• AKA

Trendiga namn?

Vad finns det för namntrender idag? Vilka namn är "trendiga" på våra 04-05 bebisar? (försöker jämföra mina namnförslag med vad bebisens klasskompisar kommer att heta). Jag ser 3 trender:

1. "korta, gulliga namn" - moa, maja, lova, leo, noa etc.

2. "nya namn" neo, nemo, smilla, tindra

3. "anglosaxiska namn" alvin, melvin, eliot etc.

Har jag rätt? Vilka trender finns det vad gäller namn idag?

• Svar på tråden Trendiga namn?
  • AKA

Ingen som hänger på mina "trendfunderingar"?

• BettySpaghetty

Jag tror absolut att det finns trender i det här med namn. Namn från storfilmer som t ex Sagan om ringen verkar vara populära.

• lilaki

jo, du har helt klart rätt.
    jag tycker det är jättesvårt med namn.

annan trend är nygamla "farmorsnamn": alva, wilma, vera etc.
    och på killar kommer förtitalistnamn starkt: axel, walter

• AKA

Något annat jag tänkt på är att det verkar vara vanligt att stava namn med th t.ex. som theodor, nathalie etc? Det var inte så vanligt när jag växte upp 70-talet?

Tror ni även andra 40-talistnamn kommer tillbaka - dubbelnamnen t.ex.? Jag är tveksam..

• saelma

Namn kommer tillbaka och blir trendiga igen med intervaller på ungefär 80-100 år, så de namn som var populära på fyrtiotalet kommer att bli populära igen om ungefär 20-30 år.

• Trumman

Lägger till en punkt på din lista: kändisbarnnamn typ Kid, Texas, Brooklyn mm.

• Justitia

Gå in på scb (statistiska centralbyrån) hemsida och sök fram de 100 vanligaste namnen de senaste åren så kan du lätt se vilka namn som är trendiga just nu!
    Jag har varit där mycket och sökt för jag vill inte döpa min son till något av de 50 vanligaste!

Emma v 39

Svar på tråden Trendiga namn?