• lena76

min dotter kanske har fått fästingfeber eller TBE

Förra veckan var vi på semester på Åland i några dagar och min yngsta dotter(snart 2år) blev fästingbiten.Tyvärr upptäckte vi inte det förrän vi hade kommit hem och plockade då bort den.(hon hade då haft den i 2-3 dagar)Vi tänkte väl inte mer på det förräns igår då hon helt plötsligt fick hög feber!inget annat,bara feber.Så idag har vi varit till läkare med henne och han sa att han inte kunde utesluta att hon är i ett tidigt stadium av TBE eller fästingfeber.han kunde inte ta något blodprov på henne ,det var för tidigt sa han,men om hon skulle bli sämre så skulle vi höra av oss direkt.
    Är det nån här som har varit med om detta?jag har läst att TBE är ganska ovanligt men risken finns ju åndå då vi varit i den Åländska skärgården som anses vara ett högriskområde.
    MVH Lena

• Svar på tråden min dotter kanske har fått fästingfeber eller TBE
  • Viktoria74

Har förstått att barn under 3 inte brukar bli så sjuka i TBE, det är därför man rekommenderar vaccination från 3 år sa dom till mig på vårdcentralen. Kanske finns någon som vet mer?

• lena76

hej.
    dom har inte tagit nåt prov alls på henne,utan sa att vi skulle avvakta å se "vart det tar vägen",febern alltså.Hon är ff dålig men bara feber,inget annat,å den vill inte släppa.Läkaren sa att den kan vara ett tidigt skede av tbe,men det visar ju sig i såfall.Men jag hoppas å tror att det bara är ett vanligt virus.
    Mvh Lena

Svar på tråden min dotter kanske har fått fästingfeber eller TBE