Min syster måste vara sjuk. (långt)
> Hon är som en 10- åring.
Hum. Har inte läst allt, men en diagnos skulle göra livet lättare för er anhöriga. När man har ett namn eller en etikett på problemet blir allt så mycket lättare att hantera.
Eftersom det här är ett stort problem för dig och du inte kan tvinga henne att söka vård så skulle jag rekommendera dig att gå och prata med någon själv så vet du bättre hur du ska tackla situationen.
Psykakuter, psykologer och psykiatriker är jättevana att ha att göra med ANHÖRIGA till psykiskt sjuka eftersom det driver en nästan till vansinne att leva nära en psykiskt sjuk person och sjuka själva ibland inte själva vill ha vård. :)
Läs också på själv om olika symptom. Här kan du läsa om manodepression tex
www.sjukvardsradgivningen.se/allakapitel.asp&AllChap=True
Om hon är som en tioåring så bör ni också överväga en god man innan hon förstör sin ekonomi för all framtid. Nu säger jag absolut inte att din syster är utvecklingsstörd men jag vill varna för att det finns en massa sjuka snubbar som dejtar tex lätt utvecklingsstöra tjejer och utnyttjar dem ekonomiskt (får dem att skriva på lån och borgensåtandanden osv) så om din syster är lite omogen och naiv så kan hon vara i riskzonen också.
Lycka till!