• fröken

William eller Vilhelm!

Jag undrar en sak, eller två när allt kommer omkring.

1 Min son heter Vilhlem, men varför kan folk inte fatta det utan kallar honom William? Det stör mig att jag måste förtydliga hela tiden.

2 Vilket av namnen föredrar ni?

• Svar på tråden William eller Vilhelm!
  • Kela

Vilhelm tycker jag. Min son har det i andranamn.

• Äventyr

Min son heter Vilhelm och många säger William. Jag tycker Vilhelm är ett helt annat namn, mycket finare och mer svenskt. Och det ska vara med enkel-v. Jag gillar Ville också, som smeknamn. Det blir lätt att man säger lille Ville eller Lill-Ville...

• Ina1979

Vilhelm är jättefint! det heter min son i andranamn.

• babykaboom

gillar båda!

men min man tycker vilhelm låter för "tyskt", och jag tycker william är för vanligt!

är i förtjust i namnet Willem! En engelsk variant av vilhelm, lite ovanligare än william!

Vad tycker ni om Willem?

• Dino78

Hade vi fått en son hade han hetat Wilhelm i tredjenamn. Tycker det ärfint som attan.

DIF i själ och hjärta
  • bulans mamma

Min son heter Ville, men när man säger det brukar folk alltid säga: oh heter han vilhelm eller william.

• April Mamma

William tycker jag är finast..men Wilhelm är också fint.

• malin ulrika

Jag gillar Vilhelm bäst, William är ju svårt att "svenska till" det blir engelskt hur eller hur... Och utomlands blir William "Bill" vilket jag inte kan med alls...

Fast min absoluta favorit är Willem, det var ett av alternativen till min yngste, fast det blev Vincent istället...
    Fast Willem är ju också svårt att "försvenska", det låter engelskt eller tyskt...

• babykaboom

Malin Ulrika,

javisst är Willem fint! Lixom en perfekt kombination av de 2!

Svar på tråden William eller Vilhelm!