Kräkas, avföring.
Vilket är vanligast? Att man bara bajsar...eller att man bara kräks...eller både?
Vilket är vanligast? Att man bara bajsar...eller att man bara kräks...eller både?
kräkas är vanligast eftersom du kan kräkas av så många olika orsaker....
bajsar är nog rätt ovanligt att man gör då många sjukhus fortfarande erbjuder lavemang på förlossningen...
Ok!
Jag trodde att bajset var vanligast.
Men man ansträngen ju sig lite, och krystar ju en del och det trycker ju på en aaaning... Så att det kommer lite baja är ju inte helt ovanligt.
Jag tror helt klart avföring!! Huvudet ska ju den vägen för alla, (alltså, passera vägg-i-vägg) sen är det ju säkert många som tömmer tarmen naturligt när det närmar sig!
De flesta jag har hört blir inte erbjudna lavemang, däremot rekomendera min BM Microlax att ta hemma.
Själv tänker jag att när jag väl är i den sitsen...kommer det kräks/bajs så gör det.
Men, lite nyfiken på om det ena mer än det andra.
Jag tycker de flesta man pratat med bajsade lite under förlossningen, har fått intrycket att det är mindre vanligt med kräkningar.
Jag tror avföring är vanligast. Har fött 4 barn och aldrig kräkts och det andra har jag inte frågat om.Men troligtvis har där kommit något för man tar ju i för kung och fosterland!
Oki!
Det är nog olika. Visst kan man ta lavemang innan förlossningen men de kan ju alltid finnas lite kvar. Men man kan verkligen inte hindra kräkningarna. De är ju när bebisen paserar det smalaste stället i födelsekanalen som én del kan kräka. De är absolut inget man kan veta i förväg. Jag har fött fyra barn å har kräkt tre av fyra gånger. Inte mycket utan bara ett par kväljningar å de tar slut lika plötsligt som de kommit. Men efter de så har de varit max ett par min innan bebisen kommit ut.
Så för min del har de varit en indikation på att nu är de nära...
Jag gjorde båda. Var lite orolig att jag skulle göra det men efter förlossningen insåg jag att jösses, det var ju inte hela världen. Skrev lite om det i min förlossningsberättelse i dagboken.