• karma5

Har en snart 4-råing som vill "sy" vad kan man hitta på med enkla medel?

Tova som blir 4 år i dec visar stort intresse för att sy. Hon vill leka med mitt syskrin och fixa med trådarna osv men att sy med vanlig nål och tråd är lite för finmotoriskt för henne.  Jag är själv ingen "symänniska" men kan det grundläggande...Finns det någon som har tips på ett "barnsyset" eller dyl? Hon är ju inte så stor men det kanske finns ngt roligt set eller prylar som även en 4-åring kan fixa?

• Svar på tråden Har en snart 4-råing som vill "sy" vad kan man hitta på med enkla medel?
  • Mi Amore

Det finns många ganska enkla mönster på kallekå figurer som om du klipper ut dom kan hon ju med din hjälp syihop dom, låt henne ha en nål uttan spets så hon inte kan sticka sig..

• miniGrynet

Finns ju såna sy-kort som man kan börja med om man vill...
    Osäker på vart dom säljs, kanske leksaksaffärer/Panduro.

Då är det färdiga mönster som är ritade på en tjock kartong, med färdiga hål i, som man sen syr med nål och tråd i. Lagom för tjocka, inte så vassa, nålar.
    Om du kanske tror att detta kan passa henne?

Har haft såna inom barnomsorgen, vet ju vart vi köper sådant, men jag är säker på att det finns ute i vanliga handeln oxå.
    Brukar finnas i paket med flera sy-kort i varje.

Kul att hon vill sy!

• miniGrynet

Beror väl på hur avancerat/lätt man vill ha det...
    Och hon kanske är jätteduktig även om hon är liten, så kanske hon är pyssel-van och flink i fingrarna.

• SandraS

Ja, det finns nåt som barnen på dagis prukar gör, hmm, jag vet inte vad det heter.

Åhh, så kan jag inte riktigt förklara heller, dom brukar typ göra dukar åh så. Det är ett tjockare tug med småtrådar på som dom drar garn igenom, man har en trubbignål så det är juh nåt även för de minsta.

Nån som vet vad jag menar???

• Jofimiel

jag köpte nåt till min dotter... korsstygn - superenkelt... på åhlens....  de är ett kitt, de finns även fönsterfärg,göra suddigumm osv i samma serie....

kanske kan va nåt?

~♥~ Mamma till Filizia,Milton och Elliot ~♥~
  • SandraS

Ja, såna sykort är lätt att göra själv, rita nåt enkelt på en kartong och gör hål med lagom avstånd, sen är det bara för flickan att trä tråden upp åh ner...

• miniGrynet

Ja, jag vet vad du menar... Men jag kan inte komma på vad tyget heter!
    Suck!

Det är ju jättebra för hennes ålder tror jag, min idé för sy-kort kändes lite för yngre barn...

• karma5

Tack så mycket för era svar!!! Ska iväg till stan imorgon och ska poppa förbi någon leksaksaffärer, varuhus och Panduro!

Bra att veta att det finns dyl prylar så jag inte springer gatlopp helt förgäves

• mästerkattenistövlar

Heter det inte bara våffeltyg? det använde vi mycket på dagis och sydde fram och åter under de "övre" trådarna som bildar som ett våfflat mönster.

• NoE

Köp filttyg och brodergarn + trubbig nål. Sedan är det bara att sy så fingrarna glöder

Det finns en bra sida på nätet. Ska leta rätt på den så återkommer jag...

• karma5

Tack för era tips och råd! Har ännu inte kommit till skott att inhandla saker...var på kolmården idag så nu är det bara delfinskötare och veterinärer som gäller

Svar på tråden Har en snart 4-råing som vill "sy" vad kan man hitta på med enkla medel?