• ICT

Kräkas, avföring.

Vilket är vanligast? Att man bara bajsar...eller att man bara kräks...eller både?

• Svar på tråden Kräkas, avföring.
  • Soffis79

Åh vad härligt med denna tråd. Eller härligt, men som jag har undrat om det där med avföring i samband med förlossningen. Och jag har skämts så att jag inte har vågat fråga någon! Det är min enda farhåga inför förlossningen *s* Men bara jag får veta att det är normalt så kan jag vara lugn :)

• skumsvampen

Varken kräk eller bajs och tog inget lavemang innan!

• linhen

Jag gjorde båda! Kräket var jag medveten om men bajset hade jag absolut ingen koll på - det trycker ju på så mycket och man pressar ju en del själv också. Frågade BM och hon sa att det hade kommit lite.

• TvåM

Under öppningsfasen båda kräktes jag och bajsade - samtidigt. Men då var jag hemma, satt på toa med en hink i knät och vid varje värk var jag tvungen att resa mig och ta stöd mot handfatet. Det var INTE kul! När jag krystade vet jag inte om det kom nåt bajs men tror det.

Tror det är vanligast att man bajsar lite.

• Ålänning

Jag ha fött 2 barn och aldrig kräkts. Däremot ha d kommit lite bajs när jag krystat. Men d e väldigt vanligt! BM ha nog sett både d ena och d andra
    Å jag tänkte verkligen inte på d när man låg där...

• Lina S

Jag gjorde båda

Men jag kan lova dig att du inte bryr dig det minsta när du ligger där. Jag hade inte brytt mig om så hela kungafamiljen hade stått och tittat på. Mitt enda fokus var att försöka hantera smärtan.

• Sha

AVföring kommer för alla (enl min BM) då barnets huvud trycker ihop ändtarmen så att avföringen inte får plats. Dock kommer det ju betydligt mindre om du har tagit lavemang innan.

• Yssa

För mig kom varken det ena eller det andra - tog inte heller lavemang. Mådde däremot lite illa under en period, men inte så mycket att jag spydde...

• Julianna

Har hört att det där med bajs är en myt, men jag vet inte. Jag bajsade inte, däremot kräktes jag en gång.

• Mamma x2

Jag kräktes inte, men bajsade nog lite. BM tokade hela tiden med varmt vatten och en handduk och det lindrade lite smärtan också så jag trodde då att det var därför hon gjorde det. Nu efteråt har jag förstått att det nog var för att jag också bajsade lite vid krystvärkarna. De är så grymma på att göra saker helt osynligt så att man knappt märker dem. Men det var inget jag eller min man tänkte på då.

• Diana och Thea

Jag kräktes son en liten gris då Thea skulel genom den trånga passagen. Bajsade pytte lite då jag redan tömt tarmen innan förlossningen började. Blev jätte lös i magen när värkarna satte igång i tidigt skede.

• ICT

Bajsar ock kräks jag...ja...då gör jag det. Det har många gjort i urmindes tider.

En vän har fött två. Jag har inte frågat henne om bajs, men, jag vet att hon kräktes iaf en gång med 2:an.

• tingeling75

Jag har fått tre barn och jag har inte mått illa under någon av förlossningarna. Bajsat har jag säkert gjort under krystvärkarna, det gör nog de flesta. Men jag har inte märkt av det någon gång, man har liksom fokus på andra saker just då :)

• Leli

Jag har fött tre barn.

Barn 1. Jag kräktes

Barn 2. Det kom bajs

Barn 3. Det kom bajs (även fast jag tog lavemang)

Svar på tråden Kräkas, avföring.