• Anonym

Är det omöjligt att tycka om sig själv?

Vad gör man när självförtoendet är så lågt att det knappt finns?

Vad gör man när man inte tycker om sig själv?

Hur ska man kunna sluta säga varje dag till sig själv "jag hatar mig själv"?

Önskar att jag var någon annan, men vill ju kunna tycka om mig själv för den jag är.

Hur ska man lära sig att älska sig själv?

Finns det fler som går runt med dessa tankar?

• Svar på tråden Är det omöjligt att tycka om sig själv?
  • Mi Amore

Prata med någon (pyskolog kanske eller liknade)

• Anonym

Jo jag går redan hos en psykolog... men det är svårt.

• Anonym

hej! jag är precis i samma situation, men jag försäker att göra saker så jag känner att det finns personer som tycker att man ser bra ut ändå. jag har två småbarn och därför är det inte så lätt att träna och bli smal, men jag rör på mig så mycket som det går och sen har jag varit ute och festat och det var jätte kul att få killars uppmärsamhet.. prova det, annars har jag inget råd att ge. jag själv känner att pshykolog inte är nått för mig.. men det kanske hjälper dig.. lycka till! kram

• puss

att få killars uppmärksamhet?
    ja det är väl kul iof sig, men det är bättre att hitta ett värde i sig själv, som går lite djupare än att man är snygg på krogen. att ha ett eget värde som människa kan man inte få på det viset.

• Anonym

Hej!

Vad bra att du försöker göra saker som kan göra det hela bättre!
    Jag försöker också, men det är ju så jobbigt att gå runt med den här känslan att man inte duger.
    Jag går i terapi eftersom jag lider av social fobi, har än så länge bara gått hos min psykolog i ett halvår.
    Men jag hoppas att det kan leda till något bra.

Ta hand om dig! *kram*

• Anonym

Puss

Precis, det är det jag vill hitta. Kunna känna att jag är värd lika mycket som grannen t.ex.
    För min del handlar det mycket om att jag inte är nöjd med mitt utseende, att jag är lite blyg, tycker helt enkelt inte om mig själv som person.

Önskar att det fanns en knapp man kunde trycka på så att alla dessa tankar försvann
    Men tyvärr är det ju inte så lätt.

• Mallan76

Finns det inte något du tycker du är någorlunda bra på? Sjunga, dansa, teckna, skriva, någon sport.. ja, vad som helst egentligen.Försök utveckla det du är bra på. Kanske kommer ditt självförtroende öka när du känner att du är duktig på något. Omge dej bara med människor som får dej att må bra och som kan ge dej uppmuntran. Alla som vill trycka ner dej -glöm dem!Lycka till och jag önskar dej allt gott. 

• puss

ts, har du fått nåt träningsprogram av din psykolog?
    alltså mental träning, menar jag.

• Anonym

Mallan76

Tack för ditt inlägg!
    Tänkvärt!

Har tyvärr gått med dessa dumma tankar lite för länge, och det har satt sina spår. Oerhört svårt att bli av med dem.
    Allt det här handlar mycket om min sociala fobi, sådana här tankar hör ofta till om man lider av social fobi.

Jag har fått i uppgift av min psykolog att varje dag skriva ner åtminstone en bra sak som jag gjort under dagen. Svårt att komma på ibland, men när jag tittar tillbaka på vad jag har skrivit, så kan jag ibland bli lite stolt över mig själv, att jag faktiskt har klarat av det som står där.
    Så det kanske kan vara ett litet steg på vägen

Svar på tråden Är det omöjligt att tycka om sig själv?