Min syster måste vara sjuk. (långt)
Ja, så länge samtliga inblandade tycker att läget är acceptabelt så är det väl bara att köra vidare i samma spår? Svårare än så är det väl inte?
"Vi har haft regler, men hon följer dem ju inte! Varför tror ni att det är ett problem? Ingen i vår familj tror på bestraffning och det har vi heller inte fösökt med. Man kan inte straffa en myndig människa som är 19 år. Hon kan göra som hon vill och det gör hon. Har hon alltid gjort."
Inte bestraffning, men konsekvenser blir det ju om man inte uppför sig enligt överenskommelsen/reglerna. Så är det ju överallt i samhället så varför hemmet ska vara en frizon har jag lite svårt att förstå.
Vad säger hon om framtiden? Tycker hon att det är ok att bo hos er om 10 år och aldrig ha några egna pengar? Eller pojkvän?
Jag förstår till viss del att du inte uppskattat alla svar du fått. Det är jobbigt att bli ifrågasatt. Men du har fått många bra råd också så helt hopplös är inte den här tråden även om du kanske tycker det just nu.
Om det var min syster skulle jag nog försöka sätta mig ner med henne och prata med henne. Säga som det är, att ni har haft det tufft och att det fortfarande är det. Att du är orolig för henne för att du bryr dig om henne och älskar henne. Att du vill att hon ska få ett bra liv som hon kan vara stolt över och att hon ska vara lycklig. Och att ni tillsammans måste hjälpas åt för att det ska lyckas.
Lycka till! *styrkekram* Hoppas så att det ska gå bra för er!