Min syster måste vara sjuk. (långt)
Jag har inte följt tråden, endast läst den senaste sidan.
Det knepiga blir kanske att få i väg henne till psykiatrin för utredning. Hon måste ju vilja det själv.
Som jag har förstått så har din systers problem funnits hela hennes liv? Hur var det i skolan? Hur ser hennes relationer ut till de utanför familjen, tex hennes pojkvän?
En neuropsykiatrisk diagnos kan vara förklaringen till hennes beteende. För mig förefaller hennes problematik vara väldigt uttalad och att det kan tyda på att det kan vara ett mer omfattande funktionshinder än ADHD (isf troligen ADD eftersom hon inte verkar vara hyperaktiv). Jag har aldrig träffat en ung kvinna med Asperger syndrom och just din systers förhållningssätt, men jag vet att Asperger kan te sig väldigt annorlunda för kvinnor än vad som beskrivs när man läser litteratur om det. Många med Asperger är ju väldigt rutin och regelberoende och detta verkar ju inte alls vara fallet för din syster. Däremot talar hennes sociala oförmåga och oförmågan till socialt samspel och att känna till social koder och liknande för en Aspergerdiagnos. Många unga kvinnor med Asperger har även ätstörningar. MÅnga är intelligenta och klara mkt annat i livet. Den mesta litteraturen beskriver främst mäns Asperger, mkt kan te sig annorlunda hos kvinnor. Sök information om detta och se om du tycker det verkar stämma.
Frågan är sedan HUR du och din mamma ska motivera henne att söka stöd och bli utredd.