• Avalon

Är jag känslokall?

Hejsan

Jag känner att jag behöver få skriva av mig lite beträffande saker som har hänt de senaste tre åren. Det handlar om att under varje år som gått så har tre mycket nära personer i min familj dött, en för varje år. Första året avled min moster av förstorat hjärta och felmedicinering. Jag blev väldigt ledsen, men livet gick vidare. Nästa år så gick min morfar bort i cancer. Då var jag höggravid med min dotter och jag blev naturligtvis ledsen också, men det kanske lite väl snabbt över. Nåja, det är iallafall så det känns nu. Vi stod varandra väldigt nära, mestadels när under min barndom. Så nu i torsdags gick min mormor bort. Hon var då väldigt dålig, med njursvikt, hjärtsvikt och gud vet allt vad hon hade. Vi stod också varandra väldigt nära. Men inte en enda gång har jag ens fällt en tår över att hon nu är borta. Jag tänker inte ens på det. Och jag är själv så förvånad över min reaktion, borde jag inte känna mer? Men icke...Det är då jag får den känslan över att jag borde känna mig mer ledsen och eftersom jag inte gör det så känner jag mig som en sådan kall människa. Finns det någon som kan förklara varför jag reagerar så här? Någon som känt likadant? Borde jag gå till en psykolog?

You don´t have a soul. You are a soul. You have a body. - C.S Lewis
  • Svar på tråden Är jag känslokall?
  • Birgitta2

Hmmm... det låter onekligen lite konstigt att du inte sörjt mer efter din mormor. Å andra sidan kanske du, som jag med min mor, sörjt mycket under hennes sjukdomstid. Om det är så att du snabbt ruskar av dig sorgebiten tror jag helt enkelt kan vara en skyddsmekanism. Smällen kommer kanske senare i form om depression om du inte tillåter dig att sörja. Det kan ju också vara så att du rent mekaniskt känner att äldre människor har faktiskt gjort sitt, levt sitt liv, och det är okey att lämna livet. Jag tror man sörjer mer en yngre människa som avlider, än en äldre som faktiskt har ett långt liv bakom sig. Jag vet inte.

Om du inte ens känner sorg... ja, då kan man kanske börja tycka eller förmoda att du är känslokall. Jag tror att bara du själv kan veta det. Eller kanske en psykolog.

• Duckan74

Jag har bara förlorat farmor (var då 17 år, hon fick cancer) och morfar (dog av ålderdom). Farmor var jag nära men hon bodde över 100 mil bort så vi sågs inte så ofta och därför märktes det inte i min vardag att hon var borta. Grät en skvätt när dödsbudet kom och på begravning, men inget mer.
    Morfar var en dum jvl som jag inte kan säga att jag hade nån relation till och han har jag inte saknat en enda gång och jag fällde inte en tår på begravningen.
    Jag ser inte mig själv som känslokall för det. Tvärtom så är jag lättrörd. Gråter när Klüft tar guld, till en sorglig film eller en deppig låt.

• skvimpen

Sorg visar sig på olika vis, du kanske inte sörger nu men det kan komma över dig långt senare. Dessutom får din mormor vara med din morfar nu och det betyder också att en cirkel är sluten när de har varandra igen. Hur mycket man sörjer beror på så många saker, om du känner inför andra saker i ditt liv behöver du nog inte oroa dig!

• Elfan

När min mormor gick bort så var jag ensamstående med 3 små barn. Min energi gick åt att ta hand om mina barn (och min mamma) som var ledsna - jag hade helt enkelt inte tid att sörja. Några år senare var min man och jag på besök vid mormors grav och jag grät så det skvalade. Så hur och när man sörjer är nog väldigt olika.

• Avalon

Ja, kanske reaktionen kommer senare. Det känns bara så overkligt alltihop. De senaste åren träffades jag och mormor väldigt sällan pga avståndet. Så kanske är det som du säger Duckan74. Men jag skulle annars inte vilja beskriva mig som en känslokall person i andra situationer, tvärtom. Snarare väldigt lättrörd och känslosam. Det är också delvis därför som min reaktion förbryllar mig.

You don´t have a soul. You are a soul. You have a body. - C.S Lewis
  • Meline

Jag tror att det kommer lite senare och att det inte har sjunkit in än... Speciellt om ni inte träffats så mycket på länge, då känns det ju som om allt är ungefär som vanligt eftersom man är van vid att inte träffa personen.
    Jag tror att du kommer att känna av det mer vid begravningen och efter.

Svar på tråden Är jag känslokall?