• Amorella

stygnen efter förlossningen....

Är det ärret eller stygnen som gör ont?
    Stygnen kan ju lossna men inte ramla av och då kan det sticka och göra ont. Man kan plocka bort dem med en pincett om de är lösa eller få hjälp på MVC.
    Jag hade problem att gå normalt hela första månaden - speciellt första veckan var outhärdlig - och hade känningar i ärret i flera månader. Det är helt normalt att det känns på ett eller annat sätt hela första året, men man ska så klart inte ha jätteont så länge.

• Amorella

Det sved när det blev fuktig och när man kissade. Det var jättejobbigt. Jag tror inte man kan få det att läka snabbare, men det kändes bättre om man höll det torrt och fräscht. Försök lufta mycket. Jag duschade också flera gånger om dagen och klappade försiktigt torrt med en handduk.
    Sedan att ligga ner mycket hjälpte. Det var outhärdligt för mig att sitta längre stunder där i början.

• Amorella

Jag tror att du kan smörja med lite Xylocain om det gör väldigt ont. Det är ju bedövningssalva. Jag fick det på BB.

• Amorella

Ja, testa lite försiktigt med Xylocain! Själv har jag svårt för den där bedövade känslan i underlivet... Du kan ju också ta vanliga Alvedon som lindrar lite.
    Sedan kan det kännas skönt med något riktigt kallt mot underlivet som kyler. Man kan ju göra "isbindor" själv men jag vet inte hur.

• Amorella

Jag tror man ska fukta den först, men jag vet inte alls hur mycket...

• Amorella

salemi:
    Man får inte UVI av en isbinda. Att man skulle få det av att bli kall är en myt.

Svar på tråden stygnen efter förlossningen....