mindre. Tror inte man kan skynda på läkningen.

• Amorella

Det sved när det blev fuktig och när man kissade. Det var jättejobbigt. Jag tror inte man kan få det att läka snabbare, men det kändes bättre om man höll det torrt och fräscht. Försök lufta mycket. Jag duschade också flera gånger om dagen och klappade försiktigt torrt med en handduk.
    Sedan att ligga ner mycket hjälpte. Det var outhärdligt för mig att sitta längre stunder där i början.

• mamma sbg

nä, inte jag heller egentligen, men jag ville ändå fråga=0) e redan trött på att ha ont.... tack för svaren!!

• Skusan

Lufta ofta fast du har avslag... Spola av dig med vatten efter toabesök (kissa i duschen om det svider mycket) ist för att "riva" med papper över stygnen. Om du besväras mycket av stygnen så ring din bm på mvc och be henne titta och eventuellt ta bort nåt. En del kan vara för tighta och det är det som gör ont...

• Amorella

Jag tror att du kan smörja med lite Xylocain om det gör väldigt ont. Det är ju bedövningssalva. Jag fick det på BB.

• mamma sbg

har försökt lufta lite då o då, men eftersom jag blöder fortfarande e det lite svårt. lite äckligt om inte annat!=0/

• mamma sbg

så man kan använda xylocain?? det måste juh vara skönt, ska testa det!

• Amorella

Ja, testa lite försiktigt med Xylocain! Själv har jag svårt för den där bedövade känslan i underlivet... Du kan ju också ta vanliga Alvedon som lindrar lite.
    Sedan kan det kännas skönt med något riktigt kallt mot underlivet som kyler. Man kan ju göra "isbindor" själv men jag vet inte hur.

• TvåM

Man kan ju lägga en binda i frysen ett tag innan man använder den, har jag läst men inte testat själv.

• Amorella

Jag tror man ska fukta den först, men jag vet inte alls hur mycket...

• busatösen

Ta en vattenkanna å skölj med medans du kissar...funnkar jättebra

• salemi

jag hade aldrig ont när jag kissade men tror det var
    för att jag sitter jämt framåtlutad när jag kissar så
    kisset tar liksom inte i stygnen lika mkt som om man
    sitter rakt upp..

För mig så hängde stygnen ner, man kunde se en
    tio cm stygn hänga och dallra under murvan..

och sen lossnade de efter nån vecka..

när du sitter på en stol eller dyl sitt då inte normalt,
    utan på ena skinkan bara. då trycker du inte mot såret.

jag hade inga som helst magmuskler och att göra det stora behovet tog upp emot en halvtimma sen var jag tvyngen att pausa för att gå ut och amma lite och sen in igen för att sitta ytterligare en halvtimma..  det tar ett tag för kroppen att återhämta sig.
    men om du har problem att bajja så kan du sitta framåtlutad och ha händerna på skinkorna och trycka på dom, så du liksom matar ut korven. det hjälper bra faktiskt under de omständigheterna elelr om man är hård i magen.. men lite OT men men...

* Lycka till *

• salemi
    Kalmarmamman skrev 2006-08-07 12:22:15 följande:
    Man kan ju lägga en binda i frysen ett tag innan man använder den, har jag läst men inte testat själv.
    Kul om man får UVI på köpet då´rå... Ledsen
  • Amorella

salemi:
    Man får inte UVI av en isbinda. Att man skulle få det av att bli kall är en myt.

• salemi
    Amorella skrev 2006-08-07 12:34:31 följande:
    salemi:Man får inte UVI av en isbinda. Att man skulle få det av att bli kall är en myt.
    Eftersom kyla kan försämra immunförsvaret kan det vara en anledning till varför man får UVI. Precis som att förkylningsvirus är vanligare under de kalla årstiderna är UVI vanligast under höst/vinter.

Man håller sig varm genom att inte sitta ute på kalla bänkar tex. Sitt alltid på en tröja eller något annat typ en tidning. Ha inte kjol på dig när de är kyligt ute. Speciellt vikigt på våren när många tar på sig lite kläder och går ut och stannar ute fast solen gått ned. Då blir man kall.

Men det finns såklart många andra orsaker oxå, detta är bara en..
Svar på tråden stygnen efter förlossningen....