Min syster måste vara sjuk. (långt)
Ts:
Min mamma är ganska lik din syster i sättet. Egoistisk, alltid alla andras fel, vill aldrig vara ansvarig för någonting, elak, ögontjänare, dåliga matvanor (tjock), feg, har INEGN humor, säger jämt att pappa och hon inte har några pengar, klaga på att det är så dyrt att bo i huset (4000:- med ALLT inräknat). Var PEDANT när vi var små, nu samlar hon på ALLT så det ser ut som en soptipp i många av rummen.
Då är frågan; HUR kan det ha blivit så här?
Antingen så föds man med en störning i hjärnan eller så utveckklar man den. Min mamma har antagligen utvecklat den på grund av svårigheter som hänt i hennes liv som hon inte bearbetat eller fått hjälp med att bearbeta.
Det blir bara värre och värre.
Min familj "låter" henne hållas just för att det blir sånt j:a liv när någon säger emot. Hon får käka sina bulla varje dag. Hon får säga åt pappa att göra allt. Hon får bestämma hur allt ska vara möblerat, fast det är opraktiskt och fult. Hon får bestämma när och var det ska bli semester osv osv. Det är BARA jag i min familj som säger emot och har också blivit svarta fåret, MEN det får MIG att må bättre än att bara svälja all skit som dom andra gör OCH dessutom så ser jag ändringar när hon väl blir tillsagd (och då är det Hårda ord kan jag lova!). Det som alltid blir är att ingen annan orkar stå emot hennes påfrestningar senare genom att tex vara konsekventa, så då börjar hon köra sitt rejs igen.
Det jag skulle föreslå dig att göra är att gå till biblioteket och låna hem böcker om personlighetsstörningar. Där får du information som kanske kan få dig att förstå din syster bättre och samtidigt känna stöd i hur du ska hantera situationen med henne.
Hon kommer garanterat aldrig att ändra sig så länge inte hon får riktig hjälp med sina problem. Och ofta förstår inte de drabbade att det är ngt fel på dom förrän det händer något radikalt i deras liv. Alltså en livskris. Jag vet flera "kärringar" som blivit "snälla" efter att deras make dött knall och fall. DÅ gick det upp för dom HUR dom lever sitt liv och är gentemot andra.
Så länge kan inte ni vänta på din syster.
Sätt dig ner med henne och skriv en lista på regler hemma hos er. Hon kommer säkert "tycka" att det är löjligt och dravel och allt annat, men skit i det. Du sitter bara lungt och för inte diskutionen vidare. Detta är era regelr för det är erat hem. Punkt slut!
Tex:
*Diska 4 ggr/veckan
*Duscha varje dag
*Äta tillsammans med er
*Vara hemma innan 22 annars får hon höra av sig
*Städa sitt rum 1 ggn/veckan. (Plocka undan från golvet. Damsuga. Damtorka.)
*Får inte säga att hon hatar barn så att andra än du hör.
Följer hon inte dessa regler så finns det konsekvenser som följd. Tex att ni inte skjutsar henne någonstans eller ger henne pengar.
Ni själva har ju regler, det har alla i samhället, men skilnaden är att hon inte riktigt har fattat att man måste följa dom.
Jag tror att hennes beteende är en blandning av en massa. I grund och botten är hon säkert jätte olycklig. Sen tycker hon säkert väldigt illa om sig själv. Hon tycker inte längre att hon är viktig, vilket man kan se genom att hon inte sköter sin hygien, eller sitt hem, eller sina kläder. Varför ska man bry sig när man ändå inte är viktig?
Hon testar säkert eran kärlek till sig, genom att vara så trotsig och "elak". HUR mycket tycker ni om henne? Ju längre hon går ju mer kanske ni tycker om henne? Och sedan när gränsen är nåd så säger hon att ni inte älskar henne för att testa ytterligare. Så fungerar små barn också. Man testar geränser genom att trotsa.
Sluta diskutera med henne. Säg bara som det är och "that's it". Om hon börjar protestera så gå. Ge henne inte chansen att börja bråka.
Försök att bryta tankemönstret hos er. Tänk att hon klara detta, tex äta bra en dag. Tänk inte på henne som egoist. Omedvetet handlar ni där efter och hon känner sig inte tagen på allvar. För att någon ska utvecklas måste man ge tid och förtroende. Så fungerar ALLA. Barn som vuxna. Friska som sjuka.
Be henne laga mat till er för att ni skulle vilja det för att ni tror att det skulle bli gott och att ni behöver hennes hjälp just den där dagen. Inte för att "hon måste". Säg att hon tar hand om sina djur så bra och att hon kanske ska ubl. sig innom det eller ta praktik. Anledningen är för att hon är duktig på det, inte för att ni vill kicka ut henne. Förstår du? Få henne att känna sig lite viktig och behövd.
Blev långt det här... Mina tips kommer dels från mitt privata "föråd" och dels genom kuratorer jag pratat med.
Jättekram på dig så länge, för jag vet hur tufft det är att kämpa på med en "svår" människa!! /Karin