Min syster måste vara sjuk. (långt)
Hej TS!
Jobbig sits ni är i! Jag är inte psykolog, men socionom.
När jag läser det du beskriver, så får det mig att tänka på att din syster länge ropat efter hjälp, t.ex. genom ätstörningar, genom att vara direkt otrevlig, smutsig etc. Många säger att ätstörningar är en sjukdom, visst är det det, men sjukdomen beror ju på något. Jag brukar istället se ätstörningar som ett symptom. Alltså ett tecken på att hon inte mår bra, och vill ha uppmärksamhet.
Du beskriver att hon är otrevlig, och om jag har förstått det rätt så begriper hon inte själv att hon är otrevlig eller att folk reagerar på det hon säger. Det tycker jag låter som en störning. Sedan vet jag ju inte om din syster tar droger eller något, vilket också kan påverka personligheten, men av det du beskriver, så anar jag att din syster alltid har betett sig så här, men att det blir mer märkbart nu eftersom hon är så pass gammal som 19 år.
Alltså när jag läser det du skrivit så tänker jag på diagnosen multipel personlighetsstörning, där olika beteenden som social fobi, lättkränkt, brist på empati, depression kan ingå. Själva diagnosen är en psykolog bättre på...
Om jag skulle ge er ett råd så blir det att absolut försöka få in er syster på psyk, så hon får samtala med en psykolog el två. Framförallt för att hon ska få hjälp, men också för att ni ska få lite lugn och ro! Däremot så är det ju inte säkert att hon går med på det, eftersom hon tyckte att BUP var dåligt. Vuxen psyk har andra psykologer, du kan ju locka henne med att de är bättre än på BUP :).
Det går även att ringa till psyk för att rådgöra. De brukar vara jättetrevliga. Ring i så fall till landstingsväxeln där du bor och begär att bli kopplad till Vuxen-psyk.
Hoppas att det löser sig för er! Styrkekramar!